2015. június 1., hétfő

A bátorság Lelke



A
z Úr visszairányította Abrámot Kánaán földjére (1Móz 13,1-18). Az egyiptomi tartózkodás csak egy kudarcos kitérő volt, mert az ő helye nem Egyiptomban van. Az ő élettere Kánaán földje, mert oda hívta el az Úr. Ismét látjuk, hogy a menekülés nem megoldás, aki az Úr vezetésére figyel, az a legnehezebb körülmények közt is képes kitartani, mert tudja, Istennek gondja van rá. Az éhínség sem jogosít fel a menekülésre, mert pontosan Abrám hite lehetett volna az őslakosok számára is bizonyságtétel. Megláthatták volna, lehet másképp is, nemcsak a menekülés jelenthet megoldást, hanem az élő Istenben való hit által helyt lehet állni, meg lehet maradni. Gyakran pont ez hiányzik a mi életünkből, ez a más; nem tudjuk felmutatni a próbák, a nyomorúságok idején, hogy lehet másképp is viselkedni, reagálni, mint ahogy azt eddig tettük, ahogy azt megszoktuk. Mert Isten országában új lehetőségek kínálkoznak, új magatartásformát kapunk.
Abrám visszamegy oda, ahol először segítségül hívta az Úr nevét. Felismerte, hogy csak így lehet előrejutni, ez az ő útja. Igen, ez a mi utunk is, erre van mindenkor szükségünk, segítségül hívni az Úr nevét. Amikor segítségül hívjuk az Úr nevét, kifejezzük, egyedül nem megy, ezért szükségünk van segítségére, tanácsára. Mindig akkor rontjuk el dolgainkat, amikor nem hívjuk az Urat segítségül, mert akkor magunkra építünk, azt jelezzük, ezt mi is meg tudjuk oldani, nincs szükségünk segítségre, ám ez nem így van. Mindig rászorulunk az Úrra, mert Nélküle semmit sem tudunk cselekedni.
Abrám nincs egyedül, vele ment Lót is, aki afféle potyautas, aki elhívás nélkül csapódott hozzá. Az elhívás nélküli emberek ma is ott vannak a hívők körül, és amint Abrám idejében problémát jelentettek, konfliktusforrássá váltak, úgy van ma is. Aki nem az Úr szavára indul, aki nem születik újjá, az mindig a maga érdekeit tartja szem előtt, a bővizű földet figyeli. Lót számára egyedüli szempont a bővizű föld, tehát a jó megélhetés. Nem figyelt arra, hogy milyen emberek élnek azon a vidéken. Aki nem hitből van Isten gyermekei között, csak a megélhetést tartja szem előtt, nem nézi, milyen ember is az, akivel összefog. Ne csak a külső dolgokra figyeljünk, hanem az emberek belső tartalmára is. Lótnak sok problémája fakad ebből.
Abrám nem áll le veszekedni, nem ragaszkodik a jobb területhez, hanem kész lemondani, kész átengedni a választás jogát. Abrám most már teljesen az Úrra bízza magát. Aki az Úrra figyel, tud lemondani jogokról, tud elengedni, mert ismeri az Urat, és inkább Őt választja, mint az anyagi előnyöket. Abrám elengedi Lótot, ha menni akar, menjen. Nem ő küldi el, nem is ő választ, hanem rábízza ezt Lótra. Van, amikor így el kell engedni azt, aki menni akar. Abrám az Urat választja, Lótot elengedi.
Kiderül, ez a jó választás, neki nem kell Lótra figyelni, hanem egyedül csak az Úrra. Amikor közel van a csüggedés, amikor nem tudja, jól döntött-e, ismét szól az Úr. Isten nem hagy magamra, a kritikus helyzetekben mindig szól. Isten megerősíti ígéretét, majd Abrám oltárt épít és hálát ad az Úrnak. Meglátja, érdemes volt Istenre bízni magát. Mert soha nem jár rosszul az, aki az Úrban bízik. Többet kap az, aki vár Istenre, mint aki maga szerzi meg a dolgokat.
Péter és János útja a gyülekezetbe vezetett (ApCsel 4,23-31). Nem hazamentek, se nem menekültek, hanem megkeresték az Úrban hívők közösségét. Amíg ők a vezetők előtt álltak és bizonyságot tettek, addig a többiek együtt voltak és imádkoztak. A gyülekezet imaközösségben található. Tehát ők sem a maguk dolgával törődtek, hanem imádságban segítették Pétert és Jánost. Az imádság fontos és hatásos eszköz a tanítványok kezében. Használjuk-e? Imaközösségben találnak-e minket? Imádkozunk-e azokért, akikkel nem tudunk együtt lenni, akik mellett nem állhatunk ott a próbákban? Mert fizikailag lehetünk távol, de az imádság által erősíthetjük egymást.
A gyülekezet valóban egy új közösség, itt nem az egyéni érdekek a fontosak, hanem az Úr akarta. A közösségben az evangélium továbbadása, az ige hirdetése a legfontosabb. Ismerjék meg minél többen az Úr kegyelmét.
Péter és János beszámolóját követően nem esnek pánikba, nem akarnak menekülni, hanem ismét imádkoznak. Az Úrhoz fordulnak, Rábízzák magukat, és segítségét kérik. Nem az életükért könyörögnek, nem azért, hogy elmúljon a veszély és békességben élhessenek, hanem azt kérik, adja meg, hogy teljes bátorsággal hirdethessék az igét. Bátorságot kérnek, és folyatják tovább a missziót.
Nem is bosszúra szomjaznak, hanem azt kérik, cselekedjen az Úr. Arra vágynak, hogy jelek és csodák történjenek. Mire vágyok én? Kérem-e az Úrtól, hogy cselekedjen hatalmasan, munkálkodjon a szívekben, adja meg, hogy legyenek megtérések, szabadulások? Ó, Uram, nyújtsd ki a ma élő nemzedék felé is kezed, adj csodákat, jeleket, munkálkodj hatalmasan, hogy felismerjék, itt vagy. Add, Uram, hogy félelem és magalkuvás nélkül hirdessük az igét, mert a mai ember élete is csak az ige által változhat meg. Az Úr ma is ugyanaz, Jézus neve által ma is nagy dolgok történhetnek. Kérjük az áldást, a záport, mert az idő halad. A gonosz tudja, hogy kevés az ideje, ezért akcióba lép, jó lenne, ha mi is akcióba lépnénk, mégpedig elsősorban imaharcba. Kérjük az Urat, dicsőítse meg magát, és adjon sokak számára megtérést, új életet. Uram, ismertesd meg nevedet az emberekkel, mert annyira nem ismerünk Téged. Aki igazán szereti az Urat, mert megtapasztalta drága kegyelmét, annak a szívét a szolgálat utáni vágy tölti be. A gyülekezet imádságára a Szentlélek válaszolt, igent mondott rá, betöltötte őket. Mintha azt mondta volna a Lélek, egyetértek, gyerünk, vigyük az igét, tegyünk bizonyságot, lépjünk ki az emberek közé. A Szentlélek bátorrá teszi az Úr gyermekeit. Mert nem az a bátorság, ha azonosulunk a világ szellemével, hanem az, ha világ ellenkezése ellenére vállaljuk Jézust.


Testvérek, menjünk bátran


1. Testvérek, menjünk bátran, hamar leszáll az éj, E földi pusztaságban Megállni nagy veszély. Hát merítsünk erőt A menny felé sietni, Nem állva megpihenni A boldog cél előtt.
2. A keskeny útra térünk, Ne rettentsen meg az; Ki elhívott, vezérünk, Tudjuk, hogy hű s igaz. Mint egykor Ő tevé, Most véle s benne bízva, Arcát ki-ki fordítsa A szent város felé.
3. Óemberünk ha szenved, Az jó nekünk, tudom; Ki vérnek, testnek enged, Az nem jár jó úton. A láthatót ne bánd, Csak rázd le, mi kötözne: Hadd törjön éned össze, Menvén halálon át.
4. Zarándok módra járva, Legyen kezünk üres; Csak terhet vesz magára, Ki pénzt, vagyont keres. Hadd gyűjtsön a világ, Mi tőle el se kérjük, Kevéssel is beérjük, Bennünket gond se bánt.
5. Az út el van hagyatva, Borítja sok tövis; nehéz emelni rajta Még a keresztet is. De egy út van csupán, Így hát előre bátran, Keresztül minden gáton, Hű Mesterünk után.
6. Úgy járunk itt, lenézve, Mint ismeretlenek; Sokan nem vesznek észre, Hangunk se hallva meg. De aki ránk figyel, Víg énekünket hallja. Szent reménység sugallja, Mit ajkunk énekel.
7. Ha botlanak a gyöngék, Segítsen az erős; Hordjuk, emeljük önként, Kin gyöngesége győz. Tartsunk jól össze hát, Tudjunk utolsók lenni, A bajt vállunkra venni E földi élten át.
8. Menjünk vígan sietve, Hisz utunk egyre fogy; Nap megy napot követve, S a test majd sírba rogy. Csak még egy kis tűrés! Ha Őt híven követjük: A láncot mind levetjük S vár ránk az égi rész.
9. Elmúlik nemsokára a földi vándorút, És az örök hazába, ki hű volt, mind bejut. Ott vár angyalsereg, Ott várnak mind a szentek, S az Atyánál pihentek, Megfáradt gyermekek.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése