A
|
hetedik és a nyolcadik fejezetben megjelenik a
Megváltóról szóló ígéret (Ézs 7,1-8,23). Ebben rámutat a próféta, hogy Isten
küld majd valakit, Aki megszabadítja népét és mindazokat, akik hisznek Benne, és segítségül hívják. Miből szabadít meg? A bűn szolgaságából egy új szabad
életre. Sőt, nemcsak a bűn, hanem törvény hatalmából is, egy Istennel való új és
élő kapcsolatra. Jó ezt így karácsony napján olvasni, és úgy olvassuk, hogy
adjon vigasztalást, megszületett az Üdvözítő. Mi már nem várjuk, hanem tudjuk,
hogy eljött, és Rábízhatjuk magunkat, igyekezhetünk minél jobban megismerni Őt.
Júda nehéz helyzetben van, mert Arám összefogott Izráellel ellene, és ez mindenkit
megrémített. Hiszen Júda kicsiny ország, emberileg e szövetséggel szemben nincs
esélye, azonban most kiderül, van e hitük. Miben látjuk az esélyt: magunkban, képességünkben, erőnkben, vagy az
Úrban?
Jó elcsendesedve végiggondolni, nem vagyunk-e mi is így? Amíg minden
rendben, amíg simán mennek dolgaink, emelkedett a hitünk, optimisták vagyunk, de
mihelyst problémával kerülünk szembe, megrémülünk. Nagyon elszomorító ez,
hiszen Isten népe soha nem juthatna el idáig, nekünk nem kellene így félni, és
mégis félünk. Miért? Mert nem ismerjük igazán az Úr jelenlétét. Nem valóságos
az Ő jelenléte számunkra. Van ismeretünk Felőle, de nem hisszük, hogy itt van
velünk, és nem éljük át. Erre mondhatjuk, nincs ebben semmi különös, hiszen a
tanítványok is féltek a viharban, pedig velük volt Jézus, de nem is dicsérte
meg őket ezért az Úr. Kicsinyhitűeknek nevezte őket. Talán nekünk is a
hitünkkel van a baj. Úgy gondoljuk, amit mi nem tudunk megoldani, arra az Úr
sem képes.
Olyan jó, hogy a próféta mindjárt az elején megjegyzi, összefogtak és
háborút indítottak Júda ellen, de nem tudták legyőzni. Azért jó ez, mert összefoghatnak
ellenünk is, de győzni nem tudnak. A gonosz nem győzhet Isten népe fölött.
Azonban ehhez komolyan kell venni, amit az Úr mond Áháznak: „Légy
óvatos, maradj nyugton! Ne félj!” Komolyan venni, hogy ne engedj a
félelemnek, hanem maradj nyugton, vagyis ne te akard megoldani a helyzetet,
hanem bízd rám. A félelem azt diktálná, vagy harcoljon, vagy adja meg magát,
azonban ez nem az Úr akarata, akkor lesz megoldás, ha hagyja Istent
munkálkodni. Még hozzáfűzi: ha nem hisztek, nem maradtok meg. Ebből a
helyzetből csak akkor kerültök ki győztesen, ha hisztek a szavamnak és bíztok
bennem, és nem tesztek semmit. Ha harcoltok, nem maradtok meg, ha nem
harcoltok, megmaradtok. Ez a mi logikánkkal ellentétes, de az Úr Jézus is erről
beszél. „Mert aki meg akarja menteni az életét, elveszti, aki pedig elveszti
az életét énértem, megmenti azt” (Lk 9,24) Ez a kegyelem, ez a
karácsony üzenete is, ezért jött Jézus, hogy engedjük Általa megmenteni
magunkat.
Jó még azt is látnunk, hogy akit vagy amit mi rettenetes, legyőzhetetlen
ellenségnek vagy problémának látunk, az az Úr szemében üszkös fadarab. Mennyire másként lát Ő minket és a minket
körülvevő világot. Kérjünk mi is ilyen látást, lássunk mindent annak, ami; és
ami rettegéssel tölt el, az csak egy elégett maradvány. Nem félelmetes, nem kell
Tőle félni. Az Úr hatalmasabb nála.
Ezt erősíti meg az Immánuel-jövendölés, amely a karácsony fő üzenete is,
Velünk az Isten. Ebben kell megerősíteni magunkat, Isten velünk, vagyis közel
van hozzánk, emberré lett, és így elérhetővé vált számunkra. Ezen rendültek meg
a pásztorok, a bölcsek, mert az nem magától értetődő, hogy Isten emberré legyen és vállalja a földi életet. Ebben a
létben is a legmélyebbre szállt, belefeküdt a jászolba, majd három évtized múlva
a keresztre. És mindezt értem és érted tette. Borulj le most Előtte, és dicsérd,
mint a bölcsek. De Előtte borulj le, ne mások előtt, ne emberi alkotások,
eszmék vagy személyek előtt, hanem egyedül Őelőtte. A bölcsek sem Máriát vagy
Józsefet imádták, hanem Jézust. És aki meglátja Jézusban az Istent, az nem fog
mást imádni.
Azonban ha Júda nem tér meg bűneiből, hanem továbbra is az üszkös fadarabra
figyel, benne bízik, nagyobb nép, az Asszír birodalom fogja elözönleni az
országot. Mindez azonban azért történik, hogy rádöbbenjenek, a bálványok hiábavalók,
Istenre van szükségük. Igen, Istenre van
szükségünk, az élő Istenre. Amikor
Asszíria elözönli őket, és úgy látják, nincs esély, akkor megtapasztalják az Úr
hatalmát. Így szól az ígéret: „velünk lesz az Isten!” Bár meglátnánk már
hamarább is, hogy velünk van, itt van Isten köztünk, bízhatunk Benne. Ma még
elnyomást látnak, de nem marad meg a sötétség, mert eljön a világ Világossága.
Ez a Világosság, nem más, mint a Betlehemben megszületett Jézus. Ha befogadjuk
a szívünkbe, felkél számunkra a nap.
Jézussal új világ és új kapcsolati rendszer érkezett meg (Zsid 7,1-8,13).
Most már nincs szükség emberi főpapokra, mert a törvény ezen rendelkezését
Jézus eltörölte. Örökkévaló áldozatot mutatott be a kereszten. Majd halála után
feltámadt, legyőzte a halált, és mindenkor él. Mivel Ő mindenkor él, üdvözíteni tudja mindazokat, akik Őáltala járulnak
Istenhez. Igen, az Ő egyszeri áldozata tökéletes és elégséges, így bátran
mehetünk Hozzá.
Jézus azokat a parancsolatokat, amelyek erőtlenek és haszontalanok, eltörölte. Így eltörölte az áldozatot is. Miért? Mert Jézus áldozata tökéletes,
és ezáltal elveszi tőlünk a megelégedettséget és a követelőzést, hiszen
sokan úgy gondolják, ha ők áldozatot mutatnak be, vagy hoznak, jár nekik az
örök élet. Bizony, gyakran visszasüppedünk
az Ószövetség teljesítmény-centrikus világába. Nem kegyelemből akarjuk az
életet, és nem kapcsolatra vágyunk, az Úr személyes jelenlétére, hanem a
teljesítményünk elismerésére vágyunk. Azonban ezt eltörölte az Isten, és egy
jobb reménységet adott számunkra, a kegyelem opcióját, hit által. Amelyben nem
az érdem számít, nem az ajándékok a fontosak, hanem maga az Úr, az Ő jelenléte.
Krisztus egy új szövetséget hozott, Isten ismeretének a szövetségét,
amikor nem betű formájában, hanem a szívbe írva él a törvény, él Isten akarata.
Mindenki ismerni fog engem, szól az ige. De vajon ismerjük az Urat? Valóban közel van életünkhöz? Őt ismerjük,
vagy csak a Róla szó hitvallásokat? Mert
nem elég azt tudni, amit mások mondanak, Ő azt akarja, hogy személyes tapasztalatra
tegyünk szert. Mivel Ő élő személy, kapcsolatba kerülhetünk Vele. Ő nem
teológia, hanem valóság, nem azt akarja, hogy tudós könyveket írjunk Róla, vagy
azokat böngésszük, hanem éljük át kegyelmét és jelenlétét. Éljük át, amint a
belső szobánkban megfizet nekünk, vagyis megtapasztaljuk, itt van Isten. Velem
van az Úr.
Itt állok jászolod felett
1. Itt állok jászolod felett, ó, Jézusom, szerelmem, Eljöttem, elhoztam
neked, amit kezedből nyertem; Vedd elmém, lelkem és szívem, Hadd adjam néked
mindenem, Hogy kedves légyek néked!
2. Nem éltem még e föld színén: te értem megszülettél; :/: Még rólad mit
sem tudtam én: tulajdonoddá tettél; Még meg sem formált szent kezed, Már
elválasztál engemet, Hogy társam légy e földön.
3. Halálban, éjben vártam én: fölkelt a nap rám véled. :/: Terólad ömlik
rám a fény: a béke, boldog élet, A lélek ékességei; Belőlük hitnek mennyei Szép
tisztasága árad.
4. Csak nézlek boldog szívvel, és nem győzlek nézni téged, :/: Szóm és
erőm mind oly kevés, hogy elmondhassa néked: Bár felfoghatna tégedet Az
emberszív és ismeret, Hogy megfejthesse titkod!
5. Megváltóm, egy kérésemet nem vetheted meg nékem: :/: Hogy szívem
mélyén tégedet hordozhatlak, remélem, És bölcsőd, szállásod leszek; Jövel hát,
tölts el engemet Magaddal: nagy örömmel!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése