I
|
sten a
forgószélből, a viharból szólítja meg Jóbot (Jób 40,6-32). Ez által
nyilvánvaló, hogy Ő a természet korlátlan Ura. A hatalmas vihar is Neki
engedelmeskedik, és Ő eszközként használja. Még a vihar is közvetítheti az Úr
szavát. Most nem halk szellőben nyilvánul meg, mint majd Illés számára. A
forgószél Isten hatalmát és fenségét ábrázolja ki, másrészt a szél a Szentlélek
szimbóluma is. Ezzel üzen az Úr: a Lélek munkájára van szükségünk, de ezt nem
lehet kényszeríteni, emberi eszközökkel irányítani, csak hívni, hogy
formáljon újjá, majd vezessen és tanítson. Hiszen a Lélek az, Aki alkalmazza
számunkra az Igét, Aki megtanít mindenre, ami a tanítványi élethez szükséges.
Nagy kegyelem, hogy Ő szól, és nemcsak Jóbhoz, nemcsak régen szólt, hanem
ma is, hozzánk is. Legnagyobb és
leghatékonyabb szava Jézus, általa szólít meg minket is. Dicsőítsük, amiért elküldte
Fiát a világba, Aki megközelíthető, Akivel lehet beszélni, szava számunkra is
erő és élet.
Isten azt kéri Jóbtól, tanítsa Őt, de hát ez lehetetlen vállalkozás. Ki
taníthatná a mindenható Istent? Bár a mai ember azt gondolja, oktathatja az
Urat, versenyre kelhet vele. A technika eredményei megtévesztenek, azt gondoljuk,
lekörözhetjük Istent, kezünkbe vehetjük az életet, de ez nem így van, mert az Úr
az élet. Az ember nem tud életet létrehozni, és képtelen visszaadni azt. Mi nem teremtők, hanem teremtmények vagyunk,
azonban ennek az elfogadása kiteljesíti az életünket. A teremtettség nem
korlátot jelent, hanem biztonságot ad. Ez által tudjuk: tartozunk Valakihez.
Nem vagyunk egyedül, mert Istenhez tartozunk, és Ő velünk van. A Szentírás pont
arról tesz bizonyságot, hogy a Teremtő számára fontosak a teremtményei, mert Ő
Atyánk Jézusban, és szeret minket. A
kereszt pedig hatalmasan beszél Isten szeretetéről, hiszen senki más nem szeret
minket annyira, hogy életet adjon értünk. És Jézus odaadta az életét, hogy örök
életre mentsen meg általa. Köszönjük meg ezt Neki, kövessük Őt ma is, és
tegyük engedelmesen, amit mond.
Az Úr bemutatja a víziló fenségét, erejét Jób számára. Csodálatos leírás
erről az állatról, amely dinamizmusával, testének harmóniájával Istenre mutat.
Ezt és a többi állatot szemlélve alázatosan kell leborulni az Alkotó előtt.
Hatalmas Urunk van, Aki gondját viseli teremtményeinek. Sőt, azt látjuk, hogy ez
a teremtmény teljesen biztonságban érzi magát az Úr kezében. Nem nyugtalankodik,
mert Isten gondoskodik róla.
Megragadott az is, hogy ez az állat akkor sem nyugtalankodik, amikor
megárad a folyó, és veszélybe kerül. Bízik az Úrban, bízik abban, hogy Isten
jól felszerelte és felkészítette az életre. Nekünk is ezt kellene meglátni,
hogy Isten az, Aki fel tud készíteni az életre, és ha Hozzá fordulunk, Rábízzuk
magunkat, akkor nehéz helyzetekben sem kell nyugtalankodnunk. Ez a teremtmény
megszégyenít minket, mert mi sokat aggódunk és nyugtalankodunk életünk felől.
Pontosan úgy vagyunk, ahogy Márta is volt.
Az Úr Jézus azonban rámutat, az a legfontosabb és legszükségesebb, hogy
leüljünk lábaihoz, hogy élő kapcsolatban legyünk Vele. „Márta, Márta, sok
mindenért aggódsz, és töröd magad, pedig kevésre van szükség, valójában csak
egyre, és Mária a jó részt választotta, amelyet nem vesznek el tőle soha”
(Lk 10,41-42).
Pál arra kéri Tituszt, hogy emlékeztesse a krétaiakat - bizony, ez ránk
is ránk fér (Tit 3,1-2). Mert Isten akaratáról könnyen megfeledkezünk.
Különösen szeretjük elfelejteni az engedelmességet. Ma kevés szó esik róla,
hiszen mindenki a maga ura kíván lenni, maga akar dönteni. Azonban Pál rámutat: az élet fontos része az
engedelmesség, ezt meg kell tanulni. A rend alapja az engedelmesség. Ha nincs
engedelmesség, rendetlenné válik az életünk. A keresztyének nem a társadalom
felforgatói, hanem Isten engedelmes gyermekei, akik beleilleszkednek az adott
társadalomba, és amíg nem késztetik őket Isten akaratával nem egyező életre,
addig engedelmesen élnek.
Isten gyermekeinek az élete jó cselekedetek által világít. Amikor látják,
hogy másként élünk és cselekszünk, mint a környezetünk, arra felfigyelnek. Pál
Jézus lényével összhangban ír, hiszen szavaiban a Hegyi Beszéd üzenete jelenik
meg. Ott Jézus azt kéri, hogy az övéi szeressenek a gyűlölet helyett, áldjanak
ott, ahol mások átkoznak, tegyenek jót még az ellenséggel is, és ha kell,
menjenek el két mérföldre is, önként, szeretetből. Ha így élünk, akkor
átalakulhat körülöttünk a világ, akkor lesz hatásunk, mert egyedül a krisztusi
szeretet, a megbocsátás képes megváltoztatni emberek gondolkodását,
természetét.
Jó az Ige tükrébe tekintve lényünk mélységeit is megvizsgálni. Tudunk-e
nem szidalmazni, hanem dicsérni, veszekedés helyett megértően kezelni a
problémákat, szeretettel viszonyulni a másikhoz, kedvesen megnyilvánulni? Az
apostol azt kéri, hogy ma kezdjük el ezt a hozzáállást gyakorolni, és legyünk
türelmesek, mert a krisztusi életnek egyszer csak meglesznek a gyümölcsei.
Csak vezess, Uram, végig, és fogd kezem
1. Csak vezess, Uram, végig, és fogd kezem, Míg boldogan a
célhoz elérkezem, Mert nélküled az én erőm oly kevés, De hol te jársz előttem,
nincs rettegés.
2. Szent irgalmaddal szívemet födjed bé, :/: Tedd örömben és
bánatban csöndessé, Hogy hadd pihenjen lábadnál gyermeked, Ki szemlehunyva
téged híven követ.
3. Ha gyarlóságom meg nem is érzené: :/: A vak homályból te mutatsz ég
felé; Csak vezess, Uram, végig, és fogd kezem, Míg boldogan a célhoz elérkezem.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése