Á
|
brahám hozzánk
hasonló bukdácsoló hívő, mennyi jelet kapott már az Úrtól, hány csodát átélt, és
megtapasztalta Isten segítségét és vezetését (1Móz 20,1-18). Ennek ellenére újból a félelem
határozza meg lépéseit. Nem bízik igazán az Úr oltalmában. Ráadásul már volt
hasonló helyzetben Egyiptom területén, és ott is átélte Isten hatalmát,
oltalmát. Mindaz, amit eddig megtapasztaltunk, erőforrás lehet a számunkra az
újabb nehéz helyzetekben. Ma építhetek arra, amit tegnap megtapasztaltam. És
építsünk is rá, ne feledjük el az Úr életünkben elvégzett munkáját, hanem
erősödjünk meg általa, higgyük, amint tegnap megkönyörült rajtam, úgy ma is meg
fog.
Ábrahám vándorlásai közepette bizonytalanságban érzi magát, fél, hogy
meglátják szép feleségét, és őt megölik miatta.
A saját élete mentése érdekében feláldozza Sárát. Ez a magatartás szégyenére
válik, sem emberség, sem hit nincs benne. Ábrahám ismeri Istent így tudnia
kellene, hogy minden körülmények közepette megtartja az Úr. Nem kell neki
alakoskodni, hazudni, bízhat Istenben. Azonban bizalom helyett hazudik, és így
Sárát kiszolgáltatja, nehéz helyzetbe hozza. Másrészt Gerár királyát is
veszedelembe sodorja. Isten gyermekének mindig a nyíltság és egyenesség útján
kell járnia. Nem választhatjuk a világ módszereit, mert azok nem hoznak
megoldást.
Az is feltűnő, hogy tud nyugodtan aludni, amikor elviszik tőle a
feleségét, pedig az ígéretek kettőjüknek szólnak. Az áldást, a nagy néppé válás
ígéretét Sára által teljesíti be az Úr. Már csak ezek végett is bíznia kellene.
Hasonló helyzetbe kerülnek majd a tanítványok a háborgó tengeren, amikor Jézus
a hajó fenekén alszik, ők pedig már elkészültek erejükkel, és várták a halált.
Amikor Jézushoz mennek, így szólnak: „Uram, ments meg minket, mert
elveszünk” (Mt 8,25). Hát hogyan veszhetnének el, amikor velük van Jézus?
Hogyan veszhetnének el, amikor még van feladatuk? Nem azért hívta el őket az
Úr, hogy most a tengerbe vesszenek. Mindez a hitük próbájaként éri őket. Ebbe lehet
kapaszkodni, mindaz ami ér, a hitem próbája.
Mivel velem van az Úr, és mert terve van velem, ezért nem félek, hanem
hiszem, ebből a helyzetből is kiment engem.
Ábrahám hitetlensége és félelme ellenére az Úr megmutatja iránta való
hűségét. Beavatkozik a városállam életébe. Álom által figyelmezteti a királyt,
feltárja előtte a valóságot. A hívők nem alakoskodhatnak, mert feltárul a
valóság, Isten leleplezi bűneinket. Az a csodálatos, hogy az Úr beavatkozik, és
megmenti Sárát a gyalázattól, és megmenti Ábrahámot is, de Gerár királyát is
óvja ez által. Gerár királya hallgat az Úrra, és hívatja Ábrahámot. Ábrahám
azonban pirul szégyenében, mert a pogány király kimondja, ilyet nem szabad
tenni. Megdöbbentő, van, amikor a világ jobban tudja, mi a helyes, mint Isten
gyermekei.
A király elengedi Sárát, rendezi az ügyet, kárpótlást ad, mégpedig úgy,
hogy mindenki előtt tisztázva legyen Ábrahám felesége, és nyilvánvalóvá váljon
tisztasága és ártatlansága. Mennyivel különbnek tűnik itt Gerár királya Ábrahámnál. Kudarcot vallott, mert nem tudott hitelesen bizonyságot tenni. Ha
vállalja a feleségét, vagy kész érte a veszélyt is elviselni, bizonyságtétel
lehetett volna. Soha ne feledjük, az Úr életünk által mindig nevét akarja
megdicsőíteni. Mindenkori magatartásunk bizonyságtétellé válhat. Vonzhat vagy
taszíthat. Urunk könyörüljön, hogy vonzzon az életünk másokat az Úrhoz.
A történet végén Ábrahám visszanyeri önmagát, és imádkozik a királyért és
háza népért. Az Úr pedig meghallotta imádságát, és meggyógyult mind a király,
mind a feleségei. Megtapasztalták Ábrahám Istenének a bezárt méhek fölötti
hatalmát. Igen, az Úr meg tudja nyitni a bezárt méheket, termékennyé képes
tenni terméketlen életeket. Ha terméketlen, gyümölcstelen az életem, bátran
forduljak az Úrhoz és kérjem áldását, hiszen arra hívattunk el, hogy gyümölcsöt
teremjünk. Arra hívatott el Ábrahám és mi is, hogy gyógyuljon körülöttünk az
élet. Ennek legfontosabb eszköze az imádkozás. Az imádkozó élet áldást,
gyógyulást közvetít, mert az Úr ma is ugyanaz.
Pál mintaként állítja életét a thesszalonikaiak elé (1Thessz 4,1-8). Pont
úgy cselekszik, ahogyan a szülők is megmutatják gyermekeiknek mindazt, amit még
nem tudnak. A gyermek utánozza a szülők beszédét, mozdulatait, és így sajátítja
el ő is a beszédet, a járást és sok egyébb szükséges funkciót. A
keresztyéneknek is meg kell tanulni az új életformát, ehhez segítségre van
szükségük-ki segíthet? Azok, akik már előrébb járnak, akiknek már van
tapasztalatuk a tanítványság terén. Így állítja oda a saját és munkatársai
életét mintaként Pál. Azt mondja, így kell Krisztust követni, így kell
tanítványként élni. Ha valamit nem tudtok, nézzétek, mi hogyan csináljuk.
Ebben az egyik üzenet a számunkra, hogy a tanítványságot is tanulni kell.
Tanulni azoktól, akik jól csinálják. Elsősorban tanulhatunk a bibliai
szereplőktől, de az előttünk járó testvérektől is. Egy-egy élethelyzetben tanácsot kérhetünk
tapasztaltabb hívőktől, ők hogyan találták meg abban a helyzetben Isten
akaratát.
De azt is üzeni Igénknek ez a része, hogy a mi életünknek is példává kell
válnia. Vajon merjük-e mondani, úgy éljetek, ahogy tőlünk tanultátok?
Megtanulják-e tőlünk gyermekeink, unokáink, hogyan kell követni Jézust, hogyan
kell tanítványként élni?
Fontos még meglátnunk, Isten azt akarja, hogy megszentelődjünk, azaz
növekedjünk és előrehaladjunk hitünkben. Az Úr nem egy helyben toporgó
keresztyéneket akar látni, hanem folyamatosan előrehaladókat. Az
előrehaladáshoz szükséges bizonyos dolgokra nemet mondani. Amit a világ elfogad,
azt a tanítvány nem fogadhatja el. Számunkra mindig az Ige a mérce.
Lelki próbáimban, Jézus, légy velem
1. Lelki próbáimban, Jézus, légy velem, El ne tántorodjék tőled életem.
Fé-lelem ha bánt, vagy nyereség kísért, Tőled elszakadnom ne hagyj sem-miért.
2. Ha e világ bája engem hívogat, Nagy csalárdul kínál hitványságokat:
Szemem elé állítsd szenvedésidet, Vérrel koronázott, szent keresztedet.
3. Tisztogass bár bajjal olykor engemet: Kegyelmeddel szenteld
szenvedésemet; Bár e test erőtlen: te oltárodon Keserű pohárral, hittel
áldozom.
4. Ha halálra válik testem egykoron: Ragyogjon fel lelked e hitvány
poron; Ama végső harcon rád bízom magam: Örök hajlékodba fogadj be, Uram!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése