A
|
kétszeres rész csodálatosan működik Elizeus
által, de ezt nem a saját javára fordítja, hanem bizonyságtételre (2Kir
4,38-5,14). Általa az Úr hatalmát ragyogtatja fel a nép előtt, és rávezeti őket
arra, hogy bízzanak az Úrban. Izráel népének tagjai már nem Istenhez fordultak, és
nem Tőle vártak segítséget. Az Úr helyére bálványokat állítottak, azonban meg
kell tapasztalniuk, hogy Istent nem lehet pótolni. Ezt jó lenne nekünk is
meglátnunk, az Urat semmivel sem pótolhatjuk, mert ha megpróbáljuk, annak
rossz következménye lesz. Itt is
éhínséget szenvednek, de általa rá kell döbbenniük, hogy Isten nélkül és Rajta
kívül nincs segítség. Hiába fordultak a termékenységistenekhez, az esőistenekhez, nem tudtak segíteni.
A prófétatanítványokat sem kerüli el az ínséges időszak, és nem is
menekülnek el más országba. Ők vállalják a néppel együtt a szenvedést, mert
tudják, Isten itt is velük van. Ez a lényeg, minden élethelyzetben vállalni és
felmutatni az Urat. Gyakran pont az a bizonyságtétel, amikor ugyanabban a helyzetben,
amiben mások menekülnek, mi az Úrral helyt állunk.
Elizeus sem vonja ki magát a tanítványi közösségből, velük van, tanítja
őket. Most is tanításra kerül sor. Meg
kell látniuk, hogy az Úrral mindenféle helyzet megoldható, minden baj
orvosolható. A tanítványok bepánikoltak, nem találtak megoldást, amikor
ehetetlen lett az étel. Elizeus az Úrra figyelve ismét feltalálta magát. A
lisztet használta fel az étel fogyaszthatóvá tételére. Az Úrra figyelve gyakran ilyen egyszerű megoldásokat kapunk. Nem mindig a sok pénz, a nagy
befektetés a megoldás.
A liszt az Úr Jézusra mutat, amíg Nélküle éljük életünket, a halál útján
járunk. A legjobbnak tűnő dolgok is halált hordoznak magukban, ám ha Ő
belekerül a lényünkbe, fogyaszthatóvá válik az élet. Ami addig halállal
fenyegetett, Jézus által élhető lesz. Sőt, a kevés is elég. Annyira elég, hogy marad
is tartalék, marad, amiből holnap is lehet enni. Ez az Úr matekja, a kevésből
ad sokat. Így építi fel az életünket. Nem mindjárt lesz sok, hanem a keveset
áldja meg, hogy mindenki számára elég legyen. Kevéssel kezdi, a meglevőt veszi
kézbe, azt, amire mi csak legyintünk, nem elég ez semmire.
A következő történet pedig a határon túlra viszi el az Úr nevét, az
ellenség missziója megy végbe. Mert nem a fegyver, a háború a megoldás, hanem
a másik ember megváltoztatása. Az élő Isten mindig az embert alakítja át. A mi
megváltozásunkon keresztül tesz bizonyságot hatalmáról.
A rang, a hatalom, a vagyon sem jelent boldogságot és megoldást. Van,
amit ezek sem tudnak megadni, orvosolni. Naamánt nem óvta meg a vagyona a
betegségtől. Azt is látjuk, hogy nem mindig az a lényeg, hogy a betegségtől óvjuk
magunkat, mert Isten gyakran ezen keresztül éri el a szívünket. Nem a hadvezér
talált rá Istenre, hanem a leprás élte át, hogy szüksége van segítségre. Amíg
minden rendben, addig nem tartunk igényt Isten segítségére. A bajban keressük a
megoldást, és van, hogy ekkor sem Őhozzá megyünk tudatosan. Naamán sem az Urat
kereste, de Isten ennek ellenére elindult felé.
Egy rabszolgaleány volt az eszköz, rajta keresztül érkezett Isten felől
üzenet Naamánhoz. Az Úr mindenütt tud üzenetet küldeni általunk, bárhol
lehetünk az eszközei. A leányka hittel küldi ezt az embert, nem csak
kipróbálásra, hanem bizonyos, hogy ha elmegy a prófétához, meg fog gyógyulni.
Hiszem-e így, hogy ha eljutok Jézushoz, meg fogok gyógyulni? Látom-e, hogy a Belé
vetett hit segíthet rajtam?
Naamán nem a címre megy. A királya intézkedik, és úgy gondolják, meg lehet
vásárolni a gyógyulást. Azonban gyógyulást, szabadulást, új életet nem lehet
pénzen szerezni, ezt kegyelemből kapjuk. Meg kell tanulni elfogadni. Naamán
nehezen tanul, előbb megharagszik, mert a próféta nem az ő elképzelései szerint
cselekszik. Nem veszi figyelembe a rangját, csak ad egy parancsot. Egy katona,
különösen egy főparancsnok, nincs ahhoz szokva, hogy neki mondják meg, mit
tegyen. Most ezt meg kell tanulnia,
Isten előtt ő is csak egy szolga. Az Úr előtt nem lehetnek igényeim, a
gyógyulás hitből érkezik, és csak akkor, ha engedelmesen teszem, amit
mond. Végig kell csinálni Isten
programját. Nem lehet hatnál megállni, mert nem lesz eredmény. Hétszer kell
alámerülni, és amikor ezt megteszi, megtisztul. Tiszta lesz. Az lesz igazán
tiszta, akit az Úr vére által megtisztít.
Pál apostol érettséget vár a tanítványoktól, azt akarja, hogy
problémáikat ők maguk oldják meg, és ne vigyék ki a világ elé (1Kor 6,1-20). Ez
a megoldás más, mint ami általánosan elfogadott, ez a sérelem elszenvedésén
alapszik. Inkább tűrjek el a testvéremtől kárt, mintsem a világ elé vigyem. Milyen szomorú, hogy képtelenek vagyunk
magunk megoldani gondjainkat. Az a legszomorúbb, hogy egymás közt is vannak
konfliktusok. Pedig az Úr Jézus arra irányította övéit, hogy mindig szolgának
tartsák magukat. Egyik tanítvány sem különb, értékesebb a másiknál.
Az apostol arra is rámutat, vigyázzunk a világ dolgaival, mert könnyen
rabokká válunk. Nem minden használ, ami népszerű, amit mások is használnak. De
nemcsak erre kell figyelnünk, hanem arra is, hogy könnyen rabjaivá válunk a
dolgoknak. Pál azt kéri, ne váljunk rabokká. Hogyan kerülhetjük el a rabbá
válást? Csakis úgy, ha Krisztus van a szívünkben, ha Benne elrejtőzünk. Ő
ajándékoz meg fegyelemmel, önuralommal és győzelemmel önmagunk és vágyaink
felett. Krisztusban lehetünk szabadok. A tanítványi élet szabad élet.
Semmit ne bánkódjál, Krisztus
szent serege
1. Semmit ne bánkódjál, Krisztus szent serege, Mert nem árthat néked
senki gyűlölsége, Noha e világnak rajtad dühössége, De nem hágy szégyenben
Krisztus ő Felsége.
2. Királyi nemzet vagy, noha te kicsiny vagy, Az Atya Istennél bizony te
kedves vagy; Ő szent Fia által már te is fia vagy, Minden dicsőségben, higgyed,
hogy részes vagy.
3. Hogyha te igazán a Krisztusban bízol, Higgyed, hogy lélekben Istennél
gyarapszol, Ha Krisztus véréből igaz hittel iszol: Higgyed, hogy örökké meg nem
szomjúhozol.
4. Akármint halásszon az ördög utánad, Az ő tagjaiban dühösködjék rajtad,
Mind tőrrel, fegyverrel siessen utánad, Ha Krisztusban bízol, higgyed, az sem
árthat.
5. Rajtad semmit sem fog a pogány ellenség, Noha nehéz néked a
rettenetesség; Bátor koncra hányjon a hitlen ellenség: Feltámaszt a Krisztus,
néked nagy reménység.
6. Oltalmazza Krisztus az ő szent egyházát, Miként a jó pásztor saját
juhocskáját; Valaki hallgatja a Krisztus mondását, Viseli mindenkor
szorgalmatos gondját.
7. Siess most mihozzánk, Krisztus, segélj minket, A te szent igéddel
neveljed hitünket És te Szentlelkeddel bírjad életünket, Hogy minden dolgunkban
dicsérhessünk téged.
8. Igaz fogadásod és minden beszéded, Nyilván vagyon immár minden
dicsőséged; Ne hagyd elpusztulni e kicsiny sereget, Melyért a keresztfán vallál
nagy gyötrelmet!
9. Ne nézzed, Úr Isten, e világ vakságát, Te nagy jóvoltodról
háládatlanságát, A te igéd ellen ily nagy káromlását: Nézzed a Krisztusnak
ártatlan halálát.
10. Vedd el már mirólunk a sok ellenséget, Vedd ki miközülünk a sok
gyűlölséget; Essenek szégyenbe minden ellenségink, Kik dicsőségedet tagadják s
nevetik.
11. Senkiben nem bízik az anyaszentegyház, Hanem csak tebenned, ki minket
oltalmazsz, És igazságoddal mindenkoron táplálsz, Te szent sebeiddel minket
megvigasztalsz.
12. Hálát adunk néked, mennybéli nagy Isten, Ki vagy egy szentségben és
három személyben. Ne hagyj elrettennünk keserűségünkben, Halálunk óráján ne
essünk kétségben!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése