2014. július 13., vasárnap

Önmagamat adni az Úrnak

A
 zsoltáros Dávid elhívásáról, az utódaival kötött szövetségről tett vallást a korábbi versekben (Zsolt 80,39-53). Istennek népe számára adott ígéreteit idézi fel, beléjük kapaszkodik az elvetettség, a fogság idején. Nem értették, hogy ha az Úr szövetséget kötött velük és megígérte, hogy örökké megmarad Dávid utódjának trónja, akkor hogyan engedhette meg a város elpusztítását, a nép fogságba jutását? A „De te mégis elvetetted” formula azt jelzi, hogy a népet bűnei miatt utálta meg Isten. Azért, mert a bálványokhoz fordultak Helyette. A szentíró rámutat, Isten népe sem tehet meg mindent, nem azt jelenti a szövetség vagy a kegyelem, hogy nyugodtan vétkezhetünk. Isten gyermekének lenni kiváltságot jelent, és azzal jár, hogy ebben a világban felmutathatjuk Őt és a Tőle való életformát.
A maga csöndjében a zsoltáros a fogság nyomorúságában felismeri, hogy még most is az Úrhoz lehet fordulni. Jó, amikor nyomorúságaink idején nem megharagszunk Istenre, hanem inkább Elé visszük problémáinkat, összetört életünket. Mert csak az Úr előtt érthetjük meg életünket, önmagunkat és a világunkat is. Csakis az Ige tiszta tükre által látjuk világosan és tisztán mind a bennünk található, mind a világunkat irányító erőket. A bűn jelen van világunkban, és bennünk is, nincs esélyünk ellene, de Krisztus legyőzte a sátánt, és ez által szabaddá tesz a bűn hatalma alól. Ezért van szükségünk megváltóra, és ez a Megváltó a názáreti Jézus. Az Ő lényébe, Igéjébe és életébe tekintve láthatjuk meg bűneinket és vele szembeni tehetetlenségünket. És az a jó, amikor elismerjük, hogy tehetetlenek vagyunk, és ezért Tőle kérünk bűnbánó szívvel és alázattal kegyelmet, szabadítást.
Jó, ha - amikor rádöbbenünk nyomorúságunkra és hallunk Isten kegyelméről -azonnal hívjuk Őt, mert nem érdemes halogatni a megtérést az új élet elkezdését, mivel rövid az élet. Igen, halandók vagyunk, és bármikor eljöhet életünk utolsó pillanata, ezért már most tegyük kezébe életünket és bízzuk Rá magunkat. A halogatás életveszélyes, mert örök életünkről van szó.
Pál apostol ebben a levelében szervezi a jeruzsálemi keresztyének megsegítésére szánt gyűjtést. Nem erőszakkal teszi ezt, hanem a macedóniai gyülekezetek példájának említésével (2Kor 8,1-15). Pál nem megparancsolja nekik az adakozást, hanem leírja a macedóniaiak körülményeit. Rámutat, hogy mély szegénységben élnek, és ennek ellenére maguk kérték az apostolt, hogy ők is adakozhassanak. Csodálatos ez, nem kimentik magukat, nem azt kérik, hogy most ne kelljen adniuk, mert nehéz életkörülményeik vannak. A macedóniaiak nem nyafognak, hanem örülnek az Úrnak. 
Hogyan? Bőséges az örömük. Hát lehet örülni szegényen? Úgy látszik, igen. De mi kell ehhez? Mi a titkuk? Egy név: Jézus! Isten kegyelme megérkezett hozzájuk, bele mély szegénységükbe, nyomorukba, bár a helyzetük nem változott meg, de a szívük igen. Most már a társadalmi és anyagi helyzetük helyett Jézus, az Isten országa került életük középpontjába. Középpontváltozáson mentek keresztül, erre van nekünk is szükségünk. Most már Jézust látják, nem a szegénységet. Hogyan jutottak el erre a változásra? Önmagukat adták az Úrnak. Igen, magukat, belehelyezték életüket Jézus kezébe, és ezáltal eltávozott a félelem, az aggodalom, és biztonságérzet lépett a helyükre. Mi is magunkat adjuk az Úrnak, ne csak a vasárnapunk egy óráját, hanem az életünket. Ha ezt megtesszük, megnyílik a szívünk és a pénztárcánk is. Ez a helyes sorrend: magamat Jézusnak adni, és aztán meglátom a következő lépést is.
A macedónok ezt követően önként adakoztak. Isten országban nincs kényszer, ott a jelszó: szabad. Igen, szabad adni, szabad szolgálni. Aki átéli Jézus munkásságát az életében, aki meggyógyult betegségből, megszabadult szenvedélyből, megtapasztalta bűnei bocsánatát, az szolgálni akar, mert a hála szolgálatot vált ki belőlünk.
Pál apostol a korinthusiakat Jézus életútjával ösztönzi. Eléjük állítja a Megváltót, és rámutat, hogy Jézus Isten gazdag országában élt. Ott jó volt az élet, mégis önként jött világunkba, hogy megmentsen minket. Ez azonban azzal járt, hogy addigi életét, az Atya világát ott kellett hagynia egy időre, és Ő vállalta ezt. Gazdag lévén szegénnyé lett érettünk, mert nem úgy jött a világba, hogy ragaszkodott volna „előkelő származásához”, hanem állatok közt jött a világra, egyszerű emberek családjában élt, nem volt fejét hová lehajtania, sőt, még köntösére is sorsot vettettek. Mindezt azért élte így meg, hogy együtt érezzen a nyomorulttal, szegénnyel, beteggel. Ő jól tudja, mit jelent szenvedni, ezért megért, és tud segíteni is. Mi nem szeretünk fentről, vagyis jómódból lefelé, nyomorba kerülni, félünk is tőle. Ha valaki mégis megjárja ezt az utat, az nem önszántából teszi. Mi inkább a rosszból szeretünk a jobb felé tartani, ha másokat elnyomunk, kihasználunk is, csak nekünk jobb legyen az életünk, csak mi ne szenvedjünk, mindenünk meglegyen. Jézus azonban nem ezt az utat járja, Ő semmit sem tesz kényszerből, hanem minden a saját döntése nyomán történik. Maga hagyta ott Isten gazdagságát, és maga tette le az életét értünk a kereszten. Ezen az úton akarja vezetni övéit is - tudjunk lemondani másokért. Merjünk bízni az Úrban, és megtapasztaljuk, hogy többet is elérünk, mint amit gondoltunk vagy kinéztünk magunkból. Amikor magunkat Urunknak adjuk, erőnkön felüli dolgokra is képesek leszünk, mert már nem a saját erőnkre támaszkodunk, hanem az Úréra.



Aki értem megnyíltál


1. Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál! Az a víz s a drága vér, Melyet ontál a bűnér', Gyógyír légyen lelkemnek, Bűntől s vádtól mentsen meg!
2. Törvényednek eleget Bűnös ember nem tehet; Buzgóságom égne bár, S folyna könnyem, mint az ár: Elégtételt az nem ad, Csak te válthatsz meg magad.
3. Jövök, semmit nem hozva, Keresztedbe fogózva, Meztelen, hogy felruházz, Árván, bízva, hogy megszánsz; Nem hagy a bűn pihenést: Mosd le, ó, mert megemészt!
4. Ha bevégzem életem, és lezárul már szemem, Ismeretlen bár az út, Hozzád lelkem mennybe jut: Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál!



Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése