I
|
sten követei
megérkeztek Sodomába, mert az Úr személyesen győződik meg a helyzetről (1Móz
19,1-38). Saját maga akarja látni az ottani állapotokat. Isten mindig
meggyőződik a valóságról, és ezen látogatás által is felkínálja a megtérés, a
változás lehetőségét. Igen, Isten mindig keres bennünket, hívogat, ki akar
emelni a bűnből, lehetőséget ad az újrakezdésre, de ezt nekünk kell elfogadni.
Az Úr igéjén és az életünk eseményein keresztül is keres minket. Nincs távol
tőlünk. Lehet, hogy mi nem vesszük észre, vagy úgy gondoljuk, magunkra hagyott és nem
törődik velünk, azonban Ő mindent megtesz, hogy élő kapcsolat alakuljon ki
köztünk és közte.
Megláthatjuk igénkből, hogy Lót Sodomában minden igyekezete ellenére
idegen marad. A hívő ember idegen a világban, és ne is akarjunk azonosulni
vele. Lót idegen maradt, mert nem vette át szokásaikat. Ezért nem volt ott
könnyű az élete. Nem kellett volna oda menni, de megtévesztette a jólét
lehetősége. Olyan jó látni, hogy Isten nem hagyja magára Lótot a bűnös
városban. Isten nem pusztító, hanem megmentő. Menti Lótot, és megmentené a
várost is, ha volna tíz igaz. Ma még itt van az egyház, és nagy a felelőssége,
közbenjár-e a világért. Tudunk e bűnösökért tusakodni, ahogyan Ábrahám tette?
Lót megtudja, hogy Isten megítéli a várost, eljött a menekülés ideje. Csak az
marad életben, aki kimenekül Sodomából. Lót felismeri, hogy ez az egyetlen
megoldás. Vői kinevetik, szerintük nagyszerű az élet Sodomában, és minden
rendben van. Csak mese az ítélet. Modernek, haladnak a korral, mi volna
elítélendő az életükben? Ma is sokan kinevetik az Úr szavát, Isten népét
maradinak vélik, és a bűn útját tartják haladásnak, modernnek. De Isten másképp
látja.
Tréfának veszik az Úr szavát. Még Lót is megtorpan, úgy kell őt kivinni a
városból. Nagy ereje van a bűnnek, nem
akarja áldozatát elengedni. A világ igyekszik visszatartani az embereket,
azonban aki visszamarad, elveszik.
A követek elmondják, hogy csak fusson, és ne tekintsen hátra. Aki az eke szarvára
tesz a kezét, és hátratekint, aki már elindult a szabadulás útján, és hátratekint,
elveszik. Csak előre nézz, örülj, hogy megszabadultál, és most már csak Jézusra
nézz. Aki visszatekint a régi életére, visszaesik, akit vonz még a bűn, a régi
élet, az vissza fog esni, és ha visszaesik, elveszik.
Isten irgalmas, és Lótnak megengedi, hogy Cóárba meneküljön. Pedig
inkább a hegyre, az eredetileg megadott helyre kellett volna menni, mert a hegy
a menekülés helye. Számunkra a Golgota a menekülés helye. Oda menj. Az Úr szól: a hegyre menekülj. Soha ne mi válasszuk
ki a menekülés módját és helyét. Bízzuk az Úrra. Ha Ő azt mondja, hogy Jézus
neve által van üdvösség, a kereszten nyerünk békességet, akkor ne
magyarázkodjunk, ne keressünk más megoldást, hanem boruljunk le a kereszt
alatt. A hegyre menekülj! Különben elpusztulsz. Vegyük komolyan, nincs más
megoldás, csak egyedül Jézus.
Lót felesége nem vette komolyan az utasítást. Úgy gondolta, miért ne
nézhetne hátra. Nem akart elszakadni régi életétől, és sóbálvánnyá változott.
Annak is meglett a következménye, hogy nem oda ment Lót, ahová az Úr
küldte. A maga választotta helyről is menekül, mert fél. Csak ott van
félelemmentes élet, ahol jelen van az Úr. Ha Ő a szívemben van, oszlik a
félelem. A menekülésből újabb bukás és bűn származott. Lótnak a lányai
vétkeznek. Ebből is meg kell látnunk, ne engedjünk a félelemnek, ne engedjük,
hogy az irányítson, hanem figyeljünk az Úr szavára. Mivel nem hallgatott Lót
Isten útmutatására, a lányai sem teszik. A világ szokásait követik, és annak módszereit veszik át. Azonban nem ez Isten gyermekeinek az útja.
A hét diakónus közül Istvánt látjuk most, számára nemcsak a
szeretetszolgálat a fontos, hanem az evangelizáció is (ApCsel 6,8-15). Fontos,
hogy akik között munkálkodik, megismerjék a Messiást. Szolgáló életén keresztül jelek és csodák
történnek. Mindezek Jézus nevében mennek
végbe, és arra hivatottak, hogy az embereket meggyőzzék arról, hogy Jézus
feltámadt és él. Tehát Ő valóban Isten Fia.
Jó látni István és az első gyülekezet életét, mert ezt a megállapítást nem ő mondja magáról, hanem a környezete tapasztalta. Az emberek ismerték fel, hogy kegyelemmel és erővel teljes az élete. Mivel teljes az én életem? Mi tölt meg
és mi látható általam? Látják-e a kegyelmet bennem munkálkodni? Tapasztalható-e
a Lélek ereje? Mennyire gyönge és hatástalan ma Isten népe. Miért? Mert nem a
kegyelemre építünk, pedig azt kellene megismertetni a ma emberével.
István győzelmes élete támadással kerül szembe. Vitatkoznak vele, de nem
tudják érvekkel és hiteles élet felmutatásával meggyőzni, maradnak a hamis
tanúk. Mindig lehet találni embereket, akik bármit megtesznek, ha megfizetik.
Ne ez legyen a szempont, hogy csak jól megfizessék, hanem nézzük meg, mit
vállalunk.
István nyugodtan hallgatja a vádat. Még a jelenléte, az arckifejezése is
bizonyságtétel. Olyan az arca, mint egy angyalé. Miért? Mert az Úr Jézus tölti
be a szívét, és az Ő békessége ragyog át a lényén. Jézus lénye ragyogjon mindig
rajtunk keresztül. Kérjük az Urat, adja meg a számunkra, hogy mindig,
ellenséges közegben, támadások közepette is ilyen legyen az arcunk. Mindig a
megbocsátás, a békesség áradjon lényünkből. Ő ezt meg tudja tenni, kérjük hát
alázatos szívvel.
Vasárnapi harangszóra
Vasárnapi harangszóra,
Induljunk el a templomba!
Szívünk nyíljon imádságra,
Figyeljünk az Úr szavára!
Templom után hazamenjünk,
Mindent szépen megjegyezzünk,
Másoknak is elbeszéljük,
Amit Isten mondott nékünk!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése