2014. március 4., kedd

Tenni szent akaratát

A
mikor azt gondolnánk, végre lenyugszanak az indulatok, és minden visszazökken a normális kerékvágásba, újabb lázadás történik (2Sám 20,1-26). A gonosz soha nem adja fel, amikor megnyugodnánk, megpihennénk, rendeznénk sorainkat, és a belső életre koncentrálnánk, jön újabb probléma, amit meg kell oldani. Ez a Seba Saul törzséből, Benjaminból származik, úgy látszik, az egész törzs nehezen tudja feldolgozni, hogy mostantól fogva nem ők adják az ország vezető emberét. Seba kihasználja a benjáminiak között lévő elégedetlenséget, és ebben az izráeli törzsek is támogatják. Nemcsak Seba szerepe fontos, hanem azoké a törzseké is, akik egy lázító szavára felülnek. Nem kell mindent elfogadni, amit mondanak nekünk. Az Ige alapján tájékozódva meg kell látnunk a hamis tanítás, a megtévesztés szellemiségét. Vigyázzunk, mert az ördög mindig talál a tervéhez megfelelő eszközt, mindig akad valaki, aki által a békesség felbillen. Azonban mi az Úrra figyeljünk kitartóan.
Azután még Jóáb személye is elénk kerül. A király Amászát tette meg hadseregparancsnokká, és ezt Jóáb képtelen elfogadni. Tele van a szíve féltékenységgel, ez gyűlöletet gerjeszt benne, és az adandó alkalommal aljas módon meggyilkolja Amászát. Jóábot gyakran a gyűlölete vezérli, tele van agresszivitással, és nem tudja ezt koordinálni.
Az Úr előtti csendben tekintsünk lényünk mélyébe, nézzük meg, milyen indulatok munkálkodnak bennünk, és ha meglátjuk a féltékenységet, leplezzük le és vigyük Jézushoz. Ő képes a bennünk lévő romboló indulatokat eltávolítani, Ő tudja az Ő isteni természetét lényünkbe tölteni. Ha időben az Úr elé visszük leleplezett indulatainkat, akkor súlyosabb károktól óvhatjuk meg magunkat és környezetünket. Engedjük, hogy az Úr tartsa kontroll alatt természetünket, egész lényünket. Ha így történik, nem a harag és gyűlölet fognak irányítani, hanem az új ember új természete.
A fügefával történtek híre is eljutott a vezetőséghez, és a templom megtisztítása is elevenen él bennük, így most Jézus felhatalmazása felől érdeklődnek (Mt 21,23-32). Ki áll mögötte? De ez az érdeklődés nem tiszta szándékból történik, hanem ürügyet keresnek Ellene. Mert aki őszintén keresi a kérdésekre a választ, az Jézus életét figyelve, tetteit látva maga felismeri a választ. Mert mindazokat látva, átélve, amiket Jézus tett, nem lehet mást mondani, mint, hogy Isten munkálkodik általa. Igen, aki elfogulatlanul szemléli Őt, vagy a saját életére nézve segítségül hívja és személyesen tapasztalja meg a bűn fölötti hatalmát, az csak leborulni tud Előtte, és feltör a szívéből: én Uram, és én Istenem. Felismertem-e én már a názáreti Jézusban az Istent, az én személyes Megváltómat? Kimondtam-e már Neki: én Uram, és én Istenem?
Mivel Jézus tisztában van kérdezői szándékával, nem válaszol, hanem visszakérdez. Kérdése János munkásságára irányul - honnan van a felhatalmazása? A nép vénei azonban nem őszinték, hanem politikusok, akik a saját érdekeik szerint csűrik, csavarják a beszédet. Nem az őszinte megismerésre törekszenek, hanem az a lényeg, hogy ebből a helyzetből jól jöjjenek ki. Félnek a néptől, és Jézustól is, mégsem akarnak őszinték lenni. A hatalom, a pozíció féltése alakoskodásra készteti őket. A pozícióért, a jobb megélhetésért feladják az igazságot. Mi ki merjük-e mondani azt az igazságot, amit felismertünk? Merjük-e mások előtt is vállalni meggyőződésünket? Mivel nem akarnak egyenes választ adni, Jézus sem mondja meg, honnan való a hatalma. Nem merik kimondani, hogy nagy időket élnek, mert számon kérnék rajtuk. De egyszer majd az Úr előtt kell számot adni, ezért ne féljünk az emberek előtti megvallástól, merjük örömmel vállalni Urunkat, igei meggyőződésünket.
Ezek után egy példázatot mond az Úr, amelynek anyagában Izráel népét ismerjük fel. Az első fiú szimbolizálja azokat, akik nem vették komolyan Isten akaratát, és bűnös életet éltek. A második fiú jelzi a nép vallásos, elit rétegét, akik mindig ott voltak a vallási élet előterében, akikre felnéztek, akiket megbecsültek. Azonban János eljövetelkor mindenki számára hirdettetett Isten akarata, mindenkit hívott megtérésre, az Isten országába. Azok, akik először nemet mondtak Istennek, és a bűn útjára léptek, felismerték bűneiket, és megtértek János munkásságára. Sőt, az Úr Jézus még tovább vitte Isten országát az emberek között, és még többen jöttek azok közül, akiket a vének lenéztek és kirekesztettek.
A nép vezetői Jézust bírálják, másokat elmarasztalnak, amiért Jézushoz mennek, de a saját életüket nem igazítják Isten akaratához. Ők a második fiú, aki azt mondta, hogy megy, és mégsem ment. A példázatban a hangsúly az engedelmességen van. Nem az a lényeg, hogy korábban vagy később, hanem az, hogy induljak el Jézus nyomában, és cselekedjem szent akaratát. Bizonyára velünk is megtörtént már, hogy valamire azonnal belelkesültünk, és rávágtuk: megtesszük, amit kérnek, de aztán meggondoltuk magunkat, és nem tettük meg, amit vállaltunk. Az Úr könyörüljön rajtunk, hogy amikor az Ige szól, felismerjük bűneinket, mulasztásainkat, és elinduljunk tenni, amit kér tőlünk az Úr.



Végig megálld a nagy tusát!


1.  
Végig megálld a nagy tusát!
Erőt Urad, a Krisztus ád.
Nyerd el, mit félretett neked,
A koronát, az életet!

2.  
A célra fuss, hogy mennybe juss,
Ott vár reád az égi juss!
Az út oda bizton vezérl,
Krisztus az út, Krisztus a cél.

3.  
Ne csüggedj el, Ő felemel,
Új erőt ád, csak bíznod kell!
Ha gondodat mind ráveted,
Segít vinni a terhedet.

4.  
Bízzál, ne félj, a Krisztus él!
Ő hűn szeret és megsegél.
Csak higgy, és Ő lesz Mestered,
Urad, s mindenben mindened!


 Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése