F
|
olytatódik a
kezdet üzente, hiszen napok óta a kezdetről olvasunk (1Móz 4,1-15). Már eddig
is sok üzenetet kaptunk, ám ma folytatódnak a kezdet történései, amelyek
megmutatják számunkra, a bűneset komolyságát. Ami a bűnesetkor történt nem mese
vagy mítosz, hanem a mai napig életünket befolyásoló esemény. A bűnesetkor az
ember lényét érintő fertőzés történt. A lényébe hatolt a bűn, ami a következő
generáció életében is megjelenik, immár nincs ember, aki függetleníteni tudná
tőle magát. Az első emberpár engedetlensége az egész emberiség minőségét és
sorsát meghatározza.
Mai történetünkben látjuk, hogy Isten állja a szavát. Az engedetlenséget
követően is tartja ígéretét és ezáltal Ádám és Éva gyermekáldásnak örülhet. Azonban
ennek megtörténte előtt egymás mély megismerése megy végbe. Olyan jó olvasni,
Ádám ismerte feleségét, tehát megismerte egész személyiségét, nemcsak a testét,
hanem a lelkét is. Vajon mi ismerjük-e egymást? Tudjuk-e kicsoda a másik? Vagy
talán csak élünk egymás mellet és csak annyi a lényeg, ami hasznot a másik hajt
a számunkra? Ismerem-e Istent? Mert a megismerés szava Isten megismerésére is
utal, azt fejezi ki, hogy nemcsak tudok róla, hanem ismerem, személyes
kapcsolatom van Vele.
Kain születésekor nagy az öröm, szinte ujjong Éva, mert átélte, hogy az
élet rajta keresztül tovább árad. Életadó lett. Öröme határtalan, ki is
fejeződik Kain elnevezésében is, amely azt jelenti: nyereség. Igen, Kain
nyereség és áldás. Ami önmagában nem baj, hiszen a gyermekáldás mindig
nyereség. Azonban Ábel érkezésekor már nyoma sincs ennek az örömnek. Elnevezése
is kifejezi ezt, hiszen az Ábel jelentése, lehelet, semmiség. Ez a probléma,
Ábel már nem nyereség, nem, áldás, ő már a gond kategóriába tartozik. De sokan
gondolkodnak így, az első áldás, és talán meg is maradnak az egynél, a többi,
ha érkezik, már gond. Milyen jó, hogy
Isten nem így gondolkodik, mind fontosak vagyunk a számára.
A sztárolt fiú azonban nemsokára gyilkossá válik. Micsoda tragédia, pedig
csak az Istenben való kételkedéssel kezdődött, és testvérgyilkossággá
fajul. Mindketten áldozatot visznek. Meg
kell jegyezni, hogy Ábel a juhok legjavából visz, tehát átéli, hogy bűnös.
Tudja, hogy a bűnért véres áldozatot kell bemutatni. Egyben hiszi, hogy Isten megbocsát,
ha bűnbánattal és áldozattal közelít Hozzá. Kainnál ezt nem látjuk, ő csak a
föld terméséből visz, ami hálaáldozat, de nincs jelen a bűnbánat motívuma. Nem
úgy megy, mint akinek bűnbocsánatra van szüksége. Tehát neki a szívében van a
probléma. Amikor Isten Ábel áldozatára tekint, megsértődik. Hogyan lehet, hogy
Isten nem őt favorizálja? Hogyan lehet, hogy Istennél nem ő az első. Kain nem akar második lenni. Jó, ha Isten őt
is szereti, de ott van a szívében, hogy őt jobban szeresse. Mi is gyakran így
vagyunk, engem szeressen az Úr jobban. Riválist látunk egymásban, mert nem
látjuk az Istentől kijelölt helyünket. Az ezüstérem is szépen csillog, Kain ezt
nem akarja észrevenni. Nem baj, ha az Úr a testvéremnek más feladatott, vagy
több javat ad. Én örülök neki, sőt segítem őt, bár ez lenne mindig a
szívünkben.
Isten keresi Kaint, keresi haragvó gyermekét, de Kain nem akarja
meghallani az Úr szavát. Kap lehetőséget a gonosszal szembeni ellenállásra.
Figyelmeztetés számunkra is, hogy a bűn az ajtó előtt áll, igen keresi, mikor
csaphat le ránk. Azonban mi már egy másik ajtó előtt állóról is tudunk, Ő pedig
nem más, mint az Úr Jézus. Ő az ajtónk előtt áll és zörget, rajtunk áll kit
engedünk be. Nyissuk meg Jézus előtt az ajtót, és akkor a bűn kívül marad. Ahol
Jézus az Úr, ott a bűn elveszíti hatalmát. Mert Jézus győzött a bűn felett.
Kain azonban nem az Úr előtt nyitja meg a szívét, ezért a gonosz legyőzi
őt, és végül megöli testvérét. A gonosz, embergyilkos. Mindig azt susogja a
szívünkbe, hogy akkor leszünk boldogok, ha a másiktól megszabadulunk. Azonban
ez hazugság. Nem a másik léte a boldogtalanságunk oka, hanem a bűn szívünkben
való jelenléte. Ha a másik embert eltávolítjuk, a bűn marad. Tehát a szívünket
kell megtisztíttatni, a bűnt kel eltávolítani, erre pedig egyedül csak Jézus
képes. Kérjük Őt, tisztítsa meg szívünket a bűntől.
Kain úgy gondolja minden rendben, amikor elrejti Ábel holttestét, azonban
elfelejti, hogy van az életnek felülnézete. Mielőtt bármit teszünk felfelé is
nézzünk, mert Isten látja életünket, figyelemmel kíséri lépteinket.
Isten kérdése hozzánk is szól: „Hol van a testvéred?” Tudom-e hol van a
testvérem? Tudom-e mi van vele, hogy van? Tudom-e hol van, mi van lelki
testvéremmel, aki már rég volt a templomban, akiről már rég nem hallottam
semmit? Felelősek vagyunk egymásért. Mit válaszolok az Úr kérdésére?
A Jakab levél rámutat arra a magatartásra, ami a fenti történetben
szereplőknél hiányzott (Jak 2,8-13). Mégpedig az Úrtól megadott sorrend
betartása. Első legyen az életemben az Ő, vagyis Isten, a második pedig a
felebarát, én pedig legyek a harmadik. Aki eszerint él, az nem válik személyválogatóvá,
mert mindenkiben meglátja a felebarátot és maga elé engedi.
Az úr gyermekei már a szabadság törvénye szerint élhetnek. Vagyis nem
kötelező szeretnem, hanem szabad, mert átéltem, hogy engem, bűnös embert is
szeret az Úr. Nekem is megkegyelmezett Krisztusért, így én is megbocsátok, én
is irgalmas leszek. Aki megtapasztalta az Úr irgalmasságát, maga is irgalmassá
válik.
Szólsz hozzám, Istenem
1. Szólsz hozzám, Istenem, s én választ adni készen Mármár megindulok,
hogy rád bízzam magam, De látod, köt s lehúz még régi csüggedésem, Áldd meg ma
lelkemet több hittel, ó, Uram.
2. Sok szép ígéretem, ó, hányszor megtagadtam, A nagy fogadkozást, hogy
csak tiéd szívem. A bűnös gyengeség bús rabjának maradtam, És törvényed szerint
nem éltem semmiben.
3. Ha jót tettél velem, ha áldva látogattál: Én nem dicsértelek s nem
hirdettem neved; Nem értettem, mikor szenvedni, sírni hagytál, Hogy ha
szeretsz, miért sújt vessződ engemet?
4. Köt még a földi jó, a bűn, a földi örvény, S tehozzád bűnömért, lásd,
el nem juthatok. A béklyó súlya nyom, levetném, összetörném, De lelkem gyenge
még s jaj, összeroskadok.
5. Más nem tanít meg rá, csak égi bölcsességed, Hogy bölcsen bízzak és
szolgáljak úgy neked. Mit érek nélküled? Add, hogy imádva téged, Bús, gyarló
bűnös én, hadd légyek gyermeked.
6. Nagy lelked élt, Uram, a prófétás időkben, Az fénylett át a szent s
apostol életén; Áldj meg s kegyelmedet reám is töltsd ki bőven, Hogy Jézust
nézzem és ővéle győzzek én.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése