2015. május 25., hétfő

Úrrá tette Őt az Isten



E
z a fejezet újra hangsúlyozza, hogy az ember Istenhez hasonlóvá teremtetett (1Móz 5,1-6,8). Isten képviselői vagyunk ebben a világban, vagy legalábbis annak kéne lennünk. Ám a bűneset óta már magunkat képviseljük, a magunk akaratát igyekszünk megvalósítani. De eljött az igazi képmás, Benne Istennel találkozunk, Ő bemutatta számunkra az Atyát. Aki Jézust látja, az az Atyát látja. Amit mi nem valósítottunk meg, azt Jézus elvégezte. Isten férfivá és nővé teremtette, és áldásban részesítette őket. Férfi és nő, így együtt képviselik az Urat, mindkettőnek megvan a maga szerepe, és egymást is kiegészítik. A férfi és a nő egymást kiegészítve, segítve töltheti be Istentől kapott szerepét. Bizony, mára eltértünk Isten akaratától, szerepcsere és a nemek keveredése megy végbe. Ezzel felborítjuk az Istentől kapott rendet, felborul a család. Azonban jó látni az isteni rendet, és az Úr kegyelme által még visszatérhetünk hozzá. Jézus által helyreállíthatók a felbomlott értékek is.
Ábel halála után másik fiút kap az első emberpár. Egy új vonal indul meg a földön. Kain, a maga útját járó, Istennel szembeforduló ember vonala mellett fut Sét vonala. Az ő leszármazottai fontosnak tartják az Úrral való kapcsolatot. Kain leszármazottai magukra építenek, problémamegoldásaikat, emberi kapcsolataikat a bosszú jellemzi. Melyik vonalon haladok? Átkerültem már az Úrra figyelők táborába?
Sét vonalának jellemzője, amit Énóknál látunk: „Énók az Istennel járt”. Ez a másik vonal, a másik út, amin lehet haladni. És erre van szükségünk. Istennel járni, mert lehetséges, az Úr még mindig megadja a számunkra, hogy Vele járjunk. Ez a Vele való járás ma az Úr Jézus követésében valósul meg.
Tehát Sét Istennel járt. Kivel járok én? Nagyon rövid leírás ez, de mit jelent Istennel járni? Azt, hogy élő kapcsolatban vagyok Vele, és Ő mindennél fontosabb számomra, így azután nem magamban vagyok, hanem minden dologban ketten vagyunk. Istennel járni azt jelenti, mindig az Úrral vagyok. Ő tölti be lényemet és Őrá figyelek mindenben. Tulajdonképpen ez megfelel a Jézus által említett igának. A járomban együtt van a két állat, egyik sem előzheti meg a másikat, hanem össze kell hangolni mozgásukat, hogy haladni tudjanak. Istennel járni összehangolt életet és mozgást jelent. Mindenben Hozzá igazodom, Rá hangolódok. Sét vonala felismerte, hogy ez a jövő, Istennel járni. Igen, az Úrral való járás a jövő az egész emberiség számára. Előttünk áll, mit választunk: Kain vagy Sét vonalát. Istent követjük vagy Kaint. Isten követése életet jelent, a Kain útja pedig halált és pusztulást. Ma még választhatjuk az élet útját.
Azonban nem a Sét útja, nem Énók életvezetése a döntő hatású, hanem a Kain-féle gondolkodás. Egyre többen Kain vonalát, tehát az Isten nélküli életvezetést választják. Egyre mélyebbre csúszik az emberiség, meg akarja mutatni, hogy akkor is istenné lesz. Ezért már most beleavatkozás történik az isteni rendbe, a gének állapotába. Egy nagy keveredés indul meg, az ember keveri a géneket, és Isten ezt nem engedi. Azt látja az Úr, hogy az ember szívének minden gondolata gonosz. Vagyis az ember minden gondolata arra irányul, hogy elszakadjon Istentől. Ez a gonoszság, Isten nélkül akarunk élni, úgy, mintha nem Neki köszönhetnénk az életet. Nemcsak általában gonosz az ember szíve, hanem az én szívem a gonosz. Természet szerint így születünk, ezt a gonosz szívet örököljük, de van kegyelem. Ebben a az Úrtól teljesen elfordult világban megjelenik Isten kegyelme. Mert Ő nem pusztít, hanem megment, és ez a mentési folyamat Noéra irányul, rajta keresztül megy végbe. A kegyelmet azonban meg kell ragadni. Élek én a kegyelemmel? Komolyan veszem az Úr haragját, menekülök előle? Hová menekülhetek? A kereszt tövébe. Jézus a menedék, mert Ő magára vette Isten haragját, így kegyelmet nyerhetünk.
A Szentlélek eljött és azonnal munkába áll (ApCsel 2,14-36). Kiemeli Pétert a bezárkózottságból, leoldja félelmeit, és bizonyságtevővé formálja. Ilyen csodálatos munkát végez a Szentlélek, emberré, krisztusi emberré formálja Jézus követőit. Péter felismeri, itt a lehetőség, és rámutat Isten munkájára, felvázolja Jézus életét. A hallgatóknak rá kell döbbenni, hogy Isten tervével és munkájával állnak szemben. Itt nem emberi tettekről van szó, hanem az Úr bizonyságtételéről. Isten eljött Jézusban, de mi nem fogadtuk be, hanem halálra ítéltük. Az emberiség nyomorúsága Jézus keresztre feszítése.
A Szentlélek Isten az ige hirdetésén keresztül munkálkodik. Péter bizonyságtételét használja fel, és általa szíven találja őket. Ezek az emberek nyitott szívvel hallgatták Péter szavait. Itták az igét, mint a kiszáradt föld a vizet. És a befogadott ige munkálkodott bennük. Bűntudat fakadt a szívükben. Itt kezdődik az egyház élete, felismerik, hogy mindahhoz, amit hallottak, közük van. Ők nem ártatlan emberek, hanem bűnösök. Nem egy kis javítgatásra van szükségük, hanem egy egészen új életre.
Az egyedüli megoldás Jézus, a Benne való élő hit. Ezt határozottan hirdeti az apostol. Tudja meg Izráel egész háza, hogy Jézus az Úr, mert Isten azzá tette. Ő a mindenség Ura, akár elfogadják, akár nem. Ő az én életem Ura is. Ne rugódozzam ellene, hanem fogadjam el Gazdámnak, mert a Vele való életközösségben jut békességre az életem. Isten Úrrá tette Őt az életem és az egész világ fölött, és amikor ezt felismerem és elfogadom, harmóniába jut az életem.



Úr lesz a Jézus mindenütt


1. Úr lesz a Jézus mindenütt, Hol csak a napnak fénye süt, Úr lesz a meszsze tengerig, Hol a hold nem fogy s nem telik.

2. Őneki mondjunk hő imát, Díszítsük azzal homlokát, Jó illat légyen szent neve, Minden napon dicsérete.

3. Országok, népek és nyelvek, Ő dicsőségét zengjétek, Gyermekek hangja hirdesse: Áldott a Jézus szent neve!

4. Ő királysága bő áldás, Ott van a felszabadulás, Fáradtak ott megnyugszanak, Ínségesek megáldatnak.

5. Minden teremtés dicsérje, A Király Krisztust tisztelje; Angyali ének zengjen fenn, S mind e föld mondja rá: Ámen.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése