A
|
z élet eseményei gyakran
próbák a hívő ember számára (1Móz 15,1-20). Isten megvizsgálja, hogyan is
cselekszünk ilyenkor. Tudjuk-e krisztuskövetőként, mit kell tennünk? Hogyan kell megnyilvánulnunk vagy milyen
válaszokat kell adnunk? Mert nem mindig
kapjuk azt, hogy most indulj és csináld ezt vagy azt. Ábrahám életében láthatjuk ezt jól. Csak egy
hírt kapott Lótról, és azonnal meglátta az Úrral való személyes kapcsolata, az
Ő ismerete által, hogy mit kell tennie. Tehát Ábrahám kiállta a próbát. Az éhínség idején elbukott, de most
győzedelmeskedett, pedig nem jelent meg külön neki az Úr, és nem mondta, hogy
induljon Lótért harcba, mégis megtette. Az ilyen döntésekhez szükséges a naponkénti kapcsolat, hogy jól ismerjük
az igét, és általa magát az Urat. Vannak
olyan események, amelyeknél nincs idő külön várni, dönteni és cselekedni kell,
de ilyenkor is, ha kapcsolatban vagyunk, tudunk jól dönteni.
Miután kiállta a próbát, az Úr ismét szólt hozzá. Tehát Isten megerősíti időnként, hogy jó úton
halad, és ez fontos. Jó visszaigazolást kapni Istentől, hogy jó az irány, és
további terve van velünk. Ez bátorítást jelent a továbbiakban, és erőt ad. Én vagyok a pajzsod, mondta az Úr. Ez azt
jelenti, hogy csak menj tovább előre az én utamon, és ne félj, mert megoltalmazlak.
Pajzsod, védelmed vagyok. Tulajdonképpen
az előbbi csatában is már pont ezt tapasztalta, az Úr védelmezte meg és adott
győzelmet. És amíg Őbenne lesz elrejtőzve, nem kell félnie semmilyen
ellenségtől, próbától és kísértétől sem. Mennyire belelát az Úr a szívünkbe, tudja, mi az, ami bánt, ami fáj. Ábrahám szívében ott volt: mire megyek én
mindezzel hosszútávon, mire jó az oltalom, ha nincs még mindig gyermekem. A
nagy népből így nem lesz semmi, és mindenemet, amim van, más, a szolgám
örökli.
Keserűségeink és csüggedéseink sincsenek rejtve az Úr elől. Ne félj,
vigasztalja és bátorítja Isten, ne félj, amíg engem látsz, szinte ez van benne
ebben. Ne félj, amíg van kapcsolatod az Úrral, amíg veled van. Csak bízz Benne,
ne a múló időre figyelj, hanem Isten szavára építs. Még magadra se tekints, ne
fogyó erődre vagy egészségedre, az elmúló fiatalságra nézz, hanem kizárólag
Isten szavára. Az átvett ígéretre figyelj, mert ezt nem vonta vissza az Úr, és
nem kezdi ki az idő sem.
Ekkor az Úr határozottan kijelenti, hogy gyermeke fog születni, tőle származik
majd az örököse. Az ígéret megerősítve, erre lehet építeni. Lehet, akkor is, ha
az idő zavaró tényező. Sátán igyekszik
is kihasználni az idő múlását, ezzel próbálja gyengíteni a hitünket. Látjátok, mennyi év eltelt, és nem történt semmi, nem változott semmi, legföljebb te
sodródtál emberileg még messzebb. Ezzel
támadta az első keresztyéneket is, hol van Jézus visszajövetelének ígérete,
hány évtized elmúlt már, sokan meghaltak a hívők közül is, és még nem jött el.
Talán nem is fog. Ne engedjünk sátánnak,
utasítsuk el, amit mond, és vessük bizalmunkat az Úr szavába. Ezen kívül még a
csillagokat is megkapta Ábrahám bizonyságként: tekints a csillagokra, és mindig gondolj
arra, hogy ennyi utódod lesz. Lehet, hogy nekünk ez
nem volna elég, talán még inkább kételyeink lennének, ez nem lehetséges. Ábrahám is megkérdezi, miből tudhatom meg?
Olyan nehezen hiszünk az Úrnak, mindig valami kézzelfoghatóra vágyunk. Isten szövetséget köt vele. A szövetség
feltételeit magára vállalta, csak Ő ment keresztül a kettévágott állatok
között. Ez már előremutat a keresztre, Isten magára vállalja bűneink
büntetését. Helyettünk az Úr Jézus halt meg. Hűtlenségünk az Ő életébe került.
A kemence és a fáklya jelezi Isten népének nehéz, szenvedésekkel teli útját a
földön. Volt fáklya is, amikor az Úr tanítványait szurokba mártva karóba húzta
és meggyújtatta Néró, és kemence is a koncentrációs táborokban, meg máglya is a
hívők üldözése idején. Volt minden, de mivel Isten magára vállalta a
feltételeket, mindezek sem pusztíthatták el sem az ószövetségi, sem az
újszövetségi népet. Isten mindezekben velük
volt, és a jövőben is az övéivel lesz. Tüzes kemencék és oroszlánvermek mindig
lehetnek, de az Úr is mindig ott lesz. Egyedül nem bírnánk ki, de Vele igen, Ő
tartja meg népét ma is.
Az Úr még mindig a hegyen van, körülötte tanítványai, akik lesik szavait,
és hol értik, hol nem értik, amit mond (Mt 7,1-6). De amikor nem értik,
bátran kérdeznek. Jézus tanítása párbeszédjellegű, félbe lehet Őt szakítani,
vagy maga is épp a környezetből, a megjelenő emberek látványából meríti tanításának
anyagát, kapja meg az aktualitását.
Könnyen megkísérti Isten gyermekeit is a másokkal való foglalkozás - vele
mi lesz? Hogyan alakul a szomszédom, ismerősöm sorsa? Urunk rámutat arra, hogy ne másokkal foglalkozzunk, ne
más életét, bűneit egzegetáljuk, hanem saját életünk rendezésére, magunk
krisztusi életvezetésére figyeljünk. Mindenkinek a maga történetével kell az Úr
elé állni. Minket nem a másikról fognak megkérdezni, hanem arról kell számot
adni, hogy engedelmesek voltunk-e? Megtettük-e, amit az Úr ránk bízott, vagy nem?
Másrészt nem az ítélet a mi feladatunk, hanem a kegyelem jó hírének a továbbadása. Ma még a kegyelem korszakában vagyunk, így a kereszt felé segíthetjük a
bűnösöket, ott nyerhetnek bocsánatot és kezdhetnek Jézussal új életet.
Urunk saját életünkkel a belső szobába küld, a csöndbe, ahol Isten
jelenlétében lehetünk. Mert ha nem tartunk csöndességet, nem látjuk jól az
életünket. Akkor úgy gondoljuk, nálunk minden rendben van, mert a másik
problémája szembetűnőbb, és könnyebb is azzal foglalkozni. Ha nem tekintünk az
ige fényébe, más szálkájából csinálunk gerendát, a magunk gerendáját meg észre
sem vesszük. Igen, a bolhát is úgy fel tudjuk nagyítani, hogy eltakarja a saját
elefántunkat. Amikor mindig csak másokkal foglalkozunk, már nem látjuk sem az
Urat, sem a saját életünket.
Az Úr Jézus rámutat: előbb a magunk gerendájával foglalkozzunk, csak ezután
leszünk alkalmasak másoknak segíteni. Hányszor úgy tanácsoljuk a másik embert,
hogy közben mi is ugyanott tartunk, mi sem vagyunk rendben.
Előbb a magam lelkét kell rendberakni, és ezt az Úr tudja megtenni. Elé
kell állni, és ehhez meg is kell állni. Hányszor telezsúfoljuk magunkat
elfoglaltsággal, különféle képzésekre járunk, rengeteg szolgálatot vállalunk,
és így nem marad elég időnk önmagunk rendbetételére. Az Úr határozottan
szívünkre helyezi: előbb vedd ki a saját szemedből a gerendát. Tehát mielőtt
másokat lelkigondoznánk, nézzünk bele az ige tükrébe, és ott meglátjuk, mi a
helyzet önmagunkkal. Meglátjuk, mert az Úr megmutatja, hogy szálka vagy gerenda van-e a szememben.
Az Úr Isten az én reménységem
1. Az Úr Isten az én reménységem, Erősségem Mindenféle ínségben; Csak
tőle várom
Igaz boldogságom: S meg is találom.
2. Benne élek, haláltól nem félek: Jót reménylek, Hogy tőle el nem térek;
El nem enyé -
szem A sírban egészen: Mennyben lesz részem.
3. Semmi engem tőle el nem választ, Jól tudván azt, Hogy sok jóval
eláraszt; Erősít en-
gem Erőtlenségemben És szükségemben.
4. Azért egész életem fogytáig Csodálom itt Szent kezének munkáit, S
intem lelkemet:
Áldjad Istenedet, Üdvözítődet.
5. Oltalmazzad, Uram, egyházadat, Szent nyájadat, mely vallja szent
Fiadat, Ki bűnein-
kért Ártatlan bárányként Szenvedett sok kínt.
6. Hogy e földön szent gyülekezeted Dicséretet Zengvén, áldja nevedet,
Míg szemtől
szemben Magasztalunk mennyben Mind egyetemben.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése