N
|
ebukadneccar
pogány uralkodó, nem ismeri az Urat, nincs Bibliája, ám Isten ennek ellenére
szól hozzá, és megtalálja a hozzá vezető utat (Dán 2,1-23). Az álmot használja
fel, rajta keresztül mondja el akaratát. Isten mindig tudja, milyen utak vezetnek hozzánk, milyen eszközök által
vagyunk megszólíthatók. A király nyugtalanná válik. Ez az álom nem múlik el az ébredés után.
Amikor Isten szól, nem tudjuk magunkat gyorsan túltenni rajta. Az Ő szava nem
engedi, hogy tovább aludjunk. A király
sem tud tovább aludni, tudja, ez most jelentőségteljes álom volt. Komolyan
veszi és keresi az üzenetét. Isten a mi életünkben is tisztában azzal, mi vezet
a szívünkhöz, hol van az érzékeny pontunk.
Az Isten üzenetéhez nem vezet jóslás, varázslás. Isten üzenete csak az imádságos szív előtt
tárul fel. Talán egy kicsit a
Bibliaolvasás titkaira is választ kapunk. Nem elég a tudományos kutatás,
boncolgatás, szavak elemzése, az üzenethez az imádságon, az alázaton keresztül
visz az út. Az ige az imádságos, az igére szomjas szív előtt nyílik meg. Kérjük Urunkat, tárja fel naponként igéje
mélységeit előttünk. Azért kaptuk a Bibliát,
mert Isten szól általa. A Szentírás megérthető, ha Hozzá fordulunk, Ő feltárja
előttünk.
A király nemcsak az álom jelentését, hanem magát az álmot, annak anyagát
is várja a bölcsektől. Ezzel meg akarja
védeni magát a hamis magyarázattól, de látszik, nem drága az élet a számára. A
bölcsek mind csak eszközök a király kezében, és talán az a legszomorúbb, hogy
ezt ezek az emberek nem látják. De vajon ma észrevesszük-e, hogy nem drága az élet,
gyakran csak eszköz célok elérése érdekében.
Elénk kerül Dániel, aki addig csendben kereste az Urat. Akkor szólal meg,
amikor őket is ki akarják végeztetni. Nem nézi le a pogány tudósokat, hanem
menti őket. Érdekükben is szót emel. Isten gyermeke mindig menti az életet.
Dániel nem hallgatja el, hogy a király parancsa kegyetlen. Meg meri ezt
mondani a testőrparancsnoknak. Ennyire el van rejtve az Úr jelenlétében, pedig
tisztában van azzal, hogy életre mennek a dolgok. Mégis kimondja az igazságot.
Rámutat: egy nagy birodalom vezetője sem tehet azt, amit akar. Vajon mi ki merjük-e mondani az igazságot?
Meg merjük-e mondani környezetünknek, ha valami nem jól van? Dániel nem csinál előnyt a maga számára, neki
fontos kollégái élete.
Dániel időt kér a királytól, majd Isten elé borul, és kéri az Urat, hogy ne
engedje elveszni a bölcseket. Az Úr nevét magasztalja, megvallja: minden titok
ismerője az Úr, a mélységek feltárója Ő. Csodálatos, Isten feltárja a mélyen lévő dolgokat. A lelkigondozás
alapgondolata is ez, Ő tárja fel lényünk elrejtett dolgait. Ő az, aki a mélybe
szorított sérelmeket, bűnöket, elrendezetlen dolgokat feltárja, a gyógyulásunk
érdekében. Nem megoldás a mélységbe való szorítás, az, amikor nem veszünk
tudomást a bajokról. Isten előtt fel lehet tárni mindent, mert Ő begyógyítja
sebeinket. Istennél van megoldás.
Magasztaljuk mi is Urunkat, és kérjük Tőle a mai napunkra is az
útmutatást. Dániel hálát ad, tudja, hogy már meg is kapta a választ. Mi is
ilyen hittel boruljunk Urunk elé.
Az Úr Jézust ismét nagy sokaság követi, mert árad az élet belőle (Mt
19,1-15). Az emberek gyógyulnak, testben
és lélekben egyaránt, ezért követik Őt. Nem a farizeusokat követik, mert körülöttük nem történik semmi. Vajon
történik-e az Úr követői körül és által valami? Történik-e ma gyógyulás,
szabadulás?
A farizeusok azért keresik Jézust, hogy kísértsék, hogy kibúvót
keressenek az Isten akarata alól. Hányszor mi is kibúvót keresünk, azért
tanulmányozzuk az igét, hogy bebizonyítsuk, már nem érvényes, vagy már nem úgy kell
érteni, mint ahogy az Úr és a szöveg első olvasói értették.
A házasság Isten ajándéka, csodálatos titok, ami két ember között végbemegy. Fontos látni, hogy férfiről és nőről van szó benne. Igen, a házasság egy
férfi és egy nő kapcsolata, amely egy életre szól.
A válás gyakran kibúvó volt a farizeusok számára. Jézus nem lehetőséget lát
benne, hanem a bűn következményét. Azért adta Mózes, mert kemény a
szívünk. Látta, hogy amikor a szív
elfordul Istentől, az emberi kapcsolat is elromlik. Az elromlott kapcsolat is
gyógyítható, amennyiben mindketten törekszenek rá, mert a megbocsátás itt is
működik. A paráznaság esetét kivételnek hagyja meg Jézus. De a válás nem
kötelező, ezzel az opcióval nem muszáj élni. Nem az új kapcsolatban rejlik a
megoldás, hanem a jelenlegi gyógyulásában. A kegyelem gyógyítja a szíveket.
Azonban mindig az Úr elé kell vinni életünket, megbetegedett kapcsolatainkat, és
Előtte hozhatunk döntést.
A mennyek országa mindennél többet ér, és ha ezt szem előtt tartjuk,
akkor egyéni érdekeinket alárendeljük Isten országának. Akkor már nem annyira
én leszek a fontos, hanem az ország. És ha ez így történik, észrevesszük, hogy
közeledünk egymáshoz, gyógyul az élet, a házasság is. Már nem a válás, hanem az
Úrnak való szolgálat lesz a téma.
Bizony, néha mi is magunkat tartjuk nagyon fontosnak, és kisajátítjuk
Jézust. Ő azonban senkit nem enged elküldeni. Mindenkit magához fogad, és a
tanítványoknak ez az egyszerű feladat jut: segítsék Hozzá az embereket. Nem vallásról van szó, nem egy szervezetről,
hanem arról, hogy engedjük Hozzá menni, segítsük Jézushoz jönni a körülöttünk
élőket. Ennél kevesebb nem elég. Nem elég az egyházi anyakönyvbe való beírás,
nem elég szerepelni a választók névjegyzékében, Jézussal kell találkozni. Ő az élet. Kihez is mehetnénk, örök élet
beszéde van Nála. Vigyázzunk, hogy ne váljunk akadállyá.
Jöjj, mondjunk hálaszót
1. Jöjj, mondjunk hálaszót Hű szájjal és hű szívvel, Mert rajtunk itt az
Úr Nagy csoda dolgot mível. Már anyaölben is Volt mindig gondja ránk. A sok
jót, mellyel áld, Ki sem mondhatja szánk.
2. Dús kincséből az Úr Jó békességet adjon, :/: Hogy szívünkben a kedv
Víg és derűs maradjon. Ne hagyja híveit Bú-bajban sohasem; A rossztól óvja meg
Itt s túl ez életen.
3. Az Atyát és Fiút És a Szentlelket áldom; :/: A menny Urát, kiben Szent
egybe forrt a három; Aki úgy szól ma is, Ahogy régente szólt, Nem változik: Az
Ő, És az lesz, aki volt.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése