E
|
z a fejezet
Izráel lelki kiüresedését és mélyre csúszását mutatja be (2Kir 1,1-18). Az
életünk, a különféle eseményekre, betegségekre adott válaszunk mindig lelki
fényképet mutat be rólunk. A próbákban, bajokban mutatkozik meg, hogy mi is van
a szívünkben, valóban ki és mi a fontos a számunkra. Aháb király halála után egyre jobban
eltávolodnak az Úrtól, amíg Ahazjá apja az ország külső erejét tudta
demonstrálni, a fia már erre sem képes. Elpártol tőlük Moáb, vagyis az addig uralmuk alatt tartott nép fellázad,
mert látják, meggyengült Izráel. Amikor nem élünk az Úrtól felkínált
lehetőséggel és nem alázzuk meg magunkat, nem hívjuk segítségül, hanyatlás áll
be. Az anyagi jólét sem képes rajtunk segíteni. Egy ország, egy kultúra mihelyst
elpártol Istentől, már nem figyel az Ő törvényére, azonnal hanyatlásnak indul.
Az Úrtól való elfordulás magával hozza világhoz való igazodást, a világ, a nem
hívők szokásainak az átvételét. Most már nem az Urat hívják segítségül, hanem
bálványokhoz fordulnak.
Ahazjá megbetegedett, és az orvosai nem tudtak rajta segíteni, és Ő nem az
Úrhoz fordul, nem a prófétát hívatja, pedig mennyi csodát átéltek már Illésen
keresztül, hányszor megtapasztalták az Úr hatalmát. Ekrón filiszteus városállam
volt, és ennek az istenét hívja segítségül, egy pogány ellenséges várostól kér
segítséget. Baalzebúbot kérdezi meg élete további alakulása felől. Egy nem
létező istenséget kerestet fel, és a felállított szobrától vár választ.
Megdöbbentő, Ahazjá ismeri az élő Istent, sokat tud Róla, látta, mik történtek
apja uralkodása alatt. Tisztában volt azzal is, hogy három évig szárazság
sújtotta az országot, mert az élő Isten így rendelkezett. És hiába keresték fel
a különböző pogány isteneket, nem esett eső, csak majd Illés szavára. És mindez
nem elég, nem az Úrhoz megy. Miért? Mert nem akar megalázkodni Előtte, nem akar
bűnbánatot tartani és az Úr akaratához igazodni.
Azonban mi most tartsunk önvizsgálatot, tekintsünk önmagunkba, és nézzük
meg, nem szoktunk-e mi is az Úr helyett az aktuális, a népszerű megoldásokhoz
fordulni. Mert ma nem nevezzük bálványnak a különféle gyógymódokat,
varázslásokat, praktikákat, amelyek jó pénzért kínálnak gyógyulást,
szabadulást. Ma nagyon sokféle lehetőség van, és ezek többsége valamilyen
formában a vallásosság látszatát kelti, és hányszor elég nekünk egy kereszt, az
asztalon fekvő Biblia, és már bizalommal vagyunk.
Az Úr Illést küldi, és általa egy kérdést intéz a királyhoz: „Talán
nincs Isten Izráelben?” Erre a kérdésre csak alázattal lehet felelni és azt
mondani: Uram, bocsáss meg. Igen, Te vagy, Te mindig elérhető vagy. Igénk azt
üzeni, fedezzük fel a mi Urunk Jézus Krisztust. Vegyük észre, hogy értünk jött
el ebbe a világba, és felkínálta az Atya kegyelmét. Ha keressük Őt, a kegyelem
kibomlik, életünk Gazdára talál, bűneinktől megszabadulunk. Bár mindig és minden problémával Hozzá
fordulnánk. Mindig akkor jönnek a bajok, amikor mi is úgy akarjuk életünk
dolgait elrendezni, ahogyan azt környezetünktől látjuk. Hányszor akarunk jót,
de valahogy mégis rosszul sül el. Miért van ez így? Mert nem Istent kérdezzük.
Így járt Mózes, együtt érzett népével, amikor még a fáraó udvarában élt,
szeretett volna rajtuk segíteni, de nem kérdezte Istent, nem vitte Elé, hogy
most kell-e fellépni, és úgy kell-e tenni, ahogy Ő gondolta. A jó szándékból gyilkosság,
majd menekülés lett. Így azután késleltette a szabadítást.
Amikor a király meghallja Illés szavait, katonákat küld utána. A prófétát
akarja elfogatni, ahelyett, hogy a szívét szaggatná meg. Hányszor gondolkodunk
így. Megsértődünk az igehirdetőre, nem megyünk többé gyülekezetbe, mert az ige
kimondta a valóságot. Olyan jó lenne, ha ilyenkor felismernénk, nem egy ember
szólt, hanem Isten szólt általa, és ezért komolyan vennék. Ne Istentől akarjunk megszabadulni,
hanem a bálványainktól.
Csak a harmadik parancsnok ismerte fel, hogy Illés Isten embere, és nem
erővel, hanem bűnbánattal kell hozzá közeledni. Ez az ember meglátta, hogy
Illés által Isten előtt áll, és nem ő a parancsnok, hanem az élő Isten. Bár mi
is felismernénk, hogy Isten a saját életünk és minden kiskirály felett
Úr Isten. Hányszor vakon tesszük, amit
királyaink mondanak, gyakran a bennünk élő király, a bűn is így uralkodik
felettünk, félünk, és tesszük, amit mond. Ez az ember meglátta, hogy nem a
benne élő bűn-királynak, és nem is a pogány uralkodónak, hanem Istennek kell
engedelmeskedni. Isten Úr mindenek felett. Boruljunk le Urunk előtt, ne
engedjünk a félelmek szorításának, hanem merjük vállalni magunkat és hitünket. Ahogy
ma egyre többször halljuk, hogy hitüket megvallva hallnak meg emberek. Amikor
fegyver csövével néznek szembe, bátran vállalják, hogy ők Jézus tanítványai.
Pedig csak annyit kellene mondani, nem vagyok keresztyén, és élve maradhatna.
Vajon én képes vagyok mindig megvallani, hogy Jézushoz tartozom?
Az apostol boldog örömmel beszél az evangéliumról, mert tudja, hogy ez
csodálatos ajándék, mert Isten lényét tárja fel előttünk (1Kor 2,6-16). Az
evangélium hirdetése által ismertet minket Pál mindazzal, amit Isten készített
az Őt szeretőknek. Ő megtapasztalta, hogy Isten nem elvesz tőlünk, hanem
megajándékoz. Egy csodálatos világot, az Ő országát készítette el számunkra. Ez
az ország olyan dolgokat kínál, amit fel sem tudunk fogni. Isten világa gazdag,
kikutathatatlan, kimeríthetetlen világ. Bárcsak mindig ezt tartanánk szem előtt.
Akkor elmúlnának aggodalmaink és félelmeink. Igen, aki mindezt tudja és látja, az nem fél, mert tisztában van Isten
lehetőségeivel. Olyan ez, mint amikor elfogy a készpénzünk, de nem esünk
kétségbe, mert tudjuk, a számlánkon van még összeg, van miből meríteni. Isten
számlája, az Ő lehetőségei soha nem merülnek ki, amikor mi kétségek közt
vagyunk, Ő még mindig tud megoldást. Ezt láttuk Illés életében is, amikor egész
Izráel vízproblémával és éhséggel küszködött, Isten a prófétáról a Kerit-patak mellett gondoskodott.
Kinek készíti Isten mindezt? Az Őt szeretőknek. Tehát azok élvezhetik
országa kincseit, áldásait, akik szeretik Őt. És, aki megtapasztalta kegyelmét,
aki látja, mit tett érte az Úr, az szereti. Hogyne szeretnénk azt, Aki életét
adja oda értünk. Igen, Ő szeret, igéjéből tudom, mondja egy kis ének, és jól
mondja, mert valóban az igéből tudjuk. A világ azt suttogja, Isten nem szeret,
de ez nem igaz, mert az ige és a Vele való kapcsolat rádöbbent, hogy szeret az
Isten, még engem is. Mert Jézusban szereti és keresi a bűnös embert. Nem kell rendbe
hozni magunkat, hanem úgy jöhetünk, ahogy vagyunk.
Hogyan ismerhetjük meg Isten ajándékait? Kutatással, önképzéssel? Nem,
hanem Isten Lelkének a munkája által. Ő tárja fel előttünk Isten országát, Ő
mutatja meg az Atya ajándékait, és segít azokkal jól élni.
Pál a Lélek által tanít, általa magyarázza el Isten dolgait, de csak
akkor értjük, ha a Lélek előttünk is feltárja a titkokat. A szívével Istenre
hangolódott ember értheti meg és érti jól Isten üzenetét. A lelki ember hitből élő ember, mert hit által tárul fel előttünk Isten világa. Hit által
vehetjük igénybe Isten országa lehetőségeit.
Isten dolgait lelki módon, hitünk által érthetjük meg. Csatlakoztassuk
hitünket az Úrra.
HISSZÜK, MEGHALLGAT AZ ÚR
1.
Hisszük, meghallgat az Úr,
Tudjuk, meghallgat az Úr,
Úgy van, meghallgat az Úr,
Áldjuk szent nevét!
2.
Hisszük, értünk halt az Úr,
Tudjuk, értünk halt az Úr,
Úgy van, értünk halt az Úr,
Áldjuk szent nevét!
3.
Hisszük, értünk él az Úr,
Tudjuk, értünk él az Úr,
Úgy van, értünk él az Úr,
Áldjuk szent nevét!
4.
Hisszük, bennünk él az Úr,
Tudjuk, bennünk él az Úr,
Úgy van, bennünk él az Úr,
Áldjuk szent nevét!
5.
Hisszük, értünk jön az Úr,
Tudjuk, értünk jön az Úr,
Úgy van, értünk jön az Úr,
Áldjuk szent nevét!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése