2014. március 31., hétfő

Jézust nem lehet a sírban tartani

J
ób beszéde után Elifáz szólal meg, és ezzel kezdetét veszi a hosszú győzködés, mert nem a szenvedőt próbálják a barátok megvigasztalni, nem azt keresik, amire ebben a helyzetben szüksége van (Jób 4,1-21). Ők saját véleményüket akarják Jóbra erőltetni. Így azután nem csillapodik a fájdalom, nem gyógyul a szív sebe. Elifáz és barátai is gyakran önmagukban igazságokat fogalmaznak meg, de Jóbnak nem ezekre van szüksége, és az ő helyzetére nem is igazak. Ne feledjük azonban, hogy mi ismerjük az előzményeket, de Jób és barátai nem tudták, hogy a sátán kétkedése nyomán hitpróbán megy keresztül ez az ember. Mindebből meg kell látnunk, hogy Isten soha nem alkalmaz sablonokat, mindenkit személyre szabottan formál. Mi se próbáljuk igazságainkat egymásra erőltetni, hanem keressük meg, mit akar az Úr ezzel a szenvedéssel elérni. Ne a miértekre keressük a választ, mert akkor célt tévesztünk. Mindig azt kérdezzük, mi a célja Istennek az adott problémával, mit akar rajta keresztül elvégezni az életünkben.
Elifáz beszédéből megtudjuk, hogy Jóbnak nem elméleti hite volt. Számára az Istennel való kapcsolat életforma volt. Élte is, amit hitt, és ez a hit irgalmas és szolgáló szívet formált benne. Igyekezett másokat megerősíteni és talpra állítani, hitte, hogy az Istenbe vetett hit által talpra lehet állni, ha elbuktunk vagy nehéz helyzetbe kerültünk. Hisszük-e, hogy a Jézusba vetett hitben nagy erő rejlik, hogy általa talpra állhatunk, újrakezdhetjük az életet? Hit által ott is tovább lehet menni, ahol mások visszafordulnak.
De azt is látnunk kell, hogy vannak az életben olyan helyzetek és próbák, amikben a hitünknek segítségre van szüksége. Isten azért adta a gyülekezetet, hogy ott hitünk által egymást erősítsük. Ezért van szükségünk a közösségre, egyedül nem lehet hívő életet élni, rá vagyunk utalva mások bizonyságtételére. Még Pál apostol is azért akart Rómába menni, hogy az ottani keresztyének hite által megerősödjön. Ő is igényelte mások bizonyságtételét. Mi is merítsünk erőt mások vallomásából, igemagyarázatából. Nem lehet mindig csak adni, hanem töltekezni is kell. Aki mindig csak ad, lemerül.
Elifáz egy látomására hivatkozik, amin keresztül meggyőződött az ember bűnösségéről, arról, hogy Isten előtt nincs egy igaz sem. És ez fontos felismerés, mert valóban így van, a bűn mindenki szívében jelen van, és nem azért vagyunk bűnösök, mert bűnt követünk el, hanem pont azért vétkezünk, mert a bűn jelen van az életünkben. Jób nem azért szenved, mert vétkezett, hanem azért, mert a gonosz kikérte őt. Jézus a tanítványokat is figyelmeztette, hogy a sátán kikérte őket, hogy megrostálja a hitüket, de Jézus imádkozott értük. Az Úr imádságban állt tanítványai mellé, mert mindent nem lehet elkerülni, de imádságban erőt meríthetünk és támogathatjuk egymást.  Az imaháttér fontos.
Eddig Józsefről nem igazán hallottunk, de most kiderül, számára is fontos Jézus, sőt, bátran meri vállalni az Úrhoz való tartozást Pilátus előtt is (Mt 27,57-66). Nem félti tekintélyét, hírnevét, mert neki Jézus az élet. Így fontos, hogy eltemethesse. Saját sírját engedi át az Úr számára. Mit tudok átengedni az Úrnak? Mi az, amiben Jézusért képes vagyok áldozatot hozni? József nem várt másokra, nem azt nézte, mások mit tesznek, hanem engedte, hogy a Lélek vezesse. Ha a tanítványok el is menekültek, voltak olyanok, akik merték vállalni a Jézushoz való tartozást. A hős férfiak sehol, néhány nő tart ki Jézus mellett. Én hol vagyok, a menekülők, a magukat féltők vagy a Jézust vállalók között?
A főpapok és a farizeusok hallottak Jézus feltámadásra vonatkozó kijelentéséről, és őrséget kérnek a sír mellé. Nem elgondolkodnak, és reménykedve várják, hogy feltámadjon, mert ezzel a halál kérdése megoldódik. Nem, ők nem megoldást akarnak, hanem Isten Fiától megszabadulni. Naivan azt képzelik, hogy megakadályozhatják Isten munkáját, Jézus feltámadását. Őt a sírba lehetett tenni, de nem lehet ott tartani, mert Felette nincs hatalmunk.
Jézust nem akadályozni kell, hanem behívni az életünkbe, mert jelenléte által mi is életre kelhetünk. A bűn általi halálból juthatunk új életre. Jézus nélkül halottak vagyunk, de szavában élet van, és így általa megelevenedhetünk. Engedjük, hogy Jézus lénye ma is átjárja életünket, feltörje bilincseinket és életre segítsen.


Istenre bízom magamat


1. Istenre bízom magamat, Magamban nem bízhatom; Ő formált, tudja dolgomat, Lelkem ezzel biztatom. E világ szép formája Az ő keze munkája. Mit félek? - mondom merészen: Istenem és Atyám lészen. -
2. Öröktől fogva ismerte, Hogy mire lesz szükségem, :/: Éltem határát kimérte, Szükségem s elégségem. Lelkem, hát ne süllyedezz, A hitben ne csüggedezz! Egy kis bajt nem győznél-e meg? Hogy tántorítana ez meg?
3. Tudja Isten kívánságod, Ád is, mert csak ő adhat, :/: De bölcs, Uram, te jóságod, Tudod, sok elmaradhat. Tudom: gondod reám nagy, Mivel édes Atyám vagy; Mint akarod, hát úgy légyen! Másként hinnem volna szégyen.
4. A valóságos igaz jót Az Úr meg nem tagadja; :/: Nagy gazdagság és rakott bolt Nem fő jó, ritkán adja. Ki az Isten tanácsát, Megszívleli mondását, Azt ő Lelkével serkenti, Gondját is megédesíti.
5. E világnak dicsősége Igen hamar elmarad, :/: Kit ma gondok sújtnak, végre Holnap diadalt arat. Csak Atyámban bízhatom, Ő megsegít, jól tudom, Mert az igazaknak Atyja Hű szolgáját el nem hagyja.



Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése