E
|
z a fejezet
újra hangsúlyozza, hogy az ember Istenhez hasonlóvá teremtetett (1Móz
5,1-6,8). Isten képviselői vagyunk ebben
a világban, vagy legalábbis annak kéne lennünk. Ám a bűneset óta már magunkat
képviseljük, a magunk akaratát igyekszünk megvalósítani. De eljött az igazi
képmás, Benne Istennel találkozunk, Ő bemutatta számunkra az Atyát. Aki Jézust
látja, az az Atyát látja. Amit mi nem valósítottunk meg, azt Jézus elvégezte. Isten férfivá és nővé teremtette, és áldásban részesítette őket. Férfi és nő, így
együtt képviselik az Urat, mindkettőnek megvan a maga szerepe, és egymást is
kiegészítik. A férfi és a nő egymást kiegészítve, segítve töltheti be Istentől kapott szerepét. Bizony, mára eltértünk Isten akaratától, szerepcsere és a nemek
keveredése megy végbe. Ezzel felborítjuk az Istentől kapott rendet, felborul a
család. Azonban jó látni az isteni rendet, és az Úr kegyelme által még
visszatérhetünk hozzá. Jézus által helyreállíthatók a felbomlott értékek is.
Ábel halála után másik fiút kap az első emberpár. Egy új vonal indul meg
a földön. Kain, a maga útját járó, Istennel szembeforduló ember vonala mellett
fut Sét vonala. Az ő leszármazottai fontosnak tartják az Úrral való
kapcsolatot. Kain leszármazottai magukra építenek, problémamegoldásaikat,
emberi kapcsolataikat a bosszú jellemzi. Melyik vonalon haladok? Átkerültem már
az Úrra figyelők táborába?
Sét vonalának jellemzője, amit Énóknál látunk: „Énók az Istennel járt”.
Ez a másik vonal, a másik út, amin lehet haladni. És erre van szükségünk.
Istennel járni, mert lehetséges, az Úr még mindig megadja a számunkra, hogy
Vele járjunk. Ez a Vele való járás ma az Úr Jézus követésében valósul meg.
Tehát Sét Istennel járt. Kivel járok én? Nagyon rövid leírás ez, de mit
jelent Istennel járni? Azt, hogy élő kapcsolatban vagyok Vele, és Ő mindennél
fontosabb számomra, így azután nem magamban vagyok, hanem minden dologban ketten
vagyunk. Istennel járni azt jelenti, mindig az Úrral vagyok. Ő tölti be
lényemet és Őrá figyelek mindenben. Tulajdonképpen ez megfelel a Jézus által említett
igának. A járomban együtt van a két állat, egyik sem előzheti meg a másikat,
hanem össze kell hangolni mozgásukat, hogy haladni tudjanak. Istennel járni
összehangolt életet és mozgást jelent. Mindenben Hozzá igazodom, Rá hangolódok.
Sét vonala felismerte, hogy ez a jövő, Istennel járni. Igen, az Úrral való
járás a jövő az egész emberiség számára. Előttünk áll, mit választunk: Kain vagy
Sét vonalát. Istent követjük vagy Kaint. Isten követése életet jelent, a Kain
útja pedig halált és pusztulást. Ma még választhatjuk az élet útját.
Azonban nem a Sét útja, nem Énók életvezetése a döntő hatású, hanem a Kain-féle gondolkodás. Egyre többen Kain vonalát, tehát az Isten nélküli
életvezetést választják. Egyre mélyebbre csúszik az emberiség, meg akarja
mutatni, hogy akkor is istenné lesz. Ezért már most beleavatkozás történik az
isteni rendbe, a gének állapotába. Egy nagy keveredés indul meg, az ember keveri a géneket, és Isten ezt nem engedi. Azt látja az Úr, hogy az ember
szívének minden gondolata gonosz. Vagyis az ember minden gondolata arra
irányul, hogy elszakadjon Istentől. Ez a gonoszság, Isten nélkül akarunk élni,
úgy, mintha nem Neki köszönhetnénk az életet. Nemcsak általában gonosz az ember szíve, hanem az én szívem a gonosz.
Természet szerint így születünk, ezt a gonosz szívet örököljük, de van
kegyelem. Ebben a az Úrtól teljesen elfordult világban megjelenik Isten kegyelme.
Mert Ő nem pusztít, hanem megment, és ez a mentési folyamat Noéra irányul,
rajta keresztül megy végbe. A kegyelmet azonban meg kell ragadni. Élek én a
kegyelemmel? Komolyan veszem az Úr haragját, menekülök előle? Hová
menekülhetek? A kereszt tövébe. Jézus a menedék, mert Ő magára vette Isten
haragját, így kegyelmet nyerhetünk.
A Szentlélek eljött és azonnal munkába áll (ApCsel 2,14-36). Kiemeli Pétert a
bezárkózottságból, leoldja félelmeit, és bizonyságtevővé formálja. Ilyen
csodálatos munkát végez a Szentlélek, emberré, krisztusi emberré formálja Jézus
követőit. Péter felismeri, itt a lehetőség, és rámutat Isten munkájára,
felvázolja Jézus életét. A hallgatóknak rá kell döbbenni, hogy Isten tervével
és munkájával állnak szemben. Itt nem emberi tettekről van szó, hanem az Úr
bizonyságtételéről. Isten eljött Jézusban, de mi nem fogadtuk be, hanem halálra
ítéltük. Az emberiség nyomorúsága Jézus keresztre feszítése.
A Szentlélek Isten az ige hirdetésén keresztül munkálkodik. Péter
bizonyságtételét használja fel, és általa szíven találja őket. Ezek az emberek nyitott szívvel hallgatták
Péter szavait. Itták az igét, mint a kiszáradt föld a vizet. És a befogadott
ige munkálkodott bennük. Bűntudat fakadt a szívükben. Itt kezdődik az egyház
élete, felismerik, hogy mindahhoz, amit hallottak, közük van. Ők nem ártatlan
emberek, hanem bűnösök. Nem egy kis javítgatásra van szükségük, hanem egy
egészen új életre.
Az egyedüli megoldás Jézus, a Benne való élő hit. Ezt határozottan
hirdeti az apostol. Tudja meg Izráel egész háza, hogy Jézus az Úr, mert Isten azzá
tette. Ő a mindenség Ura, akár elfogadják, akár nem. Ő az én életem Ura is. Ne
rugódozzam ellene, hanem fogadjam el Gazdámnak, mert a Vele való
életközösségben jut békességre az életem. Isten Úrrá tette Őt az életem és az
egész világ fölött, és amikor ezt felismerem és elfogadom, harmóniába jut az
életem.
Úr lesz a Jézus mindenütt
1. Úr lesz a Jézus mindenütt, Hol csak a napnak fénye süt, Úr lesz a
meszsze tengerig, Hol a hold nem fogy s nem telik.
2. Őneki mondjunk hő imát, Díszítsük azzal homlokát, Jó illat légyen
szent neve, Minden napon dicsérete.
3. Országok, népek és nyelvek, Ő dicsőségét zengjétek, Gyermekek hangja
hirdesse: Áldott a Jézus szent neve!
4. Ő királysága bő áldás, Ott van a felszabadulás, Fáradtak ott
megnyugszanak, Ínségesek megáldatnak.
5. Minden teremtés dicsérje, A Király Krisztust tisztelje; Angyali ének
zengjen fenn, S mind e föld mondja rá: Ámen.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése