A
|
háb megalázta magát az Úr előtt, csöndesen járt, zsákruhát
öltött, vagyis egy kicsit csendben volt és befelé fordult (1Kir 22,1-28). Az Úr pedig elhalasztotta azt a veszedelmet,
amit korábbi tettei miatt kijelentett. Azonban csak három esztendeig tartott a
változás, ekkor ismét harcolni akart. Meg akarta mutatni haderejét, katonai
képességeit, hatalmát. Ismét maga
tervezett. Nem fordult az Úrhoz, nem kérdezte meg Őt. Miért? Mert tudta, hogy
Isten nem a harcok által ad sikert, nem aranyban, ezüstben, jólétben, sikerben
adja áldását, hanem személyes jelenléte által.
Jósáfát is nála tartózkodott, így Aháb
megkérdezte, elmegy-e vele a harcba, támogatja-e őt. Jósafát azonnal rávágta,
hogy megy ő is, hiszen amikor egy rokon, egy barát kér tőlünk segítséget, azt
nem illik visszautasítani. Segíteni kell neki, biztos ezt akarja az Úr. Azonban alighogy kimondta ígéretét,
rádöbbent, ez nem biztos, hogy egyezik Isten akaratával. Az Úr gyermekének meg
kell tanulnia időt kérni, nem azonnal dönteni, hanem előtte igyekeznünk kell
megkérdezni, mit akar az Úr. Ma gyakran azonnal kérik tőlünk a választ nagyon
nehéz és fontos kérdésekben, de ne feleljünk azonnal, ne vágjuk rá, megteszem,
elfogadom, megveszem. Ne tegyünk így, kérjünk időt, várjunk és vigyük az Úr
elé. Mindig beszéljünk meg mindent Gazdánkkal.
Aháb hajlik erre, de a prófétái udvari
próféták, mindig azt mondják, amit a király akar hallani. Miért? Mert ebből
élnek. Számukra a prófétaság munka, amit megfizet a király, de nem az Úrtól
való szolgálat. Hogy tekintek én a magam szolgálatára? Valóban az Úrnak
szolgálok, és az Ő akaratát tolmácsolom, vagy az embereknek akarok megfelelni? Nagy kísértés, hogy azt mondjuk mi is, amit hallani szeretnének. Jót mondunk,
mert annyi rossz történik, oly sok rossz hír van, hát a templomban, az
istentiszteleten halljanak jót. Igen,
jót kell mondanunk, de ez nem más, mint Isten jó híre, az evangélium, ami nem
egyezik a mi elvárásainkkal.
Jósáfát más prófétát hívat, és így elküldenek
Mikájehúért, akiről Aháb rossz véleménnyel van, mert soha nem mond számára jót.
A követ, aki érte megy, mondja is neki, te is mondd ugyanazt, mint többi, és
akkor minden rendben lesz. Azonban az Úr szolgája nem a saját előnyére figyel,
nem az vezérli, én jól kijöjjek belőle, hanem az igazság. Számára mindig az Úr
üzenetének célba juttatása a fontos. Az a lényeg, mindenki megtudja, mi Isten
akarata. Nem tesz kivételt, bátran a király elé tárja Isten üzenetét. Fontos, hogy ma is merjük így vállalni, amit
az Úr a szívünkre helyez, ne hallgassunk a gonoszra, aki tőlünk is azt kéri,
mondjuk ugyanazt, mint többi. Kicsit benne van az is, hogy könnyebb azt mondani,
amit a többi, könnyebb átvenni más gondolatait, lehúzni egy igehirdetést, mint
magunk gyötrődni és keresni az Úr üzenetét. Pedig az a feladatunk, hogy megtusakodjunk az ige üzenetéért, azért a jó
hírért, amit általunk akar közölni az Úr. De a saját magunkra szóló igéért is
tusakodni kell. Gyakran megelégszünk más gondolataival.
Mikájehú elmondja, amit rábízott az Úr, és ez
rosszat jelent Aháb számára. Bár még mindig van lehetőség ezt elkerülni, hiszen
ha megtér, és komolyan veszi Isten akaratát, másképp alakulhatnak az események.
Ez a lehetőség mindig él, mert azért szól az Úr, hogy vegyük komolyan, amit
üzen. Azonban a hamis próféták sem adják fel, Cidkijjá megsértődött, és azt
mondta: talán csak veled beszél az Úr? Így szokott minket is a sátán
elbizonytalanítani. Ne gondold, hogy csak veled beszél az ÚR, vagy csak te vagy
hívő. Én ugyanolyan hívő vagyok, én is elvégeztem a teológiát, miért emeled magad
fölénk, ki vagy te? Ne bizonytalanodjunk
el, hanem alázatos és szelíd szívvel képviseljük, cselekedjük mindazt, amit az
Úr feltárt előttünk az igéből.
Ne ijedjünk meg a következményektől, mert akik
nem akarnak Istenhez térni, csak a saját igazukat keresik, ellenségesen,
támadólag lépnek fel. Azonban ne feledjük, hogy a próféták is végigjárták ezt
az utat, és maga a mi Urunk Jézus Krisztus is. Őt is elutasították, megvetették,
bántalmazták, és végül megölték. Így azután nézzünk fel Rá mindig, Ő ad erőt a
keskeny úton való járáshoz.
Az apostol rámutat, hogy a keresztyén
igehirdetés és bizonyságtétel lényege és középpontja a kereszt (1Kor 1,18-31).
Minden ott dőlt el. Ott aratott győzelmet az Úr Jézus a bűn felett. A kereszt
csatatér, mégpedig egy Jézus által győztesen megvívott csata helye. Vannak,
akiknek bolondságnak hat, de ők elvesznek. Igen, akik nem veszik komolyan, hogy
Isten a kereszten rendezte bűneinket és Általa van megváltásunk, elvesznek.
Miért? Mert a kereszt Jézus által készített híd, amely összeköt minket az Atyával, ha ezt elutasítjuk, csak egy szakadék tátong előttünk. A kereszt az Úr mentőöve, és aki ezt
elutasítja, nem tud megmenekülni. Olyan jó azonban, hogy még itt van ez az öv,
még bele lehet kapaszkodni, és az Úr biztos kezekkel ment ki, az örök életre.
Bárki bármit mond, Isten a bolondságnak tűnő
igehirdetés által menti az embert. Az igehirdetést nem lehet kikerülni, és
semmivel sem lehet pótolni. Jó, ha ezt ma komolyan vesszük. Nagyon igyekszünk az
igehirdetést helyettesíteni, különféle látvány- és élményelemekkel pótolni, de
ne feledjük amit az ige üzen. Isten az igehirdetés bolondsága által üdvözíti a
hívőket.
Azonban nem elég az igehirdetés, hanem
lényeges annak tartalma. Lényeges, hogy kiről szól. Mert lehet gyönyörű szép
beszédeket mondani, amelyek tetszenek a fülnek és megfelelnek a modern retorika
követelményeinek, de kimarad belőlük a megfeszített Krisztus. Pál azonban Őt
hirdeti. Miért? Mert megtapasztalta, hogy Ő Isten ereje. Igen, a megfeszített
Krisztus Isten ereje. Tehát saját tapasztalatból beszél, Ő is megtapasztalta,
hogy a megfeszített Úr által kap bűnbocsánatot és új életet. Csak Ő képes
újjáformálni az életünket. Az igehirdetés csakis hit által működik. Hit által
tapasztaljuk meg az igében Isten életet formáló erejét és győzelmét a bűn és a
sátán felett. Szükséges hinni, hogy ma is erő van az igehirdetésben. Erő van a
Krisztusról, mint megfeszítettről, a kereszten győzelmet arató Úrról szóló
igehirdetésben.
Az Úr Isten az én reménységem
1. Az Úr Isten az én reménységem, Erősségem Mindenféle
ínségben; Csak tőle várom Igaz boldogságom: S meg is találom.
2. Benne élek, haláltól nem félek: Jót reménylek, Hogy tőle
el nem térek; El nem enyészem A sírban egészen: Mennyben lesz részem.
3. Semmi engem tőle el nem választ, Jól tudván azt, Hogy sok
jóval eláraszt; Erősít engem Erőtlenségemben És szükségemben.
4. Azért egész életem fogytáig Csodálom itt Szent kezének
munkáit, S intem lelkemet: Áldjad Istenedet, Üdvözítődet.
5. Oltalmazzad, Uram, egyházadat, Szent nyájadat, mely
vallja szent Fiadat, Ki bűneinkért Ártatlan bárányként Szenvedett sok kínt.
6. Hogy e földön szent gyülekezeted Dicséretet Zengvén,
áldja nevedet, Míg szemtől szemben Magasztalunk mennyben Mind egyetemben.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése