A
|
fogságból több csoportban jöttek haza zsidók,
de még így sem ment vissza mindenki (Zak 6,9-15). Sokan maradtak, mert jól
működő vállalkozásuk volt. Ezt nem akarták feladni az otthoni újrakezdés
érdekében. Mert, aki visszament, annak a nulláról kellett kezdenie az életet.
Újra kellett építeni a várost és a templomot is. A Babilóniában maradtak
azonban hallottak a templom építéséről, és egy csoporttal adományt küldtek rá. Nem
vállalták az Isten népével való együtt szenvedést, de anyagiakkal támogatták
őket. Vonzóbb volt a jólét, mint Isten
országa. Mi a vonzó a számunkra? A jólét vonz, vagy Isten országának gazdagsága? Ezek a zsidók pénzt küldtek,
de az Úr elsősorban a szívüket kéri, Ő nem az adományunkat kéri, hanem az
életünket. Azt akarja, hogy Neki éljünk, ott, ahová állít.
Az Úr szava irányítja Zakariást, át kell vennie az adományt, és koronát kell készíttetnie belőle. A korona Jósua főpap fejére kerül, ő lesz az újjáformálódó
nép elhívott vezetője. De lesz valaki,
egy Sarjadék, és az Ő keze alatt minden újrahajt. Ez a Sarjadék lesz az Úr
Jézus, az Ő keze alatt indul újra sarjadásnak a lepusztult élet. Ő az, Aki újra
fel tud építeni, Aki rendbe hozza azt, ami lepusztult. Isten Őt adja a mi
számunkra is.
Ő építi fel az Úr templomát - a feltámadásra is gondolhatunk, nagypénteken
leromboltatott az Úr testének temploma, de harmadnapra felépítette azt. Ő építi
fel a lerombolt templomot, mert testünk a Szentlélek temploma, az Ő számára
készült, de annyi minden más van benne, és annyi mindennel leromboljuk ezt a
templomot. Az Úr azonban megragad és felépít, elvégzi, hogy templommá legyen az
életünk.
Az Úr kezei alatt minden életté válik, engedjük át az életünket, adjuk át
Neki az irányítást. Mindazokat a dolgainkat, amikkel nem boldogulunk, bízzuk
Rá. Ő maga az élet, és amikor ez az élet
bejut egy tönkrement ember lényébe, megépül, új életté válik. Jézus Lénye által
egy új kezdődik el. Adjunk hálát azért, hogy elkezdődhet egy új, egy egészen
más élet. Ahogyan a samáriai asszony is új életet kezdett a Jézussal való
találkozás által, úgy kezdhetünk mi is újat. Ő nem mond le senkiről, nem mondja,
hogy nincs esély. Amennyiben átadjuk az uralmat Jézusnak, újra sarjad az élet,
új lehetőségek bontakoznak ki előttünk. Ne csüggedjünk, mert amikor mi nem
látunk már tovább, az Úr számára mindig nyílnak kapuk.
Egy pap is lesz a Sarjadék mellett, vagyis a papi és a királyi tisztség
egybeolvad Krisztusban. Ő a mi királyunk és főpapunk. Ígéret is elhangzik, a távolban lakók is
eljönnek, és építik az Úr templomát. Nagy reménység ez mindenkor, akik még távol
vannak, meglátják, hogy Isten országában a helyük, és hazajönnek, és építik ezt
az országot. Nagy dolog, amikor valaki hazatér, és a saját világa helyett Isten
országát kezdi el építeni. Akik ma távol vannak, közel kerülnek, mert az
Úr hazahozza, hazavonzza őket.
A keresztyén élet iskola, amikor hitre jutunk, beülünk az Úr iskolájába,
és a tanulás egy életen át tart (Jak 1,19-27). Igen, a krisztusi életet nem
lehet elméletben megtanulni, nem elég egy egyházi képzést abszolválni, ezt
Jézus nyomában a mindennapi életben sajátíthatjuk el. Az Úr nyomában látjuk meg, hogy mindig van
mit tanulni, rengeteg hiányosságunk van. Ha a mai igébe beletekintünk, akkor a
tükör olyan dolgokat mutat, amik bizony, a saját életünkben is állandó harcot
jelentenek. Melyikünk mondhatja, hogy a leckét már tudja, és mindig a hallásban
a gyors?
Bizony, legtöbbször a szólás jobban és gyorsabban megy, mint a csendben lét,
a hallgatás. Szinte mindig csípőből tüzelünk, nem is gondoljuk végig, mit
mondunk, és majd csak később döbbenünk rá, hogy jobb lett volna meg sem szólalni. És
mennyire problémás a harag, olyan könnyen megharagszunk, pedig a szentíró arra
hívja fel a figyelmünket, hogy a harag nem szolgálja Isten igazságát. A harag
nem megoldás, és nem bizonyságtétel.
Mit tehetünk? Mindez a régi természetünkhöz tartozik, amit le lehet vetni.
Tehát az a kérdés, hogy ragaszkodom-e az igazamhoz, a haraghoz, vagy levetem, és helyette
az igét engedem érvényre jutni. A régi beidegződések helyett hagyjak teret a
bennem élő igének. Ha rendszeresen élek az igével, az átjárja lényem, és lámpásként
világít a számunkra. Engedjük ezt a fényt, engedjük hatni az igét.
Meg kell tanulnunk cselekedni az igét, nem elég, ha olvasom, hallgatom,
hanem éljem is. Úgy, ahogyan Jézus is
élte. Nem az a lényeg, mennyit tudunk kívülről belőle, ámbár jó, ha minél többet
ismerünk, hanem az, hogy mennyit valósítunk meg abból, amit megértünk. Az ige
azért adatott, hogy általa változások menjenek végbe. Megmutatja lelki tükörként azt, ahol baj van, amin változtatni kell. De ne tegyünk úgy, mintha nem
látnánk. A tükörbe is azért nézünk, mert
rendbe akarjuk hozni a külsőnket. Az ige tükre abban segít, hogy a belsőnket is
rendbe tegyük.
Gyakran válunk mi is feledékeny hallgatóvá, elolvassuk, de a gyakorlatban
már nem alkalmazzuk. Amikor belekerülünk egy élethelyzetbe, már nem emlékezünk
rá, vagyis nem akarunk emlékezni rá. Tegyük gyakorlattá az igét.
Tégy, Uram, engem áldássá
1. Tégy, Uram, engem áldássá, Lelkedet úgy várom!
Tedd te a szívem hálássá, hogy neked szolgáljon.
Bárhová küldesz, ajkamról zengjen az új ének.
Tégy, Uram, engem áldássá, oly sok a bús élet.
2. Tégy, Uram, engem testvérré, Lelkedet úgy kérem,
Tedd te a szívem, tedd késszé, bízni a testvérben.
Sejteni engedd, mit érez: boldog-e, szenved-é?
Vígy közelebb a testvérhez, népedet tedd eggyé!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése