A
|
z álom
megfejtése érdekében Bélsaccar is a bölcsekhez, a maga tudósaihoz fordul, de ez
hiábavaló próbálkozás (Dán 5,8-6,1). Hányszor mi is a korábban már kudarcot
vallott módszerekhez, eszközökhöz fordulunk. Amiről kiderül, hogy nem használ,
nem boldogulunk általa, vagy egyenesen rossz irányba visz, azt tegyük félre.
Forduljunk Istenhez, kérjük az Ő segítségét. Bélsaccarnak nem jut eszébe Isten
gyermeke, de az anyja emlékezik Dániel álomfejtéseire, ezért őt ajánlja a királynak.
Úgy ismeri, mint akiben rendkívüli lélek van, akihez érdemes tanácsért
fordulni.
Észreveszik-e kortársaink, hogy itt van ma a gyülekezet, itt vannak Jézus
tanítványai? Életünk vonzza-e őket, és amikor tanácstalanok, hozzánk fordulnak-e
útmutatásért? Bizony, nagyon ritkán történik ez meg. Miért? Mert mintha mi
magunk is gyakran lennénk tanácstalanok. A mai hívők többségéről is a
bizonytalanság látszódik. Sok esetben mi sem igazán látjuk tisztán Isten
akaratát. Kérdéseinkkel gyötrődünk, mert nem találjuk a feleletet. Pedig az Úr
ma is válaszol övéinek, kész tanácsolni, vezetni, megmutatni a jó utat. Mi az oka a tanácstalanságnak? Talán az, hogy
sok esetben nem is folyamodunk az Úrhoz, nem keressük válaszát?
Dániel a felajánlott ajándékokat elutasítja, ezzel kifejezi, őt nem lehet
megvenni, nem pénzért mondja el Isten üzenetét. Ez nem üzlet a számára. A
próféta Istenre néz, nem hagyja magát befolyásolni, azért utasítja el az
ajándékot, mert Ő nem azt mondja, amit a király hallani akar, hanem, amit az Úr
rábízott. Dániel tud nemet mondani a felkínált pénzre, pozícióra. Nagy dolog
ez, valóban Istenre néz, és Tőle függ ez a próféta. Vajon mi tudunk-e így
függetlenedni az anyagi javaktól? Tudunk-e nem elfogadni is? Mindig vigyázzunk, hogy ne az elvárásokhoz, az
ajándékokhoz szabjuk az üzenetet. Olyan szomorú, amikor az Úrtól való üzenetet
meg akarják vásárolni, amikor úgy állnak hozzá, hogy megfizetem, és ezért elvárom,
hogy az hangozzék el, amit hallani akarok.
Dániel most is kész a király elé állni, kész elkérni Istentől a
megfejtést és azt elmondani a királynak. Nem az álom jelentésével kezdi a
próféta, hanem Nebukadneccár életére hívja fel a fia figyelmét. Rámutat, mennyire felfuvalkodott lett ez a
király, és nem figyelt az apja életére, nem tanult belőle. Nem tanult Bélsaccar az apja hibájából, nem tanult a múltból. Vajon mi tanulunk-e a múltból, és elkerüljük-e a korábbi hibákat? Bélsaccar mindent készen kapott, a hatalom, a nagy birodalom az ölébe hullott, és ez
kevéllyé tette. Istennél is nagyobbnak gondolta magát, nem gondolt arra, hogy
Isten mindezt egy szempillantás alatt elveheti tőle. Vajon mi gondolunk-e arra, hogy mindaz, amit felépítettünk igen hamar elmaradhat, sőt, az életünk is egyik
percről a másikra befejeződhet. Jó, ha mulandóságunk alázatával borulunk Urunk
elé és dicsőítjük Őt.
Az üzenet: Bélsaccar életét Isten mérlegre tette, és könnyűnek találtatott. De
milyennek találja Isten az én életem? Nem vagyok én is könnyű? Mert az Úr számára nem a társadalmi
felemelkedés, a tudás, a vagyon jelenti a súlyt, hanem a Neki átadott élet.
Isten előtt az alázatos és bűnbánó léleknek van súlya. A mindennapi életben pedig az engedelmes és
szolgáló életnek. Isten nem nagy pozíciók betöltését várja övéitől ezen a
földön, hanem alázatos, szolgáló életet. Mit lát az életünkben, hogyan vagyunk
jelen ebben a világban? Szolgálunk, vagy kiszolgálunk?
Bizony, szadduceusok ma is vannak, közöttünk élnek, akik szintén azt
állítják, hogy nincs feltámadás (Mt 22,23-26). És ez szomorú, mert mi már
ismerjük a Feltámadottat. Tudjuk, hogy legyőzte a halált, és a harmadik napon
feltámadt. Erről beszél a húsvét ünnepe
is, amit azért mára igyekeztünk mindenféle egyéb dolgokkal átírni. Sok más
szimbólumot behoztunk, csak ne kelljen Jézusra, húsvéti győzelmére gondolni.
Pedig ha elutasítjuk a feltámadást, saját magunkat taszítjuk reménytelen
helyzetbe. Mert Ő az egyedüli győztes, Ő az, Aki életet és reménységet hoz a
bűnös és Istentől elszakadt ember számára.
Mi az oka hitetlenségüknek? Nem ismerik az Írásokat, vagyis Isten igéjét.
Ismernek belőle részeket, de nem ismerik a teljes írást, a maga
összefüggésében. Mi ismerjük a teljes Írást, vagy szelektálunk? Sokan csak a kedvenc vagy a könnyebben olvasható
részeket keresik ki, amik igazolják saját elképzeléseiket. Az ige
azonban nem arra adatott, hogy magunkhoz szabjuk, hanem azért, hogy saját
életünket igazítsuk hozzá. Az igéhez
mérhetjük az életünket, Benne kereshetünk választ, és ha így teszünk, érteni
fogjuk az élet dolgait, és szembesülünk Isten hatalmával is. Mert nem elég a betűt ismerni, a szövegen
keresztül az élő Isten szól hozzánk. Az az Isten, Aki ugyanaz, mint a Biblikus
időkben. Aki őszintén keresi és segítségül hívja, az megtapasztalja az Úr
hatalmát. Akinek Isten élő valóság, aki megismeri Jézust, és átéli saját
életének megváltozását, annak nem kérdés, hogy Jézus él. Akivel találkozom, aki
szól hozzám, és cselekszik, az élő valóság. Egy halottnak nincs szava, és
nincsenek tettei. Egy halottnak csak múltja van, míg Jézusnak jelene, mert él
és munkálkodik. Ne elméleteket, hanem Jézust, az élő Urat keressük, nyitott
szívvel.
Fontos kérdés, hogy csak okoskodni akarok, vitázni Jézussal, esetleg megcáfolni,
és megfogni, mint ahogyan a farizeusok akarták. Mert olyan szomorú, hogy nem
fogni, hanem megfogni akarják, nem azért jönnek Hozzá, mert Rá akarnak
hangolódni, mert átélik, hogy nyomorult bűnösök, és az Úr kegyelmére van
szükségük. Én hogyan jövök? Milyen szívvel keresem fel? Megismerni akarom Őt
egyre jobban, vagy meg akarom cáfolni, szét akarom cincálni a Bibliát? Hiszen
ma is vannak, akiket az a cél vezet, hogy bebizonyítsák, mennyire
megbízhatatlan a Szentírás.
Urunk ma sem kér mást, mint hogy tegyük első helyre Istent. Igen, Ő legyen
az első, ez az Ő sorrendje, első Isten, második a felebarát, és a harmadik én.
Igen, saját magunkat tegyük az utolsó helyre, ezt bizony nem szeretjük. Láttuk
az elmúlt időszakban, hányan magukat reklámozták, ők akartak elsők lenni,
mennyire nem jelent meg Isten, de még a felebarát se. Természetesen tudjuk, hogy azért, mert ott a bűn a szívünkben, ami Istent is kitörli a szívünkből, és csak
magunkat állítja a középpontba. Azonban az Úr Jézus azért jött, hogy
helyreállítsa az igazi, az eredeti sorrendet az életünkben. Kérjük Őt, hogy győzze
le szívünk önző akaratát, és legyen Ő az első. Aki befogadja Jézust, az átengedi Neki a trónszéket, az uralkodást is. És ha ez megtörténik, akkor
helyreáll az eredeti sorrend: Ő, te, én. Így van ez már nálam? És ha ez megvalósul, az élet is átalakul.
Jöjj, királyom, Jézusom!
1. Jöjj, királyom, Jézusom! Szívem, íme, megnyitom. A gonosztól óvj te
meg, Meg ne rontson engemet.
2. Véreddel, mely el-kifolyt, Mosd le rólam, ami folt; Élet útját
megmutasd, Én meg nem találom azt.
3. Gyógyítsd meg sok nyavalyám, Enyhíts szívem bánatán; Kétség, gond ha
gyötrenek, Biztasd nádszál hitemet.
4. Van hatalmad rá, tudom, Míveld, édes Jézusom: Hit, remény és szeretet
Töltse be a szívemet.
5. A keresztet te adod, Adj hozzá alázatot: Hordjam olyan csendesen, Mint
egykor te, Mesterem.
6. Majd ha véget ér a harc S megpihentetni akarsz: megragadom jobbodat, S
mennyországod béfogad.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése