A
|
mai nappal Mózes harmadik könyvének olvasását
kezdjük meg, általa visszatérünk a pusztába, a kivonulás időszakához (3Móz
1,1-17). Izráel népét felhozta az Úr Egyiptomból, a Sínai-hegynél megálltak, és
az Úr kijelentette számukra a Vele való kapcsolat szabályait. Elmondta nekik,
hogyan mutassanak be különféle áldozatokat. Az Ószövetségben fontos szerepe van az áldozatnak, mivel a nép bűnös, így csak elégtétel által mehetnek az Úr színe elé. Bűnös életüket rendezni kell
Istennel, és ennek módja az áldozat.
Azonban nem Izráel fiai találják ezt ki, nem ők határozzák meg az
áldozatok rendjét, hanem szabadító Istenük. Ő mondja meg, mit és hogyan kell
bemutatni áldozatként. Tehát nem Mózes adja ezeket a törvényeket, hanem ő is
csak átveszi az Úrtól. Minden úgy kezdődik, hogy Isten szólítja Mózest. Minden úgy kezdődik, hogy Isten szól - minden Vele és Tőle indul, az életünkben is. Mózes megszólítható. Én megszólítható
vagyok-e? Most is, amikor olvasom a napi Igét, meg tud-e szólítani az Úr? Vagy
csak nagy sietve elolvasom, hogy letudjam, és rohanok tovább? Legyünk csöndben, és hagyjuk szólni Urunkat,
mert szükségünk van szavára, tanácsaira.
Néhány gondolat az áldozatokkal kapcsolatban, ami számomra is fontos
üzenet: az áldozati állatok épek,
hibátlanok legyenek. Az áldozatbemutatás nem a beteg, az értéktelen
leselejtezése. Mindig azt vigyük mi is az Úr elé, azt adjuk, ami jó, amit mi is
szívesen megtartanánk és használnánk. Ne selejtezés szempontjából adakozzunk.
A marha fejére rá kellett tenni az áldozatbemutatónak a kezét, ezzel
mintegy ráhelyezte bűneit az állatra. Az állat pedig átvette azokat, és így helyettesítés történt. Az állat
halt meg az áldozatot bemutató helyett, így ő tovább élhetett, mégpedig tiszta
lappal. Ma már nem kell áldozatot
bemutatni, mert Urunk bemutatta azt, Ő is magára vette bűneinket, és így
helyettünk halt meg a kereszten. Ragyogjon fel előttünk Isten kegyelme, helyezzük minden vétkünket Őreá,
és éljük át, hogy Jézus halála által szabadok lehetünk. A vér fontos, mert
nélküle nincs bűnbocsánat. Jézus vére hullott azért, hogy a mi bűneink
megbocsáttassanak. Azért halt meg és hullatta vérét az Úr, hogy mi életet
nyerjünk, és ezt az új, megkegyelmezett életet Neki szenteljük. Soha ne
feledjük: sokba kerültünk az Úrnak. Dicsérjük Őt mindenkor teljes szívből.
Az élet problémáival harcolva, terheink alatt roskadozva se feledjük, hogy nem
vagyunk egyedül. Az Úr elérhető, ma is szól, és odamehetünk Hozzá. A kereszt
most is megtalálható, le lehet borulni előtte, és minden terhünket Őreá
vethetjük. Mert a kereszthez nemcsak a megtérésünkkor, hanem minden nap
odajárulhatunk. Ott hullik le vállainkról a bűn csomagja, és ott szabadulhatunk fel
egy új, Jézust dicsőítő életre. Amikor a teher leomlik, nélküle mehetünk tovább,
nem a gondok gyötörnek, hanem a kegyelem vezet. A keresztnél érthetjük meg
életünket, ott ragyoghat fel igazi értéke számunkra. A kereszt tövében teljes megújulás vár ránk.
A Tituszhoz írt levél után egy olyan iratot olvasunk, amelynek
címzettjeit nem ismerte személyesen Pál apostol (Rm 1,1-15). Ennek ellenére
fontosnak tartotta, hogy írjon a számukra, és továbbadja azt, amit ő is kapott.
Pál az Úr elhívott apostolaként ír, az Ő képviselőjeként, és ezért nincs a
szívében sem félelem, sem kisebbrendűségi érzés. Nem fél a fővárosi
gyülekezetet megszólítani, nem mondja, mit fognak szólni, ha csak úgy betoppan
a levelem. Elhívása van, és ennek enged, tudja: az evangéliumot kell hirdetni,
jó hírt kell mondani. Mi is mondjuk a jó hírt, mondjunk jó szót, mert olyan
kevés van belőle. Ez a jó hír Jézusról, az Isten Fiáról szól. Az emberiség
számára Ő a jó hír, Ő az orvosság, a megoldás. Ne tartsuk meg, hanem adjuk
tovább.
Tehát, amikor Pál ír, a gyülekezet már él és növekszik. Azt látjuk, hogy
az evangélium megelőzte Pált, sőt, a többi apostolt is. Ha ők nem mertek elmenni
Rómába, hát az Úr eljuttatta az evangéliumot az ott élőkhöz másként. Az Ige előtt nincs
akadály, talál magának eszközöket, akkor is, ha mi nem visszük tovább. Így találja meg hozzánk is az utat, lesz
mindig valamilyen csatorna, amin keresztül megérkezik szívünkbe Isten
szava. Kár, hogy mi gyakran az
evangélium hirdetésekor vagyunk szégyenlősek, pedig ez az életet jelenti, és
minden embernek szüksége van reá.
Pál számára Jézus az élet, Neki szentelte magát, az evangélium
hirdetésére kötelezte el az életét. Ez a
legfontosabb a számára. Mire vagyok én elkötelezve? Mi a legfontosabb a
számomra? Az evangélium Jézusról szól, mindarról, amit Általa tett értünk
Isten.
Kiemelném még, hogy Pál számára nagyon fontos az imádság, az első helyre
teszi. Tehát mielőtt bármibe belefog, imádkozik, beszélget az Úrral. Mi se
fogjunk semmihez addig, amíg meg nem beszéltük Urunkkal. Imájának fontos eleme a hála, nemcsak az
anyagiakért hálás, hanem a gyülekezeti tagokért, a testvérekért is. Adjunk hálát
Istennek a gyülekezetért, köszönjük meg hitben testvéreinket, mert ez azt
üzeni, nem egyedül járjuk a keskeny utat. Isten másokat is elhívott, és ha
együtt megyünk, ha látjuk egymást, az erőforrás is a számunkra. Mindenkiért
hálát ad, nemcsak a szimpatikusokért, hanem minden hívőért, az utálatosakért, a
problémásokért is.
Azonban nemcsak imádkozik értük, hanem tesz is azért, hogy a problémások
rendbe jöjjenek. A levél megírása is cselekvés - azért ír, hogy általa erősítse
őket. Lelki ajándékokat ad át a
számukra, sőt, majd személyesen is szeretne ilyen ajándékot adni nekik. Nem
pénzzel oldja meg a problémákat, hanem lelki ajándékkal, tehát olyan üzenetet,
olyan Igét mond nekik, ami által megerősödnek és reményt látnak. Mit adok én a másiknak? Tudok-e lelki
megerősítést nyújtani? Mert nemcsak Pál ad, hanem ő is kap a rómaiaktól. Neki
is szüksége van arra, hogy kapjon, hogy erősödjön. Nem lehet mindig adni, kapni
is kell. Ha csak töltünk egy edényből, ki fog ürülni. Pótolni kell az elfogyott
erőt, az élet vizét. A napi elcsendesedés, igeolvasás, az élő kapcsolat által
töltődhetünk fel ismét.
Még megemlíteném, hogy Pál is megtapasztalja, hogy tervei nem mindig úgy
valósulnak meg, ahogy szeretné. Régóta készül Rómába, de még nem jutott el oda.
Azonban nem roppan össze, nem kerül lelki válságba, mert tudja, hogy vannak meg nem
valósuló tervek és vágyak. Számára nem a saját vágyai a fontosak, hanem Isten
akaratának megvalósulása. Legyünk készek elfogadni, hogy nem minden úgy történik,
ahogy mi szeretnénk, engedjük el vágyainkat, és fogadjuk el Isten tervét, mert
számunkra mindig az a legjobb.
HAGYJAD az Úr Istenre Te minden utadat
1. HAGYJAD az Úr Istenre Te minden utadat, Ha bánt szíved keserve, Ő
néked nyugtot ad. Ki az eget hordozza, Oszlat felhőt, szelet, Napját rád is
felhozza, Atyád ő, áld, szeret.
2. AZ ÚRRA bízzad dolgod: Könnyebbül a teher; :/: Ezer baj közt is
boldog, Aki nem csügged el. Minek a gond, a bánat? Mit gyötröd lelkedet? Az
Istent kérjed, várjad, S megnyered ügyedet.
3. A TE irgalmasságod Van rajtam, Istenem, :/: Te jól tudod, jól látod,
Hogy mi használ nekem. Sorsomat úgy intézed, Amint te akarod; Bölcs a te
végzésed, Ha áld, ha sújt karod.
4. UTAD van számtalan sok, Uram, és eszközöd; :/: Reánk is szent áldásod
Bőséggel öntözöd. Művednek akadálya, Szünetje nincs soha; Úgy téssz, amint
kívánja Gyermekeid java.
5. BíZZáL, bánatos lélek! Mit bánt a bú, a gond? :/: Él még, ki annyi
vészek Torkából már kivont. Bajaidból kiment ő, Szűnnek keserveid; Rád még a jó
Teremtő Víg napot is derít.
6. ŐBENNE vesd halálig Jó reménységedet: :/: Ő biztos révbe szállít A
bajból tégedet. Bár késik a segítség És nem találsz vigaszt: Eloszlik gond és
kétség Előbb, mint véled azt.
7. Ő MEGCSELEKSZI végre Velünk azt, ami jó; :/: Ösvényünk erőssége Te
vagy, Mindenható! Bár nehéz földi pályánk, Könny lepi és tövis, De örök pálma
vár ránk: Utunk a mennybe visz.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése