Á
|
brahám idős
ember, túl van már sok mindenen (1Mózes 22,1-24). Isten elhívásának sem ifjú
fejjel engedelmeskedett, de elindult és vándorolt az Úr szavában való hittel.
Tovább teltek az évek, jöttek görbe utak, rossz döntések, majd megszületett
Izsák. Az ígéretek beteljesedtek,
nyugodtan élhet Ábrahám. Most már túl
van a nehezén, gondolnánk. Lazábbra lehet venni. Mert mi lehet, hogy így volnánk.
Telnek az évek, sok nehéz dolgon keresztülmentünk, romlik az egészségünk,
vegyük lazábbra. És mit veszünk lazábbra? Az Istennel való kapcsolatot. Most
már kevesebb istentisztelet is elég. Eddig figyeltünk az igére, most már
figyeljünk a világra. Már Isten úgysem szól, mit mondhatna, és mit kezdhetne
még velünk?
Ábrahám nem így gondolkodik. Késő öregségében is meghallja az Úr szavát,
és ugyanúgy ugrik, mint fiatalon. Itt vagyok, Uram! Nem lanyhul a figyelme és a
készsége sem. Nem mondja, mit kezdhet már velem az Úr, hanem kész
rendelkezésére állni. Szólj, itt vagyok, megteszem, amit mondasz. Megvan-e
bennünk is ez a készség? Ugrok én is, amikor Isten szól? Nem nyafog, hát még mindig nem volt elég az,
amit eddig tettem? Jöjjenek a fiatalok.
Nem, mert nem elégedett meg Izsák születése után sem. Ő nemcsak az ajándékra
várt, hanem fontos volt az Úrral való élő kapcsolat. A gyermek megszületése
után is kapcsolatban maradt az Úrral. Él még a kapcsolatod az Úrral? Még mindig úgy
hallod Őt, mint a megtérésed után? Vagy már erőteljesen szundikálsz, már
csöröghet a vekker, mert lekapcsolod? Hagyjon Isten tovább aludni?
Isten most is tömören szól. Nem magyarázgatja a dolgokat; fogd a fiadat,
Izsákot, és menj, mutasd be égőáldozatul. Isten még most is megpróbálja a hitét,
amikor úgy gondolnánk, hogy már minden rendben van, jön egy próba. Igen, Isten próbára tesz. Miért? Azért, hogy
kiderüljön, nem lett-e fontosabb a fia, mint Isten. Nem került-e Izsák az első
helyre? Elcsendesedve gondoljuk végig, nem került-e valami Isten helyére? Amire nagyon vágytam, nem szorította-e ki
Istent az életemből? Nem lett-e fontosabb a család, a megélhetés, a munka, a
szórakozás, vagy bármi más, mint Isten? Mindent oda tudok-e adni Neki? Mi az,
amire azt mondom: ezt azért már nem?
Ábrahám nem mond semmit, csak teszi, amit az Úr kér tőle. Mondhatná,
Uram, hát ennyi nem elég? Izsákot is kéred, mi lesz így az ígérettel? Már
Izmael sincs a házamnál. Azt is kijelenthetné: ezt azért már nem. Eddig követtelek,
mindent megtettem, amit kértél, de ez már sok. Adjam oda Izsákot? Igen, mondja az Úr. Add ide, ide tudod-e
adni? El tudod-e engedni őt? Bizony, gyakran a gyermekeink a gyenge pontjaink, nehezen tudjuk elengedni őket és
teljesen rábízni Istenre. Add őt ide,
mondja az Úr, bízd rám! És Ábrahám megteszi. Te is megteszed? Rábízod mindened,
és mindenkit odaadsz Neki?
Ábrahám valóban kész odaadni fiát Istennek. Nem spekulál, ezért nem visz
magával áldozati állatot, mondván: elviszem Izsákot, de az oltárra már csak az
állatot helyezem fel. Hittel megy, de
nem taktikázik. Úgy megy, hogy kész feláldozni Izsákot, de hiszi azt is, hogy
Isten majd megoldja, majd visszaadja neki a fiát. Ábrahám számára Isten a halál
Ura is.
Amikor Izsák kérdezi, hol az áldozati bárány, így szól: Isten majd
gondoskodik bárányról, fiam. És ez nem kegyes hazugság, ez nem megtévesztés,
hanem élő hit. Itt már nincs emberi megoldás, hanem hiszi, hogy Isten majd ad bárányt. Megy tovább, hittel. És nem is
csalódik. Megy, mert ismeri Istent. Tudja, hogy Ő nem olyan, mint a bálványok.
Neki nem kell emberáldozat, és valóban így van. Tőlünk nem kér gyermekáldozatot, és ad egy kost Izsák helyett. A kos hal meg Izsák helyett, mert
áldozatra szükség van. A bűn sokba kerül.
Ábrahámnak nem kell a fiát feláldoznia, mert majd Isten adja oda a fiát,
a hegyen. Jézus helyett nem lesz bárány, mert Ő Isten Báránya. Ő hal meg
helyettünk, hogy élhessünk. Amit Isten nem várt el Ábrahámtól, azt Ő megteszi.
Odaadja a Fiát érted és értem. Mi pedig adjuk Neki szívünket és egész
életünket. Legyünk ilyen parancsra készek, mint Ábrahám.
Jézust elküldték Gadarából, és Ő elment (Mt 9,1-8). Nem erőltette magát
rájuk. Bár az bizonyos, hogy életük legrosszabb döntését hozták meg. Olyan
szomorú, hogy inkább elküldték Jézust, mintsem vállalták volna a gyógyulást, a
változást, a szabadulást. Ha Jézust beengedték volna a városukba, átalakultak volna ők
is és az élet is. Bárcsak Jézust
választanánk.
Az Úr így sem marad munka nélkül, vannak, akik meglátják az
életgyógyulás, a változás, a szabadulás nagy lehetőségét, és élni akarnak vele.
Érdekes történet ez, mert valakik egy másik, egy számukra fontos személyt
visznek Jézushoz. Nem a maguk érdekében keresik fel Őt. Még csak nem is
elhívják hozzá az Urat, hanem elcipelik oda, ahol Ő van. Fáradnak érte, és
áldozatot is vállalnak. Az Úr látja a hitüket, vagyis felismeri, hogy nem csupán egy
utolsó esélyt látnak Benne, nem úgy jönnek, hogy ezt az orvost is megpróbáljuk.
Nem, hit van a szívükben, hiszik, hogy Jézus talpra képes állítani. Hiszik,
hogy Jézus által rendbe fog jönni ez az ember. Jézus nemcsak egy próba, hanem a biztos gyógyulás. Hogyan jövök
Jézushoz? Ott van ez a hit a szívemben: Ő meg tud gyógyítani, Ő megszabadít, Ő
megoldja a problémát?
Jézus a bénát szólítja meg, mert a többiek hitét látva tudja, hogy azok
rendben vannak. Ez a hit jelzi, hogy számukra Jézus a Megváltó. Ezért a bénához
fordul, előtte még nem világos, kicsoda Jézus. Mert minden csoda lényege: ismerd
meg Jézust. Nem önmagáért van a csoda, nem csupán a gyógyulásért, hanem azért,
hogy általa eljuss Jézushoz. Felragyogjon előtted Lénye, istensége, és végre
leborulj Előtte, megvallva: Én Uram, és én Istenem.
Jézus előbb szól hozzá, biztatja: bízz. Miért? Mert valószínűleg kétségei
voltak. Van számomra gyógyulás? Mindenki azt mondta, nem gyógyulok meg, mert
nagy bűnös vagyok. Jézus üzeni, van bocsánat, Ő azért jött, hogy meghalljon a
bűneinkért, és megnyissa a bűnbocsánat kapuját. Most bocsáttatnak meg a bűneid.
Itt és most, nem valamikor, hanem én bocsátom meg. És ha Ő megbocsátja, akkor ez
azt jelenti: itt van Isten, Vele találkozott. Amikor az Úr Jézus szól, Isten
szól, üzeni, ha hallod az igét, ha itt vagy előttem, most bocsátok meg. Most
rendezem az életed. Ne halogass, most fogadd el bűneid bocsánatát.
Vannak zúgolódók, akiknek semmi sem tetszik, akiknek mindig más a fontos,
és nem az ember gyógyulása. Gadarában a disznók, az anyagiak, itt a törvény
betűje, az emberi hagyomány többet ér, mint maga az ember. Isten számára az
ember a legfontosabb. Ő az érték, olyan érték, amiért saját Fiát kész odaadni.
A bűnbocsánat után elhangzik a felszólítás: „Kelj fel, vedd az ágyadat,
és menj haza!” Egy egész hosszú cselekvéssorozatra kap felszólítást, és
képességet annak kivitelezésére. Mert amit az Úr kér, arra képessé is tesz. És ez az ember nem okoskodik, hanem engedelmeskedik. Talpraáll és elindul. Maga sem
tudja, hogyan, de a tagjai engednek, és képessé válik arra, amire eddig
képtelen volt. Az Úr tehet képessé arra,
ami eddig nem ment. Ha szavára teszem, ha engedelmesen úgy járok el, ahogy mondja,
képessé válok megtenni azt.
Nem koldulni ment, hanem hazament. Úgy ment, ahogy Jézus mondta. Vitte az
ágyat. Már nem mással cipeltette, hanem örömmel vitte. A Jézustól kapott új
élet örömteli és szolgáló élet. Örül,
hogy viheti az ágyat, hogy képes rá. Más
életszemléletet kapott. Már nem
használja ki az embereket, nem belőlük akar élni, hanem megteszi, amit neki
kell megtennie.
Itt van Isten köztünk
1. Itt van Isten köztünk: Jertek őt imádni, Hódolattal elé állni. :/: Itt
van a középen: Min -
den csendre térve Ő előtte hulljon térdre. Az, aki Hirdeti S hallja itt
az Ígét: Adja néki
szívét!
2. Itt van Isten köztünk: Ő, kit éjjel-nappal Angyalsereg áld s
magasztal. :/: Szent, szent,
szent az Isten! Néki énekelnek A mennyei fényes lelkek. Halld, Urunk,
Szózatunk, Ha
mi, semmiségek Áldozunk Tenéked!
3. Csodálatos Felség, Hadd dicsérlek Téged: Hadd szolgáljon lelkem Néked!
:/: Angya -
loknak módján Színed előtt állván Bárcsak mindig orcád látnám! Add nékem
Mindenben
Te kedvedben járnom, Istenem, Királyom!
4. Általjársz Te mindent; Rám ragyogni engedd Életadó, áldott Lelked! :/:
Mint a kis vi-
rág is Magától kibomlik, Rá ha csöndes fényed omlik: Hagyj Uram, Vidáman
Fényessé-
ged látnom S országod munkálnom!
5. Egyszerűvé formálj Belső, lelkiképen, Békességben, csöndességben. :/:
Tisztogasd
meg szívem: Tisztaságod lássam Lélekben és igazságban. Szívemmel Mindig
fel-
Szállhassak sasszárnyon: csak Te légy világom!
6. Jöjj és lakozz bennem: Hadd legyen már itt lenn Templomoddá
szívem-lelkem! :/:
Mindig közellévő: Jelentsd Magad nékem, Ne lakhasson más e szívben; Már
itt lenn
Mindenben Csakis Téged lásson, Leborulva áldjon!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése