2011. november 5., szombat

Az Úrnak szentelt élet



A férfi elsőszülöttek számbavétele és a léviták különválasztása, Úrnak való szentelése megy végbe mostani szakaszunkban (4Móz 3,40-51). Az elsőszülötteket Isten magának tulajdonítja az Egyiptomból való szabadítás jogán. A tizedik csapás alkalmával minden Egyiptomban levő elsőszülött fiú Isten ítélete alá esett, azonban ahol egy bárány vérével megjelölték az ajtófélfát, ott az elsőszülött életben maradt. A szabadítás után Isten elrendeli, hogy minden elsőszülöttet Neki szenteljenek, de nem kell feláldozni őket, hanem ki lehet váltani. Az Úrnak szentelés emlékezteti a népet az Úr szabadítására, az Ő nagy tettére, arra, hogy Neki köszönhetik életüket.
Most számba veszik az elsőszülötteket, mert amikor megérkeznek az ígéret földjére és birtokba veszik azt, már eszerint a rend szerint fognak élni. Isten komolyan gondolja, hogy Izráel az Ő népe. Komolyak az elvárásai is. Vajon mi komolyan vesszük-e Hozzá való tartozásunkat, vagy úgy vagyunk, hogy amikor nehéz helyzetbe kerülünk, várjuk az Úr segítségét, de utána már nem vesszük komolyan sem Őt, sem akaratát?
Az első szülött fiúk lesznek, akik tovább viszik a szövetséget az áldást, akik majd egy-egy családban a családfő szerepét apjuk halála után betöltik. Ézsaú és Jákób küzdelméből láthatjuk milyen jelentősége volt az elsőszülöttségnek, a vele járó jognak, és a hozzá tartozó áldásnak. Aki beleszületik Isten országába annak áldását is örökli. Ez már azonban nincs földi sorrendhez, nemekhez kötve. Itt már a Lélek általi születés számít.
A továbbiakban láthatjuk, hogy Izráel fiainak elsőszülöttje helyett a lévitákat választja magának az Úr. Ők váltják ki az elsőszülötteket, hogy a családjukban maradva hordozzák az áldást. A léviták pedig az Úréi lesznek. Izráel fiai helyett fognak az Úrnak szolgálni. Őket választotta ki az Úr, hogy Neki éljenek és szolgáljanak, hogy teljes életükkel Övéi legyenek. A léviták élete és állataik váltották ki Izráel elsőszülötteit és az állatok elsőszülötteit.  A léviták tehát az Úréi, ami jelenti mostantól kezdve Isten rendelkezik velük. Mi is sokszor mondjuk, az Úréi vagyunk, még a Káté is azt írja, nem a magamé vagyok, hanem az én hűséges megváltómnak, Jézus Krisztusnak a tulajdona. De valóban így van, mert bizony kimondani ezt könnyű, de így is van a valóságban. Tényleg az Övé a szívünk az életünk? Valóban Ő rendelkezik velünk? Érvényesül az Úr szava mindennapjainkban? Vagy kimondjuk, tiéd vagyok Uram, de a mindennapokban azonban a világ irányít, annak akarata érvényesül életünkben.
Amikor a léviták átélik, hogy az Úré az életük azt jelenti mindez a számukra, hogy Isten kerül a középpontba. Innentől kezdve Ő szabja meg az életüket, ők pedig ezt elfogadják. A léviták mindenkorra az Urat, és az Úr dolgait a szentsátort szolgálják. Amikor az Úr tulajdonai lesznek lemondanak arról, hogy vezetők, a társadalmi élet fontos szereplői legyenek, lemondanak a szakmaválasztás jogáról, a másik törzzsel való házasságról. Így egész lényüket és életvitelüket az úr számára különítik el.
Isten döntését, én vagyok az Úr, mondattal zárja. Ez azt jelzi, hogy reklamálásnak helye nincs, hanem hálaadással vehetik tudomásul az Úr akaratát. Hálát adhatnak, mert az Úr megmentette őket. Hálát, mert a léviták kiváltották az elsőszülötteket, és helyettük szolgálnak az Úrnak. A léviták is hálát adhatnak, mert kiváltság az Úr tulajdonába kerülni. Hányszor van zúgolódás szívünkben Isten akarata ellen, pedig inkább hálás szívvel zenghetnénk Neki, hiszen elküldte Jézust, hogy általa kiváltson a halálból, és gyermekei lehessünk. Áldott legyen az Úr, hogy Jézus Krisztus által övéi lehetünk, kérjük, áldja meg életünket, hogy dicsőségére élhessünk, hogy meg látszódjon elhívatásunk.
Azonban látjuk, több elsőszülött volt, mint lévita, a könyörülő Úr nem kérte az életüket, mondván nincs helyettes, hanem szent sékel fizetésével lehetett megváltani őket. Mert az Úr nem a bűnös halálát akarja, hanem azt, hogy megtérjen és éljen.
Újszövetségből ismét másik iratot olvasunk, Péter első levelét (1Pét 1,1-5). Pál írásai után, a másik nagy apostol Péter levelét olvashatjuk. Ő Péter, a kőszikla, és ekkorra már valóban az is, mert azzá formálta Őt az Úr. Kőszikla, akinek a hite az élete és szolgálata biztos alap a hívők, a gyülekezetek számára. Biztos alap a Péter hitéből fakadó bizonyságtétel, hiszen, amit ő elmond az, minden személyes tapasztalatból származik. Péter tanúja a Krisztus életének, tanúja annak a kegyelemnek, amely által ellenszegülő, bűnös életeket formál Őt követő, engedelmes életekké.
Tehát Péter az apostol ír, ezzel kifejezi, hogy ő küldött, Jézus Krisztus küldötte, tehát mindent az Úr nevében mond és tesz. Péter nem a maga nevében lép fel a gyülekezetek előtt, hanem, mint Jézus Krisztus követe. Így tehát, amit mond, az az Úr szava. Ezért a hívőknek úgy kell hallgatni, hogy az Úr, életük pásztora szól. Amikor mi olvassuk, nekünk is ezzel az alázattal kell az írásra figyelni, Péter szavai mögött a feltámadott Jézus Krisztus jelenik meg.
Az apostol szétszórtságban, tehát a birodalom különféle területein élő szórvány közösségek számára ír. Őket segíti a megmaradásban és a növekedésben. Mit mond róluk? Kiválasztottak. Mire vannak kiválasztva? Jézus Krisztus vérével való meghintésre, ami azt jelenti, Jézus vére által megbocsáttattak a bűneik. A meghintés mindig a bűnbocsánatot szimbolizálja. Az Atya Jézusért megbocsát, azoknak, akik megvallották bűneiket. Péter tudja, hogy a levél címzettei bűnösként, kegyelemre szorulóként álltak az Úr elé. Bizonyára saját élete is eszébe jut, és tudja, hogy az ő tagadását, bűneit is Jézus vére törli el, neki is kegyelemből van új élete, üdvössége.
Ezen felül engedelmességre vannak kiválasztva. A megbocsátás engedelmes életet eredményez. Azért bocsát meg az Úr, hogy ezentúl neki engedelmeskedjünk, akarata szerint éljünk. Tehát nem lehet megállni ott, hogy megbocsáttattak a bűneim, hanem engedelmességben járva, bűnt kerülő, Isten akaratát cselekvő életet folytatunk.
Amikor Péter hálát ad Isten újjászülő munkájáért többes számot használ, mert neki is szüksége volt újjászületésre. Ezt a születést azonban az Úr végzi el. A most szenvedő tanítványok számára felmutatja a célt, az út végét, ahol hervadhatatlan örökség vár rájuk. Érdemes kitartani, érdemes a világ csábításának, a visszahúzó erőknek nemet mondani, mert aki győz, arra a mennyben örökség vár. Ezzel együtt már a hívők célját, a végállomást is megmutatja, ez pedig a menny. Isten számunkra most még láthatatlan, de valóságos a világa. Abba a világba tartunk, szenvedéseken, kísértéseken, próbákon keresztül.
Ha nehéz is az út, nem vagyunk egyedül, maga Isten, az Ő hatalma őriz, hogy célba jussunk. Nemhiába mondta Jézus a tanítványainak: „Néktek pedig még a fejetek hajszálai is mind számon vannak. Ne féljetek azért; ti sok verebecskénél drágábbak vagytok” (Mt 10,30-31). Isten hatalma nem a bajoktól őriz meg,  hanem az üdvösségre, amely Nála készen van, ahol, már várják övéit, várják koronával a győzteseket.


Testvérek, menjünk bátran


1. Testvérek, menjünk bátran, hamar leszáll az éj, E földi pusztaságban Megállni nagy veszély. Hát merítsünk erőt A menny felé sietni, Nem állva megpihenni A boldog cél előtt.
2. A keskeny útra térünk, Ne rettentsen meg az; Ki elhívott, vezérünk, Tudjuk, hogy hű s igaz. Mint egykor Ő tevé, Most véle s benne bízva, Arcát ki-ki fordítsa A szent város felé.
3. Óemberünk ha szenved, Az jó nekünk, tudom; Ki vérnek, testnek enged, Az nem jár jó úton. A láthatót ne bánd, Csak rázd le, mi kötözne: Hadd törjön éned össze, Menvén halálon át.
4. Zarándok módra járva, Legyen kezünk üres; Csak terhet vesz magára, Ki pénzt, vagyont keres. Hadd gyűjtsön a világ, Mi tőle el se kérjük, Kevéssel is beérjük, Bennünket gond se bánt.
5. Az út el van hagyatva, Borítja sok tövis; nehéz emelni rajta Még a keresztet is. De egy út van csupán, Így hát előre bátran, Keresztül minden gáton, Hű Mesterünk után.
6. Úgy járunk itt, lenézve, Mint ismeretlenek; Sokan nem vesznek észre, Hangunk se hallva meg. De aki ránk figyel, Víg énekünket hallja. Szent reménység sugallja, Mit ajkunk énekel.
7. Ha botlanak a gyöngék, Segítsen az erős; Hordjuk, emeljük önként, Kin gyöngesége győz. Tartsunk jól össze hát, Tudjunk utolsók lenni, A bajt vállunkra venni E földi élten át.
8. Menjünk vígan sietve, Hisz utunk egyre fogy; Nap megy napot követve, S a test majd sírba rogy. Csak még egy kis tűrés! Ha Őt híven követjük: A láncot mind levetjük S vár ránk az égi rész.
9. Elmúlik nemsokára a földi vándorút, És az örök hazába, ki hű volt, mind bejut. Ott vár angyalsereg, Ott várnak mind a szentek, S az Atyánál pihentek, Megfáradt gyermekek.
Tersteegen Gellért, 1697-1769

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése