A
|
próféta előtt megelevenednek a babiloni támadás
borzalmai (JerSir 4,1-11). Látja maga előtt a nyomorúságos állapotokat, a
városba bemenekült nép sokaságát, elfogy az ennivaló, szenvedés és halál
mindenfelé. Izráel fiai hamis reménységben éltek, úgy gondolták, a formális
hitük és maga templom épülete megmenti őket. Nem tértek meg, és ezért jött az ítélet. A csodálatosan felépített világ, a kialakított jólét szinte az egyik
pillanatról a másikra eltűnt, és helyébe lépett a nélkülözés, a szenvedés.
Jeremiás megrendülten éli át a tragikus eseményeket, de nem csak
siránkozik, hanem lát is. Látja, mennyire megváltozott minden, megfeketedett az
arany, ami ragyogó szép volt, amiről azt gondolták, soha nem változik meg, az
megváltozott. Elváltozott a színarany. Jó mindezt előre szem előtt tartani, ebben a világban minden bármikor megváltozhat. A szépen felépített élet, a gazdagság, a jólét egyik
percről a másikra eltűnhet. Az Isten nélkül felépített világ összeomlik. Bármennyire elkápráztat bennünket a sok
ragyogás, és hamis biztonságérzetet kelt bennünk, az összeomlás bármikor
megtörténhet. Mert ha nem halljuk meg Isten hívását, megengedi, hogy
szembesüljünk hitetlenségünk következményeivel. Az élet összeomlásai
rámutatnak: Isten nélkül nincs igazán jó élet, és azt üzenik: Istenre van szükségünk.
Azonban mi ne erre várjunk, hanem már most keressük, kutassuk Isten országát,
legyen eledelünk az ige. Vegyük kézbe és tanulmányozzuk, keressük Jézust, mert
Ő az élet.
Megdöbbenve látja a próféta, milyen gyorsan elértéktelenedik az emberi
élet. Csak cserépedénynek tekintik Isten
alkotását. Nem érték, hanem olyan, mint a tárgy, amit össze lehet törni, ki
lehet dobni, ha nincs már szükség rá. Mintha ma is ezt látnánk, nem az élet az
igazi érték sokak számára. A pénzt, a hatalmat sokkal többre tartják. A jobb
anyagi helyzetért mindent megteszünk, több munkát vállalunk, és közben
megfeledkezünk egymásról. Autók, számítógépek, okostelefonok garmadája,
wellness, tengerpart és minden, és közben távolodunk egymástól. Ezeknek az
elmúló javaknak rendelünk alá mindent, még emberi kapcsolatainkat is. Urunk azonban rámutat, több az élet ezeknél.
Bár meglátnánk és Hozzá mennénk, és kérnénk, hogy ajándékozza nekünk ezt az életet.
Az emberek is átalakulnak, a nyomorúságos időszak mindenkit átalakít. A
nehéz élethelyzet megváltoztat, belső átalakulást visz végbe bennünk, önzővé
tesz. Megdöbbenve és elborzadva írja le
a próféta, hogy mennyire megváltoztak még az anyák is. Az éhínség, a szenvedés
kivetkőztette őket anyai méltóságukból. Amikor megszakad Istennel a kapcsolat, a megváltozott élethelyzetet
magunkban nehezen tudjuk elviselni. Ilyenkor már csak a kapkodás következik.
Azonban ilyenkor is lehet kiáltani, az Úr meghallgatja, és kiment az embertelen
átalakulás folyamatából.
Mi sem tudjuk elképzelni, ahogyan a zsidók sem gondolták, hogy akik
csemegéket szoktak enni, a szemétdombon turkáljanak. Az elmúlt években azonban
láthattuk, mennyire valósággá válhat mindez, hányan vesztették el mindenüket és
váltak hajléktalanná. Mi, akiket ez
elkerült, nem gondoljuk, hogy valaha is kerülhetünk olyan élethelyzetbe. Pedig jó lenne gondolni arra, hogy az élet
bármikor megváltozhat. És akkor talán megtanulnánk megelégedetten élni. Ha az
Úrhoz fordulunk, megbecsüljük azt, ami van. Nem pazarlunk, hanem hálásak
leszünk még a maradékért is. Urunk adjon hálát a szívünkbe mindazért, amivel
rendelkezünk. Nagy kegyelem, egyben felelősség is a jólét - hogyan éljük meg?
Nagyon fontos az a kérdés, amit az Úr Jézus feltesz a tanítványoknak és
egyben nekünk (Mt 16,13-28). Az élet legfontosabb kérdése: kinek mondom
Őt, kicsoda Ő a számomra? Ezt a kérdést
ne engedjük el a fülünk mellett, vegyük komolyan, nézzünk vele szembe, és
válaszoljuk meg. De mit mondunk rá? Még
azt, amit az emberek? Tanító, híres ember, jó ember? Egy vallásalapító?
Miért fontos ez a kérdés? Mert ettől függ a boldogságunk, az örök
életünk. Amikor Péter előtt feltárul a valóság, és megvallja, hogy Jézus a Krisztus, az élő Isten fia, az Úr boldognak mondja. Nagy boldogság, amikor Isten Lelke
megnyitja a szemünket, és meglátjuk Jézusban személyes megváltónkat. Csodálatos
pillanat, amikor felismerem, Őreá van szükségem. Jézus felismerése
bűnismerettel párosul, meglátom, bűnös, elveszett ember vagyok, és pont ezért
van az Úr Jézusra szükségem. Ő az, Aki meg tud szabadítani bűneimből, Ő kapcsol
össze keresztje által a mennyel. A
kereszt a híd, amin célba érhetünk.
Nem elég azonban az elméleti felismerés, a gyakorlatban, a mindennapi
életben kell megnyilvánulnia a hitvallásunknak. Hogyan? Akinek Jézus az Isten Fia, az elindul követni Őt. Mégpedig keresztjét felvéve. Tulajdonképpen itt kezdődik a keresztyén
élet, elindulok követni Őt. A követés pedig magával hozza a magam megtagadását.
Amíg nem mondok nemet magamra, nem adok át minden vágyat és elképzelést Neki,
addig követni sem tudom. Miért? Mert Jézus megy előttem a keskeny úton, és ha
én nem fogadom el, hogy legyen, amint Ő akarja, vagyis nem mondok nemet a magam
útvonalára, elmaradok Tőle. Hiszen úgy nem tudom követni, hogy a saját utamon
megyek. Pedig sokan így vannak, hangoztatják, hogy követik Jézust, de nem tagadták
meg magukat, nem bízták Rá életük minden mozdulatát. Követni azt jelenti, megyek arra és oda,
ahová Ő megy. Megyek magamat megtagadva,
keresztemet felvéve. A kereszt jelenti, hogy kész vagyok a szenvedésre, a halálra
Jézusért. Azt jelenti, hogy meghalok a magam számára, élek többé nem én, hanem él
bennem a Krisztus.
Mi magunk akarjuk megmenteni magunkat, saját megoldásainkhoz
ragaszkodunk. Mi keresünk társat, munkát, mi döntjük el, hová menjünk tanulni,
miképp töltsük el szabadidőnket. Az életet szeretnénk megmenteni, görcsösen
ragaszkodunk hozzá, aztán mégis elveszítjük. Isten országa logikája: ha meg
akarjuk menteni az életünket, előbb veszítsük el Őérte. Azt jelenti ez, hogy lemondok saját jogaimról, és átadom magam Neki, rábízom egész életemet.
Az Úr Jézus üzen, ha már megtapasztaltuk mindannak az elvesztését, amiért
küzdöttünk, amit saját kezünkkel felépítettünk, akkor ne mi akarjuk megmenteni.
Fogadjuk el az Ő javaslatát, Isten országa logikáját. Vagyis engedd el mindazt,
amihez annyira ragaszkodtál, ne félj, hanem ragadd meg Jézust, és bízd Rá
magad. Ha elengeded, ha nem te akarod
mindenáron megmenteni életedet, kapcsolatodat, megnyered. Ne akarj bizonyítani,
ne akard megmutatni, hanem engedd el. És az Úr azt üzeni, akkor megtalálod,
megtalálod Őbenne és Őáltala mindazt, amit elengedtél, csak jobb
minőségben. Ő minőségi életet ajándékoz
neked.
Ki Istenének átad mindent
1. Ki Istenének átad mindent, Bizalmát csak beléveti, Azt csudaképpen
őrzi itt lent, Ínség, baj közt is élteti. Ki mindent szent kezébe tett, Az nem
fövényre épített.
2. A súlyos gondok mit használnak, A sóhaj, sok jajszó mit ér, :/: Ha
sebeink még jobban fájnak S mindennap kínunk visszatér? Így terhünk egyre
súlyosabb, Ha lelkünk búnak helyet ad.
3. Csak légy egy kissé áldott csendben: Magadban békességre lelsz, :/: Az
Úr rendelte kegyelemben Örök, bölcs célnak megfelelsz. Ki elválasztá életünk,
Jól tudja, hogy mi kell nekünk.
4. Zengj hát az Úrnak s járd az utat, Mit éppen néked Ő adott; :/: A
mennyből gazdag áldást juttat S majd Jézus ád szép, új napot. Ki Benne bízik és
remél, Az mindörökké Véle él.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése