J
|
ób folytatja
beszédét, amelyben ismételten feddhetetlenségét bizonygatja (Jób 31,1-23). Próbálja
világossá tenni, hogy egész életében Isten akarata szerint élt. Nem tett semmi
olyat, amiért az Úr ítéletét kellene hordoznia. Mindezt az Úr előtt mondja, úgy, ahogyan később a gazdag ifjú sorolja, hogy a törvényt megtartotta
gyermekkorától fogva. Jób valóban Isten akarata szerint igyekezett élni,
odafigyelt magára és embertársaira is. Nekünk azonban látnunk kell, hogy az Istennel
való kapcsolat nem üzleti alapon működik. Nem arról van szó, hogy amit én az
asztalra teszek, annak ellenértékét kapom Istentől. Nekünk nincs követelésünk
az Úrral szemben, ítéletre méltó bűnös emberek vagyunk. Hogy mégsem kötelező
ítéletre menni, az nem érdemeink elismeréseképpen történik, hanem az Úr
kegyelméből. „Mert kegyelemből nyertetek üdvösséget, hit által, és ez nem
tőletek van, Isten ajándéka ez, nem cselekedetekből, hogy senki se dicsekedjék”
(Ef 2,8-9).
Jób elmondja, mennyire odafigyelt önmagára, szövetséget kötött a szemével,
hogy kerülje a paráznaságot, és óvta szívét a pénztől való függőségtől is. Jób ószövetségi ember volt, úgy élt, mint aki
még nem ismeri az Úr Jézus Krisztus szabadságát. Mi azonban az Úr szabadságában
élhetünk, ami azt jelenti, hogy nem kényszeresen kell nemet mondanunk dolgokra.
Nem arról van szó, hogy valami után nagyon vágyom, de az Úrtól való félelem
miatt nem teszem meg. Az Úr Jézus szabadsága azt jelenti, hogy belül a
szívemben vagyok szabad a bálványoktól, a szenvedélyektől, és így nem vágyom
utánuk. Nem erővel tartom magam távol tőlük, hanem egyszerűen nincs rájuk szükségem,
nem vágyom utánuk.
Miért van ez így? Azért, mert
Krisztusban olyan kincset kaptam, amihez semmi más földi érték nem
hasonlítható. Így volt ezzel Pál apostol
is, amikor az Úr Jézus belépett az életébe, már nem vonzódott a farizeusi
kegyesség és karrier után. Máté nem ült vissza a vámszedőasztal mellé, miután
az Úr elhívta őt, mert mindent megkapott Őbenne. Már Krisztus vonzotta a
szívüket, egész életüket.
Nézzem meg: ki és mi vonz engem? Szabad vagyok igazán, vagy csak másoknak
akarok eleget tenni, esetleg eljátszani a szabad embert, de belülről még nem
vagyok az? Még vonzanak a vágyaim, a világ kínálata, életvezetése? Ha így van,
jöjjünk őszinte szívvel az Úrhoz! Keressük az Ő orcáját, és szemléljük életét az
Ige által. Minél jobban elmélyülünk Jézus lényében, annál jobban átformálódunk.
Azért kaptuk az evangéliumokat, hogy minél többször olvassuk el, de ne csak
végigrohanjunk rajtuk, hanem minden történetet lassan, elgondolkodva engedjünk
végig a szívünkön. Figyeljük Jézust, és közben állítsuk mellé magunkat. Lénye
tükrében fogjuk meglátni, kik is vagyunk valójában, amint Péter is meglátta, és
így kiáltott fel: Menj el tőlem, mert én bűnös ember vagyok, Uram! Aki tud így
az Úr elé állni, megtapasztalja, hogy nem megy el tőle az Úr, hanem elhívja, és
az Ő követésében átalakul az élete. Jézus nem küld el, hiszen azért jött, hogy
megmentsen.
Ilyenek vagyunk - kitöltetett a hét pohár tartalma, súlyos nyomorúságok
érték a földet és az embert, és mégsem Isten felé fordulunk, hanem inkább Őt
okoljuk mindenért (Jel 17,1-18). Megtérés helyett káromolják Istent.
Megdöbbentő ez. Urunk könyörüljön rajtunk, hogy az idők jeleit felismerve,
különféle nyomorúságokon áthaladva ne távolodjunk, hanem inkább egyre közelebb
kerüljünk Hozzá. Az egyik angyal megmutatja a nagy parázna és a föld
királyainak összekapcsolódását, majd ítéletüket.
János olyat lát, amin elcsodálkozik, olyat, amit nem várt volna. Olyan
területen fordulnak Jézus tanítványai ellen, amit soha nem gondolt volna. Ez
pedig valószínűleg a Jézus nevében egymást pusztító közösségek. János megdöbben azon, hogy akik Jézus
követőinek mondják magukat, szembefordulnak egymással.
Babilon és a fenevad az Úr gyermekei ellen támad. Ez a világ nem bírja
elviselni a tanítványok jelenlétét. A történelem arról szól, hogy a gonosz
Isten népét el akarja távolítani az életből. Miért? Mert az Úr követői másképp
élnek, Jézus lényét, az Ő életét mutatják fel, és valósítják meg. Isten népe
megjeleníti ebben a világban a kegyelmet. Az Isten nélküli ember azonban a
kegyelmet nem ismeri, csak a bosszút, a megfizetést. Jézus azonban elhozta ebbe
a világba Isten országát, ezt kell felmutatnunk, ennek a törvényei szerint
élhetünk.
A világ, azok, akik nincsenek az élet könyvébe beírva, csodálják a
fenevadat. Mert az embert meg lehet téveszteni, el lehet kápráztatni. Mennyire
így van ma, látványos megjelenéssel, jó médiával meg lehet téveszteni az
embereket. Jézus nem téveszt meg senkit, Ő mindig Önmagát adja a számunkra.
Királyokat is lát János, akik még nincsenek, de ha megérkeznek, egy
véleményen lesznek, és a fenevadat támogatják. Azt láthatjuk itt, hogy nem
csupán az a lényeg, hogy egyetértsünk, hanem az is, hogy miben értünk egyet. Mert rossz
dologban is lehet egyetérteni, de az a szövetség megítéltetik. Ezek a Bárány
ellen fognak harcolni. A Bárány ellen megegyeznek az emberek. Ha Isten ellen
kell fordulni, régi haragosok kibékülnek. De miért nem békülünk ki korábban, és
keressük együtt Isten akaratát, mert az jobb mindennél? A gonosz nem akarja,
hogy a jóra, Isten országának építésére legyünk egységesek, csak az Isten ellen
való egységet támogatja. Mondjunk nemet a gonoszra, és lássuk meg, hogy csak a
Bárány oldalán érdemes állni, mert Őt legyőzni nem lehet. De nem is ajánlatos
ellene vonulni, hiszen Ő jelenti számunkra az életet. A fenevadak pusztulást
hoznak, Jézus életet. A fenevad rossz szövetségbe tömörít, Krisztus az élet
szövetségébe.
Végül a fenevad és szövetségesei meggyűlölik a nagy paráznát, az Isten
nélküli világ önmagával hasonlik meg, magát rombolja és pusztítja. Minden Isten
nélküli hatalom ledől egyszer, ezért az Úr kezébe fogódzzunk mindenkor. Aki az
Úrban bízik, örök életre jut. A káosz, a
bűn fölött Jézus az Úr, Ő arat végső győzelmet. A gonosz minden formája
megsemmisül majd.
Lelki próbáimban, Jézus, légy velem
1. Lelki próbáimban, Jézus, légy velem, El ne tántorodjék tőled életem.
Fé-lelem ha bánt, vagy nyereség kísért, Tőled elszakadnom ne hagyj sem-miért.
2. Ha e világ bája engem hívogat, Nagy csalárdul kínál hitványságokat:
Szemem elé állítsd szenvedésidet, Vérrel koronázott, szent keresztedet.
3. Tisztogass bár bajjal olykor engemet: Kegyelmeddel szenteld
szenvedésemet; Bár e test erőtlen: te oltárodon Keserű pohárral, hittel
áldozom.
4. Ha halálra válik testem egykoron: Ragyogjon fel lelked e hitvány
poron; Ama végső harcon rád bízom magam: Örök hajlékodba fogadj be, Uram!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése