A
|
z Úr Lelke elhívta,
felkészítette, vezette Jeftét, és a kezébe adta az ammóniakat (Bír 12,1-15).
Győzelmet aratott tehát, de személyes tragédiát is átélt, hiszen a leánya jött
ki elsőnek háza ajtaján, így őt mutatta be égőáldozatul. Mivel nem ismerte jól
az Urat, nem tudott ezen a döntésén változtatni, így a győzelem fájdalmasra
sikeredett. További probléma is támadt a
győzelem nyomában. Efraim népe hadba vonult Jefte ellen. Amikor úgy gondolnánk, megszabadultunk az
ellenségtől, és örülhetünk a győzelemnek, a békés életnek, onnan jön támadás,
ahonnan nem várnánk. Isten gyermekeinek a gonosztól soha nincs nyugta, minden
követ megmozgat, hogy megnehezítse az életüket.
Miért támadt
Efraim törzse Jeftére? Nehezményezték, hogy nem hívta őket a harcba. De
megtudjuk, hogy Jefte őket is hívta, de ők nem akartak menni. Harcolni nem akartak,
de a győzelemből, a zsákmányból részt kérnek. Jefte kitaszítottként élt, nem vállalták, mert parázna nőtől született,
de most irigyek rá. Sikereit is el akarják venni. Mint megvetett embert odalökték a csatába, ha
meghal, nem sírnak utána, de a megküszködött győzelmet irigylik tőle. Ők nem akartak csatázni, inkább megfizették a sarcot, mert az biztonságosabbnak
ígérkezett. Úgy gondolkodtak, vigye Jefte vásárra a bőrét a szabadságért.
Mi okozta a
problémát? Talán az, hogy nem látják benne az Úr elhívottját. Nem ismerik fel Isten
keze munkáját. Pedig látni kellene, hogy nem Jefte győzött, hanem az Úr adta kezébe
a győzelmet. Ma is az okozza a legtöbb problémát, amikor megkérdőjelezzük az Úr
elhívását. Nem tudjuk elfogadni, hogy az Úr Jézus olyan embereket választ ki
magának, akikkel mi szóba sem állnánk. Pedig Urunk ma is az élet pereméről
választ ki magának eszközöket. Nem az igazakat, hanem a bűnösöket, a Léviket, a Zákeusokat, a Magdalai Máriákat hívja. Ez azt is jelenti, hogy nekünk is van
esélyünk, a bűn nem akadály, mert amennyiben látom bűneim, alkalmatlanságom, az
Úr megbocsátja bűneimet, és Vele kezdhetek egy újat. A megkegyelmezett és
elhívott bűnösök által viszi előre az evangéliumot.
A bűn mindent
megront. Az szabadságot viszállyá alakítja. Ahol nem az Úr van a szívekben,ott
önzőkké válnak az emberek. A másik sikerének csak a testvér, a hitben élő ember
tud örülni. Az Úrba vetett hit nélkül megkeseredik a szívünk. Az efraimiak nem látták az Urat, nem ismerték fel a
tervét, ezért keserűek és irigyek Jeftére. Utólag hősök. Milyen gyakran
megtörténik ez, amikor hiányzik belőlünk az odaszánt kreativitás, irigyekké
válunk. Gyakran a félelem megbénít, és ha azután látjuk, hogy a másik megvalósítja
terveinket, az Úr által a mi szívünkre is odahelyezett feladatot, irigykedünk.
Olyan szomorú, amikor testvérek a gonosz helyett egymással harcolnak. Efraimnak
az ammónitákkal kellett volna harcba szállni, a bálványimádást kellett volna
legyőzni, ehelyett Jefte törzsével háborúztak. Sátán tulajdonképpen ezt
akarja, egymással legyenek Isten gyermekei elfoglalva, egymással csatázzanak,
egy-egy igehelyen, dogmán, és közben ő pusztíthatja az embert. Könyörüljön
rajtunk az Úr, és lássuk meg, ki az igazi ellenség.
Péter a
tévtanítókkal küzdő gyülekezet számára az igét adja támpontul (2Pét 3,1-7).
Bárki bármit tanít, mindig tegyék az ige mérlegére. Emlékezzenek vissza azokra
a történetekre, amiket elmondtak a számukra. Rajtuk keresztül figyeljenek az Úr
szavára. A régi történetek bemutatják számunkra Istent, és így könnyebben
átláthatjuk a helyzetet. Mert Isten nem az, akinek mások bemutatják, hanem
akinek kijelenti magát. Mindig az a lényeg, amit az Úr mond magáról.
Ha
tévtanítással bombáznak, vagy kigúnyolnak hitünk miatt, vegyük kézbe az igét,
és ahhoz ragaszkodjunk, amit az Úr mond. Akkor is így tegyünk, ha még nem látszik teljesen az ígéret beteljesedése. Isten
nem hazudik, amit mond, az mindig úgy van, és a maga idejében be fog teljesedni.
Minket is figyelmeztet az ige, lesznek, akik a saját kívánságaik szerint, és
nem az Úr akarata szerint élnek. Aki Jézust követi, Rábízza mindenben magát,
ígéreteire épít, azt fanatikusnak mondják. Azonban ne erre figyeljünk, hanem Megváltónkra, Ő is mindenben az Atyára
bízta magát.
A gúnyolódók
azért vetik meg a gyülekezet tagjait, mert úgy gondolják, nem valósul meg az Úr
eljövetele. Nincs még erre utaló jel, legalábbis ők úgy gondolták. Ezért
megbátorodtak, és ki akarják az élet lehetőségeit minden téren használni. Ezért
kicsapongó és pénzközpontú életet vezettek. Péter rámutat, hogy Isten szava által lett a világ, és ez az isteni szó megítélte azt Noé idejében is. A bűn, ha nem
bánják meg, ítéletet von maga után. Most bizonyára közbeszóltak a gúnyolódók: de azóta nem történt semmi. Nem következett be újabb ítélet, és Jézus sem
érkezett vissza. Péter rámutat, hogy a világ tűz általi ítélet számára tartatik
fenn. Az ítélet nem marad el, azonban mi
ne ezt várjuk, ne is gúnyolódjunk, és különösen ne Isten kegyelmével való
visszaélésre használjuk fel az időt. Az ítélet eljöveteléig lehetőséget kapunk
az Úr egyre jobb megismerésére, és arra, hogy Hozzá kiáltsunk és segítségül
hívjuk. Mert ha nem ezt tesszük, tűz által pusztíthatjuk el saját magunkat, és
az Istentől ajándékba kapott lakóhelyet. A bűn bennünk van, és pusztításra
serkent. A gonosz belesugallta az ember szívébe, hogy csak fegyverrel lehet a
problémákat megoldani. Háborúra háború, fegyverkezésre még nagyobb
fegyverkezés a válasz. Azonban ez nem megoldás, mert az ige szerint a jövő a
béke emberéé (Zsolt 37,37), és az Úr Jézus a békét teremtőket mondja boldognak,
mert ők Isten fiainak neveztetnek (Mt 5,9). Akik Isten fiai, azok békét teremtenek.
Az Úr
Isten az én reménységem
1. Az Úr
Isten az én reménységem, Erősségem Mindenféle ínségben; Csak tőle várom Igaz
boldogságom: S meg is találom.
2. Benne
élek, haláltól nem félek: Jót reménylek, Hogy tőle el nem térek; El nem
enyészem A sírban egészen: Mennyben lesz részem.
3. Semmi
engem tőle el nem választ, Jól tudván azt, Hogy sok jóval eláraszt; Erősít
engem Erőtlenségemben És szükségemben.
4. Azért
egész életem fogytáig Csodálom itt Szent kezének munkáit, S intem lelkemet:
Áldjad Istenedet, Üdvözítődet.
5.
Oltalmazzad, Uram, egyházadat, Szent nyájadat, mely vallja szent Fiadat, Ki
bűneinkért Ártatlan bárányként Szenvedett sok kínt.
6. Hogy e
földön szent gyülekezeted Dicséretet Zengvén, áldja nevedet, Míg szemtől
szemben Magasztalunk mennyben Mind egyetemben.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése