A
|
három ifjút semmilyen fenyegetés, még a tüzes
kemence látványa sem tántorította le az Úrba vetett hitétől. Kitartottak, mert ismerték Istenüket (Dán
3,26-33). Tudták, hogy Ő nem hagyja övéit cserben, és hatalmával is tisztában
voltak. Számukra valóság volt Isten. Így nem csüggedtek, tudták, még a kemence
mélyéről, a tűz hatalmából is ki tudja menteni őket. A kemencét nem kerülték
el, de átélték, hogy az Úr a kemencében is velük van. Ott volt köztük, vállalta a
tüzet is értük. Számunkra is üzenet ez,
ne a problémától való megszabadulást keressük, hanem várjuk az Úr jelenlétét. A gondok, bajok, szenvedések közepette is a
legfontosabb Isten jelenléte, ha Ő velünk van, ki lehet ellenünk?
A királyt megrendíti mindaz, amit lát, az ifjak sértetlenül jönnek ki a
tűzből. Felismeri, hogy ők valóban a magasságos Isten szolgái. Isten munkája
mindig megrendítő, amikor egy-egy személy életén átragyog az Úr kegyelme, az
mindig térdre kényszerít. Az Úr
csodálatos módon képes átformálni, kihozni a bűn tüzes kemencéjéből, és
hányszor tapasztaljuk, hogy nincs maradandó sérülés. A kegyelem a bűn által
okozott sérüléseket is begyógyítja. Azonban a király is látja, hogy nem általános,
nem mindennapi eset ez. Azokat menti meg az Úr, akik Benne bíztak. Az tapasztalja meg
az Úr szabadítását, aki teljes szívvel bízik Benne. És itt a bizalom nem csupán
szavakból áll, mert könnyű mondani, amikor minden rendben, hogy mennyire bízunk,
azonban ennek a vallomásnak az üldözés, szenvedés és nyomorúság idején lesz
igazán súlya. Ezek az emberek nem csak beszéltek, hanem kockára tették Istenért
az életüket. Semmi, még az életük sem volt drága, csakhogy bizonyságot
tegyenek, hogy a pogányok is meglássák Isten felségét. Urunk is kockára tette
az életét értünk, vállalta megmentésünkért a kereszt szenvedéseit és a halált
is.
Ezek az ifjak nem voltak rendbontók, lázadók, végezték a mindennapi
faladataikat, de volt egy határ, amin túl nem mehettek. Amíg a mindennapi munkavégzésről volt szó, engedelmeskedtek a királynak, de amikor a hitük megtagadásáról, akkor nemet
mondtak. Ezt kell látnunk világosan ma is. Van, amikor nemet kell mondani, nem
azért, mert engedetlenek vagyunk, hanem azért, mert amit kérnek, az már sérti
Isten személyét. Legyen számunkra is mindennél, még az életünknél is fontosabb
az Úrnak való hűség. Az is világossá válik, hogy a kétfelé sántikálás, a két
úrnak való szolgálat a gonosz műve. Ezek nem mondták: ha leborulunk is a szobor
előtt, még hívők maradunk, továbbra is imádhatjuk atyáink Istenét is. Vagy Isten, vagy a bálványok, de kettőt
egyszerre szolgálni nem lehet, mert az meghasadt élethez vezet.
A király lényét nem járja át ez a bizonyságtétel, még mindig parancsol.
Azonban Isten tiszteletét nem lehet emberi parancsszóval megkövetelni. Isten
nem ezt akarja, Ő arra vár, hogy mindenki keresse és személyesen ismerje meg
Őt. Személyes szeretetünkre, a velünk való élő kapcsolat kialakítására
törekszik, és nem rendeleteknek való engedelmességet vár. A szívünket kéri,
arra vár, hogy megszeressük és magunktól kövessük, dicsőítsük Őt. Sokszor
tévedt erre a hamis útra az egyház, azt gondolta, hogy a kötelező keresztség, a
formális hitvallás elég Istennek. Ő nem kényszeredett imákat, hanem szívből
jövő hálaéneket vár. Szerető szívek impulzusait igényli. Ne erőltessük másokra
hitünket, hanem úgy éljük meg, hogy az vonzó legyen a számukra.
Mennyire nem ismerik még Jézust és Isten országát a tanítványok (Mt 20,20-34). De vajon
mi ismerjük-e? Nem látják, hogy Isten országa egészen más, itt más törekvések
vannak, mint a világban. Itt nem minta az, ami a világban elfogadott. Bár mi is meglátnánk, hogy Isten országa, és benne az egyház élete, nem mehet világi mintára. Nálunk már
nem lehet az a rend, az a szokás, amit a világ vezetőitől, amit a nem hívő
emberektől látunk. Ami természetes a világban, nem lehet természetes az egyházban. Vizsgáljuk meg szívünket és életünket. Ha így teszünk,
meglátjuk, mennyire csak elmélet számunkra az ige, mert belülről ugyanazok az
impulzusok hajtanak, mint a világ fiait. Minket is bizony az érvényesülés, a
jobb megélhetés, a kényelmes élet, a jólét motivál. Mindezt tagadjuk, mert
ráterítettük az egyház köntösét. Mindezeket az egyházon belül éljük meg, és
gyakran beborítjuk a szolgálat palástjával, de tudjuk, hogy nem a szolgai lelkület,
hanem az érvényesülés hajt. Akarunk valakik lenni. Ha már a világ trónjára nem
ülhetünk, ülünk egyházira, hadd lássa mindenki, mi sem vagyunk kevesebbek, mint a világ fiai.
Amíg Jézus a szenvedéséről és haláláról beszél, Zebedeus fiait az
érvényesülés, a mindenkinél előkelőbb hely megszerzése foglalkoztatja. Urunk a
keresztre ment, megalázta magát, szenvedett értünk, de mi hat át minket? Mi
foglalkoztat? Hogyan szerezhetek hatalmat? Miként léphetek szakmám legmagasabb
polcára?
Jó ma is szem előtt tartani Urunk szavait: De közöttetek ne így
legyen. Ha valamit úgy kívánok
megoldani, elérni, ahogy azt a világban teszik, halljam meg: ne így legyen
közöttetek. De meghalljuk-e ezeket a szavakat?
Isten országban a felfelé vezető lépcsők lefelé visznek, a szolgai
életforma felé. Az a nagy, aki magát megtagadva szolgál az Úrnak és a másiknak.
Aki első akar lenni - mennyire szeretünk elsők lenni, de halljuk-e a
feltételeit: legyen a rabszolgátok? A szolgálatban, a rabszolgai munka
végzésében legyünk elsők. Olyan szolgálatban, amit senki nem végez szívesen,
amit senki nem akar. A keresztet sem akarta senki, ám Urunk önként magára vette
értünk.
Mindenben Ő jár előttünk, Ő valóban szolgál, és ez élete odaadásában
csúcsosodik ki. Urunk soha nem a maga személyét emelte ki, nem törekedett
emberi pozíciókba, nem tört a csúcsra, hanem mindvégig alázatosan szolgált. Vajon mit
szól a mai egyházhoz, az életünkhöz, amikor minden rólunk szól, mindig magunkat
láttatjuk, és nem Őt?
Szelíd szemed, Úr Jézus
1. Szelíd szemed, Úr Jézus, Jól látja minden vétkemet, Személyemet ne
vesse meg Szelíd szemed, Úr Jézus.
2. Szelíd szemed, Úr Jézus, Tekintsen rám, ha roskadok, Adjon békét,
bocsánatot Szelíd szemed, Úr Jézus.
3. Szelíd szemed, Úr Jézus, Tudom, hogy vádat is emel; Vétkeztem én,
ítéljen el Szelíd szemed, Úr Jézus.
4. Szelíd szemed, Úr Jézus, Elítél bár, lásd, én megint Csak várom, hogy
majd rám tekint Szelíd szemed, Úr Jézus.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése