A
|
próféta tolmácsolta
az Úr szavát: ha Aháb harcolni megy, el fog esni (1Kir 22,29-54). A király
mintha komolyan venné a próféta szavait, de nem úgy, ahogyan várnánk. Nem azt
látjuk, hogy megalázza magát az Úr előtt, bűnbánatot tart, és nem vonul
csatába. Ha így cselekedett volna, megnyerte volna életét. Ő azonban trükkhöz folyamodik, meg
akarja téveszteni az ellenséget, végső sorban az Urat. Ez nagyon szomorú,
amikor egy ember azt gondolja, megtévesztheti Istent, kijátszhatja Őt. Azt
hitte, ha álruhát ölt, nem ismerik fel, és így megmenekül.
Feltárul ebben a történetben előttünk az
emberi szív gonoszságának mélysége, hisz nem csupán az ellenséget akarja
megtéveszteni, hanem a saját élete mentése érdekében beáldozza Júda királyát,
Jósáfátot. Aháb képes megöletni a rokonát, a szomszéd ország királyát, csakhogy
mentse a maga életét. Hányszor trükközünk,
amikor a saját érdekeinkről van szó. Képesek vagyunk mindenkit, feleséget,
gyermeket, munkatársat feláldozni, csak mi továbbléphessünk, élvezhessük a
világ kínálatát. Bizony, a vágyaink is olyan erővel telepednek ránk, úgy erőt
vesz rajtunk a szenvedély vágya, hogy már nem lesz fontos senki, csak saját
magunk. Már csak az számít, hogy elérjük, amit akarunk. A gonosz ennyire eltorzítja
az embert, képessé válik mások elpusztítására is, csak véghezvigye akaratát,
vagy ne szenvedjen kárt, ne kelljen lemondania anyagi előnyökről.
Ezzel szemben emeljük tekintetünket a mi Urunkra, Jézusra. Azt látjuk, hogy Ő nem trükközik, nem menti minden áron a
saját életét, hanem inkább a saját élete árán menti őket. Igen, az Úr életet
ment, Ő önmagát adta bűneinkért, hogy megmentsen az örök életre.
Az Urat megtéveszteni nem lehet, az ítéletet
egyedül csak a bűnbánat háríthatja el, semmi más. Mivel Aháb nem volt hajlandó
lemondani terveiről, és nem borult le az Úr előtt, elesett a csatában.
Mondhatnánk, véletlen, hiszen találomra kilőtt nyílvessző találta el, azonban
azt látjuk, hogy ez a véletlen az Úr véletlenje. Isten elől nem lehet
elmenekülni, csak Hozzá menekülni. Erre kapunk lehetőséget, ne Előle, hanem
Hozzá fussunk, mert kitárt karokkal vár, mint a tékozló fiút.
Jósáfátot az Úr megmentette, ebből az
esetből tanult, és amikor a hajói összetörtek, nem fogadta el Ahazjá segítségét.
Meglátta, hogy Aháb családjával nem lehet összefogni, mert nagy a különbség.
Jósafát háza azt tette, amit helyesnek lát az Úr, míg Aháb háza azt cselekedte,
amit rossznak lát az Úr. Bár mi is tanulnánk az Úr vezetéséből, az élet
dolgaiból, és végre elutasítanánk azokat, akik nem az Úr útján járnak.
Pál apostol vallomását olvassuk, és általa feltárul előttünk a kereszt embere (1Kor 2,1-5). Számára a kereszt, a
megfeszített Krisztus volt a fontos, nem hígította fel az üzenetet azért, hogy
jobb kép alakuljon ki róla. Nem
csomagolta be műveltségébe, tudásába, a retorika palástjába, nem, hanem a maga
őszinteségében, egyszerűségében hirdette az evangéliumot. Nem az a lényeg, mit
mondanak rólam, hanem az, hogy az evangélium tisztán és erőteljesen jusson el
az emberekhez. Nem a tudásom csillogtatására van szükség, hanem az Úr erejének
az érvényre juttatására. Isten ereje a keresztről szóló igehirdetésen keresztül
munkálkodik, és nekünk erre van szükségünk. Azt várjuk, hogy az ige elvégezze
azt a munkát bennünk, amit a műveltség, a nevelés és tudomány sem képes, vagyis,
hogy új emberré formáljon, új céllal és új értékekkel.
Pál előre elhatározta, hogy csak Jézus
Krisztusról akar tudni, csak Róla szól, Őt állítja a korinthusiak elé. Ez
fontos, mert világosan látja, hogy Krisztusra van szükség a görög műveltség
fellegvárában is. Ma is Krisztusra van
szükség a tudomány fellegváraiban és az élet mélységeiben egyaránt. Ő szabadít
meg a bűn hatalma alól. De nem is népszerű Krisztust hirdetett, nem igazította
Őt az ottani emberek szokásaihoz, elvárásaihoz, hanem a megfeszítettről tett
bizonyságot.
Pál apostol nem emberi fortélyokkal akarta
meggyőzni hallgatóit, hanem ezt ráhagyta a Lélekre. Isten Lelke győz meg az
evangélium igazságáról. Az apostol nem befolyásolta őket, nem használt
pszichológiai trükköket, hanem engedte, hogy a hiteles élet és a Lélek
elvégezze bennük a munkát. Engedjük mi is hatni Isten szent Lelkét.
Nagyon fontos, hogy a hitem ne emberek
szavain, kidolgozott tételeken nyugodjék, hanem Isten munkáján. Az a csodálatos,
amikor átélem az Úr munkáját az életemben. Amikor nyomorult állapotomban Hozzá
kiáltok és megtapasztalom, hogy könyörül rajtam. Amikor az Úr Jézus
megszabadította a gadarait, neki ez elég volt. Nem tartott igényt teológiai
munkákra, kommentárokra, mert megtapasztalta Jézus hatalmát. Az a mai gyülekezetek problémája, hogy csak
kevesek hite nyugszik személyes megtapasztaláson. Kevesen álltak meg bűneik miatt
sírva a kereszt alatt, és így nem élték át a drága kegyelmet. De ma még
megtehetjük, hogy leborulunk a kereszt előtt és segítségül hívjuk az Úr
nevét. Amikor az Úr megszabadít, új
élettel ajándékoz meg, ez elég, hiszen átéljük, hogy amit senki nem tudott
végbevinni, azt Ő megtette. Amikor mindenfelé keressük a gyógyulást, a szabadulást, a segítséget, és nem találjuk, hanem még jobban összekuszálódunk,
de végül ránk talál az Úr, ezt semmihez nem lehet hasonlítani. Akkor átéljük,
hogy az Ő hatalma elvégzi mindazt, amit más képes megtenni, és így hálából Neki
adjuk az életünket. Igen, örvendező, hálás szívvel követjük Őt.
Ki Istenének átad mindent
1. Ki Istenének átad mindent, Bizalmát csak
beléveti, Azt csudaképpen őrzi itt lent, Ínség, baj közt is élteti. Ki mindent
szent kezébe tett, Az nem fövényre épített.
2. A súlyos gondok mit használnak, A sóhaj,
sok jajszó mit ér, :/: Ha sebeink még jobban fájnak S mindennap kínunk
visszatér? Így terhünk egyre súlyosabb, Ha lelkünk búnak helyet ad.
3. Csak légy egy kissé áldott csendben:
Magadban békességre lelsz, :/: Az Úr rendelte kegyelemben Örök, bölcs célnak
megfelelsz. Ki elválasztá életünk, Jól tudja, hogy mi kell nekünk.
4. Zengj hát az Úrnak s járd az utat, Mit
éppen néked Ő adott; :/: A mennyből gazdag áldást juttat S majd Jézus ád szép,
új napot. Ki Benne bízik és remél, Az mindörökké Véle él.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése