I
|
zsák imádkozó
életet élt, ami azt jelenti, hogy mindennap az Úrhoz fordult (1Móz 26,1-34). Élete
minden kérdésében Tőle várta a választ. Honnan tudjuk? Onnan, hogy amikor éhínség lesz azon a földön, Isten
megjelenik neki, és elmondja, hogy ne menjen Egyiptomba, hanem maradjon ezen a
földön. Számomra ez azt jelzi, hogy amikor beköszöntött a szárazság, azonnal
Istent kérdezte Izsák. Mit tegyek? Elmenjek Egyiptomba, hiszen sokan ezt
cselekszik. Valószínűleg hallott arról,
hogy az apja is így cselekedett hasonló helyzetben. A kérdésre megérkezik a válasz: Maradj ebben
az országban, veled leszek.
Azt üzeni az Úr, hogy ne mások döntésére figyeljünk, és bármennyire sodor a
világ, kérdezzük Urunkat. Soha nem a többség megoldása a követendő példa, hanem
mindig az a mérvadó, hogy mit akar az Úr. Jobb a nyomorúságban is az Úrral lenni, átélni: veled vagyok, mint a
jólétben egyedül bolyongani. Izsák komolyan veszi Isten szavát, és marad.
Gerárban telepszik le, azonban itt hasonlóan jár, mint az apja.
Megdöbbentő, hogy az egyik kérdésben Istentől kér tanácsot, a saját életét
illetően pedig már nem bízik az Úrban. Úgy gondolja, neki kell megoltalmaznia
önmagát. Mennyire kicsinyhitűek tudunk
lenni, és mennyire nem jól ismerjük az Urat. Azt hisszük, hogy az éhínség
idején meg tud tartani, de azt már nem, hogy Gerárban is oltalmuk lesz. Jó meglátni, hogy nincs olyan élethelyzet, ahol
Isten gyermeke ne lenne biztonságban, mert az Úr jelenléte a biztonság.
Természetesen, vannak próbák, amint ez is az volt: mit teszek, láthatóvá válik-e
az Iránta való bizalmam? Megengedhet az Úr szenvedést is, de Ő azokban is jelen
van, sőt, egyszer haza is fog hívni. A lényeg, hogy mindig Vele menjek, Belé
kapaszkodjak.
Izsák élete sem küzdelemmentes. Hajlamosak vagyunk csak a százszoros
termésre, a bő áldásra figyelni. Isten
megáldotta őt, a vetőmag jó földbe hullott, elérte a százszoros termést, de mindemellett
megtapasztalta az ellenség irigységét, támadását, akadályoztatását is. Ezekben is az Úrra tekint Izsák. Ha kell,
tovább vándorol, elviseli, amikor betemetik a kutakat, kész továbbmenni, majd
újra kiásni azokat.
Szabad nekünk is kérni a százszoros termést. Először is, hogy az ige a
saját életünkben hozzon ilyen bőséges termést. Másodszor pedig azért
imádkozzunk, hogy az általunk elhintett mag teremjen ilyen bőven. Adja meg az
Úr, hogy a szívek ilyen jó földdé váljanak. Bár lehet, hogy mi nem erre vágyunk,
hanem inkább anyagiakban szeretnénk ilyen bőséges áldást. Azonban ma nem
elsősorban az anyagi jólét válik bizonyságtétellé, hanem a krisztusi élet.
Izsák egész élete Istenről beszélt, és a Filiszteusok meg is látták az Ő
jelenlétét Izsák életében: „Meg kellett látnunk, hogy veled van az Úr.” Meglátják-e
a mi életünkön, hogy velünk van, jelen van az Úr? Mert Izsákon keresztül Isten
jelzett az őslakosoknak, és jelez általunk is környezetünknek. Keresi és hívja
őket, egy új életre. Eljut-e a hívás általam másokhoz?
Az Úr ígérettel erősíti Izsákot a vándorlás küzdelmei alatt. Ne félj, mert én veled vagyok! Ennél nem kell
több. Ki akarnak szorítani az Úrtól kapott földről, távol tartani az életet
jelentő forrástól, de ne félj, veled vagyok és megtartalak. Nem boldogulnak
veled. Izsák nem áll le harcolni, hanem rábízza
magát Istenére.
Beszélt az Úr üldözésről, szenvedésről, Érte való halálról, de ne
engedjük, hogy félelem férkőzzön a szívünkbe (Mt 10,29-42). És ne engedjünk a
kétségnek sem, mert a gonosz nagyon hamar a szívünkbe suttogja: Isten nem
törődik veled. Urunk rámutat arra, hogy mindig csak Rá figyeljünk, és szavát vegyük
komolyan, belőle merítsünk erőt. Soha ne feledjük, hogy Isten számára értékesek az
övéi, az ember élete nagy érték. Ha feltekintünk a keresztre, megláthatjuk, hogy olyan érték vagyunk, amit saját Fia vérén vásárolt meg. Semmivel nem lehet kifizetni az ember életét,
csak élettel, és ezt Jézus magára vállalta, fizetett bűneinkért, hogy
élhessünk. Ha ilyen értékek vagyunk, ha ilyen sokba kerültünk Istennek, nem
enged elkótyavetyélődni. Már csak az a kérdés, hogy mi meglátjuk-e az értéket
egymásban? Felismerjük-e, hogy ha Isten ilyen sokat fizetett értünk, akkor nekünk is
védeni, megbecsülni kell az életet? A magunkét is, és a másik emberét is.
Gyakran arra tesszük a hangsúlyt, hogy mit teszünk, mennyit adakozunk,
hányszor vagyunk istentiszteleten, az Úr pedig egy dolgot vár el: tegyünk vallást a
nevéről. Valljuk meg Őt, mint Megváltót, és vállaljuk az emberek előtt bátran.
Aki vállalja, azt az Úr is megvallja majd az Atya előtt. Tehát a Benne való
hitünk nem magánügy. Nem az én dolgom, hogy beszélek-e Róla, hanem
következménnyel jár. A tanítvány
feladata, hogy beszéljen Mesteréről, ne szégyellje, hanem ismertesse meg másokkal is.
Tulajdonképpen ez nem is parancs, mert aki az Úr Jézus kegyelmét megtapasztalja,
az önként beszél Róla. Aki megszabadít a bűn, a szenvedélyek rabságából, azt
ajánlom másoknak, mint ahogy egy jó terméket is ajánlunk, vagy egy jó orvost,
szerelőt is a barátunk figyelmébe ajánlunk. Hogyne ajánlanánk Jézust az emberek figyelmébe, amikor az élet
legkiválóbb szakértője Ő?
A vallástételnek, Jézus Megváltóként való vállalásának olyan
következménye is lehet, hogy felbolydul az élet körülöttünk. Akik még nem
ismerik Őt, nem értik meg Iránta való szeretetünket, és támadni fognak. Nem mindig eredményez békességet az Úr Jézus
megismerése. Bennem békesség lesz, de nem biztos, hogy a környezetem is békében
fog élni velem. Jézus hallgatóinak fel kellett készülnie arra, hogy ha a názáretit
Messiásnak fogadják el, akár a saját családjuk is szembefordulhat velük. Ezen nem kell megütközni, a világ nem
fogadja be Jézust ma sem. Viszont próba elé kerül a hitünk: jobban
szeretjük-e Jézust mindenkinél? Vagyis vállalom és követem Őt akkor is, ha
családtagjaim ellenem fordulnak, kitagadnak? Jobban szeretem-e Jézust
mindenkinél? Vagy valaki, akár a társunk, gyermekünk, munkánk vagy az
egészségünk fontosabb, mint Ő?
Ezt Jézus a kereszt felvételével kapcsolja össze. A kereszt szenvedést jelent, vállalom-e,
felveszem-e a családtagjaim Jézusért való támadását? Megmaradok-e Jézus mellett
akkor is, ha a gyermekeim elutasítanak, amiért Krisztus útján járok? A kereszt azt jelenti, hogy meghalok magam
számára, és élek Jézusnak, szenvedések közepette is.
Aki elenged földi dolgokat Jézusért, az életet talál, a sajátját
megtalálja Jézusban, és kap testvéreket, mivel
Isten családjába kerül bele. Az
Úr kárpótolja övéit a veszteségekért, minőségi kapcsolatokkal. Vele lenni minőségi kapcsolatot és minőségi
életet jelent.
Emeljük Jézushoz szemünk
1. Emeljük Jézushoz szemünk, Jön már királyi győztesünk, Mennyből leszáll
s együtt le-
szünk. Lelkünk vigyázni meg ne szűnjön, :/: Felséges várástól feszüljön,
Az álmot űzd
el, készen állj, Krisztusnép, jön, jön a Király!
2. Azt mondta Jézus: Idelenn Új próba és új küzdelem A hívők sorsa
szüntelen. Azért
ne csüggedjünk, ne féljünk, :/: Az út rövid, végére érünk. Az álmot űzd
el, készen állj,
Krisztus-nép, jön, jön a Király!
3. Éneklünk és a perc szalad, A nap, mely nesztelen halad, Az öröklét
felé mutat. De
míg hangunk majd zengve szárnyal :/: Hozsánnás angyal-kar szavával, Az
álmot űzd el,
készen állj, Krisztus-nép, jön, jön a Király!
4. Ó, kérünk, Jézus, jó Urunk, Te szabd meg életünk, utunk: Hány
éjszakánk lesz s
hány napunk. Bölcs szívedből töltsd meg szívünket. :/: Te ismered jól kis
hitünket: Küldj,
küldj szent sóvárgást nekünk, Hogy majd ha jössz, készen legyünk
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése