A
|
dventben várakozásról
beszélünk, azt mondjuk, várjuk az Urat, és igyekszünk is várakozó lelkülettel
készülni az ünnepre (Ézs 5,1-7). Várjuk a visszatérő Úr Jézust is, ott van az
Övéi szívében Jézus visszajövetelének a reménysége, és várják, hogy el fog
jönni. Szeretnénk, ha az ünnep is az Ő
várásáról szólna, ha Ő lenne a legfontosabb a számunkra. Mai igénk azonban az
Úr várakozásáról beszél. Elmondja a próféta, hogy nemcsak mi, hanem Isten is
vár. Mit vár? Várja a szőlő termését,
várja, hogy jó szőlőt teremjem. Az ige
gyakran beszél úgy Isten népéről, mint szőlőről, akiért a Gazda mindent
megtett. Itt is elmondja, biztosította a terméshez szükséges feltételeket,
fölásta és megtisztította, vagyis foglalkozott vele. Ám ez a foglalkozás nem
hozta meg a várva várt eredményt, nincs gyümölcs.
Így a mi életünkkel is mindent megtett az Úr, velünk is törődik, de van-e
gyümölcs? Ezzel a kérdéssel szembe kell nézni: Van-e gyümölcs az életemben?
Termő szőlő vagyok-e? Jó szőlőt termek-e? Tornyot emelt a közepére, amely
védelmül is szolgál. „Erős torony az Úr neve, oda fut az igaz, és védelmet
talál” (Péld 18,10). Ez a torony ma
is áll, az Úr nevénél találunk védelmet, ebben a névben csodás erő van. Az Úr ad védelmet a gonosz minden támadásával
szemben, hiszen a magunk ereje mit sem ér, de Jézus neve erősség.
Isten felteszi a próféta által a kérdést: „mit kellett volna még a
szőlőmmel tennem?” Tehát nem háríthatják Istenre a felelősséget, mert Ő
megtett mindent. Mindig magunkba kell tekinteni, a baj velem, és nem Istennel
van. Mivel hiába várta Isten a gyümölcsöt, meglesz a következménye. A szőlőtő
azért van, hogy gyümölcsöt teremjen, az értékét a gyümölcs adja. Nem az
árnyékáért vagy szépségéért tartják, hanem a gyümölcséért. Mi is gyakran sok hasznos dolgot felsorolunk
magunkról, vagy a környezet is sorolja a gyülekezet jelentette áldást, de
van-e gyümölcs? Hiszen az Úr nem
elsősorban dísznövénynek, hűs helynek állította a világba a gyülekezetet, hanem
azért, hogy elmenvén tanítvánnyá tegyen másokat. A gyümölcs az új élet, ezért
kell fáradoznunk. Azért van itt a gyülekezet, hogy továbbadja az örömhírt, a
Krisztusról szóló drága üzenetet.
A gyümölcs nélküli szőlő megítéltetik, az ellenség eltiporja és Isten
hagyja. Miért? Mert a nyomorúság, a szenvedés által döbbennek rá, hogy nem
töltik be rendeltetésüket, azonban még a fogság ideje alatt is lehet kiáltani.
Isten pont azt akarja, hogy végre kezdjük el Őt őszintén és igazán
keresni. Egyedül Őt keressük, ne arra
figyeljünk, mit ad, hogyan áld meg, hanem keressük Őt magát.
A keresztyén élet növekvő élet, az alapokról tovább kell lépni, az alapra
építeni kell (Zsid 6,1-12). Erről olvasunk most. Lépj tovább, ne ragadj le a
hívő élet alapjainál, hanem menj tovább. Az Úr nagykorúságra akar eljuttatni. A
gyermekből is felnőtt ember válik. Ha gyermek marad, az betegséget jelent. Határozott felszólítást kapunk, ha eddig nem
tértünk rá a nagykorúaknak szóló tanításra, akkor térjünk rá. Az iskolában is
az első osztályból a másodikba kell lépni, nem maradhatunk mindig elsősök, nem
lehet állandóan ugyanazzal a tananyaggal foglalkozni. Azonban a hívők gyakran
megrekednek a megtérésüknél, mindig az alapokkal foglalkoznak, és nincs mélyebb
ismeret, nincs előrelépés. Hol tartok én? Van-e előrelépés a hitemben?
Átléptem-e már az első osztályból a másodikba? Ha egy feladat nem sikerül, tovább kell menni, nem kell állandóan újrakezdeni, sem leállni, tovább kell
menni. Amit ma nem értek, azt holnap megnyithatja előttem a Szentlélek.
Tovább kell menni, nem lehet leállni, de nem lehet leragadni egy-két
ember mellett sem. Ha valaki tudatosan elfordul a Megváltótól, nem biztos, hogy
ismét vissza tud térni Hozzá. Van, amikor el kell engedni embereket, és rá kell
őket bízni az Úrra. Aki hitre jutott, az az Úrtól mennyei ajándékot kapott, az
belekóstolt Isten országa ízeibe, és ha ennek ellenére elment, csak a kegyelem
tudja ismét megragadni.
Megízleltem-e az eljövendő világ erőit? Talán azért nem tudunk előrébb
lépni, mert csak egy emberi közösséget látunk, de nem tapasztaljuk Isten
országának erejét. Mert az eleséstől is az óv meg, ha ismerem az Urat és az Ő
országának erejét. Itt nem emberi erőkről, lehetőségekről van szó, hanem Isten
országának az újjáformáló erejéről. A mi erőnk magában mit sem ér, de erőt kapunk
a Szentlélek által. Őreá lehet számítani és lehet építeni.
A szentíró reménységet táplál a gyülekezet tagjai iránt. Nem elesésükben
gondolkodik, hanem jobbat gondol felőlük. Azt gondolja, hogy üdvözülnek, hogy
az üdvösségben növekedni fognak. Isten nem feledkezik meg róluk, nem felejti el
azt, hogy szeretik Őt. Ez a közösség szerette Istent, minden tettük az Iránta
való szeretetből fakadt. Szeretem-e én az Urat? Karácsonykor a szeretet
hangsúlyossá válik, sokat beszélünk róla, de vajon az Isten iránti szeretet is
előkerül? Gondoljuk végig, jut-e Istennek a szeretetünkből? Igénk arra mutat
rá, hogy minden jó cselekedetet Isten szeretete motivál. Vannak jó példák, és
azt kéri, mindenki kövesse ezeket. Kiket? Akik hit és türelem által öröklik az
ígéreteket. Szükség van a türelemre az
Úr útján, mert a hit nem jelenti, hogy kényelmes és sikeres élet jár vele.
Talán azért estek el némelyek, mert Krisztus követése küzdelmet, szenvedést és
üldözést hozott. Ők pedig úgy gondolták, ha Krisztust követik, akkor ebben a
világban minden jól alakul, az áldások mindig jelen lesznek. Urunk a szenvedés
útján vezeti Övéit.
Csak vezess, Uram, végig, és fogd kezem
1. Csak vezess, Uram, végig, és fogd kezem, Míg boldogan a célhoz
elérkezem, Mert nélküled az én erőm oly kevés, De hol te jársz előttem, nincs
rettegés.
2. Szent irgalmaddal szívemet födjed bé, :/: Tedd örömben és bánatban
csöndessé, Hogy hadd pihenjen lábadnál gyermeked, Ki szemlehunyva téged híven
követ.
3. Ha gyarlóságom meg nem is érzené: :/: A vak homályból te mutatsz ég
felé; Csak vezess, Uram, végig, és fogd kezem, Míg boldogan a célhoz elérkezem.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése