A
|
z egyéni felelősségről szól
igénk, arról, hogy mindenkinek személyesen kell életével, tetteivel az Úr előtt
elszámolnia (Ez 18,1-20). Akkor és ott ez a kijelentés sokak számára új volt,
megszokták a kollektív felelősséget, az istentiszteleten a közös bűnvallást és
bűnbocsánatot. Ezzel azonban sokan
visszaéltek, és az Úr most elmondja, hogy mindenkinek vállalnia kell a saját életét.
Nem háríthatjuk másra a felelősséget, nem mutogathatunk másra, miatta történt
így, hiszen volt lehetőség a változtatásra. Azonban a másik, a családtag
érdemei se jelentenek nekem üdvösséget, ha Isten nélkül éltem. Nem borulhat le
más a kereszt alatt, nekem kell megtennem.
Isten a
megélt hitre figyel, nem elég, ha valaki elméletben hisz, Ő a gyakorlatot várja,
és ez alapján teszi mérlegre az életünket. Ez nagyon lényeges, mert ma is gyakran látni elméleti hitet. Hiszünk Istenben, eljárunk templomba, de a világ gyakorlata szerint cselekszünk. A
másik emberel kapcsolatos ügyeinket nem az igéhez igazítjuk, hanem úgy
alakítjuk, ahogy a nem hívőktől látjuk. Ez igaz a pénzügyeinkre,
vállalkozásainkra, lazábban vesszük a dolgokat, a megélhetés kedvéért. Mások is
így csinálnak, miért ne tennénk mi is úgy.
Isten azt akarja,
hogy igéje szerint éljünk. És ezt az emberi kapcsolatainkban valósíthatjuk meg.
Hogyan viszonyulunk a házassághoz, figyelembe veszem-e, hogy a másik férjnél
van, vagy nős? Vagy úgy vagyok, mint a világ - dicsőség, ha elcsábítom? Büszkeségnek tartom, ha évtizedekkel
fiatalabb élettársam van? Elválunk és
újraházasodunk futószalagon, ahogy ez ma megszokott? Isten nem igazítja igéjét
és akaratát a korszellemhez, ma is ugyanúgy látja az életet. Az övéitől
tisztaságot, becsületességet vár. Abban
mutathatjuk meg a hitünket, ha nem használjuk ki a másikat, nem tartom vissza a
járandóságát, vagyis időben fizetek, adok az éhezőnek. Összecseng mindez az Úr
Jézus példázatával, amikor az alapján ítéltetnek meg az előtte állók, hogy
adtak-e Neki, amikor éhezett, meglátogatták-e, amikor beteg volt. És amikor megkérdezik, hogyan is tehették ezt
meg, akkor az Úr így szól: amikor megtettétek eggyel az én legkisebb
atyámfiaival, velem tettétek meg. Hogyan állunk a gyakorlat terén? Bizony, mínuszban vagyunk.
Az ige
rámutat: a szülő jó példája, élő, gyakorlati hite nem öröklődik. Nem biztos,
hogy a gyereke is automatikusan ezen az úton fog járni, és komolyan veszi az Úr
akaratát. Ez az út keskeny, és kevesen járnak rajta, ezért lehet, hogy a gyermek
tévútnak gondolja, mert a széles út a maga tömegével sokkal vonzóbb. Nagy
kísértés, hogy a keskeny utat meg akarjuk szélesíteni, könnyebbé akarjuk tenni,
és különösen a szoros kaput próbáljuk bontogatni, hogy könnyebben beférjenek
rajta. Ez a mai világ szellemisége, nem a
kaput kell megszélesíteni, hanem nekem kell a kapu méretéhez igazodni, és
letenni mindazt, ami nem fér be. Annyira ragaszkodunk a régi emberünkhöz, a
világ szennyéhez, hogy inkább nem megyünk be, ha nem vihetjük megszokott kisded
dolgainkat. Pál apostol mindent maga mögött hagyott, semmit nem cipelt magával.
Azt is a
szívünkre helyezi az ige, hogy mások nem hihetnek helyettünk, és mások kegyes élete
által nem lavírozhatunk be a mennybe. Nekem kell személyesen megismerni az Urat, és élni akarata szerint. Ahogyan nem lehet mást megműteni énhelyettem,
úgy más nem állhat az Úr elé helyettem. Saját bűneinket kell vinnünk a kereszt
alá, és nekem van szükségem új szívre és új életre. A fiú nem bűnhődik apja bűne
miatt, de Krisztus bűnhődött a mi bűneink miatt. Amit itt a fiúnak nem kell elhordoznia,
azt megtette helyettünk Isten Fia, az Úr Jézus. Ő meghalt helyettünk, bűneink
miatt, hogy nekünk életünk legyen. Mindezt azért tette, hogy mostantól Őneki
éljünk. Vele lehetséges új életet
kezdeni. Általa talpra tudunk állni, és ad erőt az új életben való
megmaradáshoz is.
Az Úr
személyesen lelkigondozza Pétert (Jn 21,15-19). Ő van a legnagyobb lelki
válságban, így neki személyes foglalkozásra van szüksége. Az Úr ismer, tudja, hol tartunk, és eszerint közelít felénk, foglalkozik velünk.
A kérdés: jobban szeretsz-e, mint ezek? Fontos kérdés, hogy szeretem-e az Urat. Legyen ez ma a személyesen hozzám intézett kérdés: Szeretsz-e engem? És
válaszoljuk meg! Megszokássá silányult a kapcsolatom Vele, vagy valóban és még
mindig szeretem? Megújul-e az Iránta való szeretetem?
Péter kérdése
bővült: jobban szeretsz-e ezeknél? Hogyan látod magad? Még mindig többre tartod
magad a többinél? Mert Péter úgy gondolta, ő különb, jobban szereti Jézust, még
meghalni is képes Érte. Kiderült
azonban, hogy ő sem szereti jobban Jézust önmagánál. Mert nem a többinél kell
jobbam szeretnem, hanem magamnál. Péter magát szerette jobban, mint Jézust, az
életét féltette. Jobban szeretem-e magamnál az Urat, kész vagyok-e Érte
mindennap megtagadni magam? Mert Ő ezt
kéri, tagadja meg magát, aki követni akarja, mondjon nemet az egójára, és
vállalja az Úrért a szenvedést, a lemondást, és saját akaratát rendelje alá az
Úr akaratának. Meg tudom, meg akarom-e ezt tenni?
Péter nem
mondja, hogy jobban szereti Jézust, mint a többi, hanem azt feleli, te tudod,
hogy szeretlek. Már nem fogadkozik, nem akar bizonyítani, hanem rábízza magát
az Úrra. Fogadkozás helyett éli az Úr akaratát, szavak helyett az életével
mutatja meg szeretetét. Mutassuk fel életünkkel szeretetünket.
Háromszor
kérdezi meg az Úr Pétert, mert ő is háromszor tagadta meg Urát. Mindháromszor
elmondja, meg van bocsátva. A múlt eltöröltetett, és az Úr visszaállítja őt a
szolgálatba. A régi le van zárva, most előre kell tekintenie. Jézus számára
továbbra is tanítvány, és olyan jó látni, hogy Urunk a bűneit megbánónak megbocsát,
bízik benne. Benned is megbízik! Neked
is megbocsát, amikor bűnbánattal jössz. Visszahelyez a szolgálatba, nem
nyilvánít megbízhatatlannak, hanem képessé tesz a hűségre.
Péter
iránytűt kap Jézustól, és ha erre figyel, ha hozzá igazodik, meg fog maradni az
úton, a helyes irányban. Az irányjelző: Kövess engem! Vagyis állj be mögém, és
maradj meg mindig a nyomomban. Ne lépj ki mögülem soha. Ha így cselekszel, nem
látod a hullámokat, az ellenséget, csak mindig engem. És ha engem látsz, nem
fogsz félni, mert nem lesz mitől félni. Életünk és cselekedeteink iránytűje
Jézus!
Jézus mögött
haladva képesek leszünk a soron következő feladatot elvégezni. Amikor eljön az
idő, Péter is kész lesz életét adni másokért. Addig Jézus nyomában megtanulja
elfogadni azt is, amikor más övezi fel, más dönt helyette. Bizony, meg kell tanulnunk tanítványként
megélni azokat a szituációkat is, amikor mások döntenek felőlünk, amikor ki
leszünk szolgáltatva. De az Úrral abban a helyzetben is élő kapcsolatban
lehetünk.
CSAK AZ ÚRNAK
NAGY KEGYELME
1.
Csak az Úrnak
nagy kegyelme,
Hogy még
nincsen végünk,
Mert reánk
tör, hogy elnyelne
Gonosz
ellenségünk.
Száz
veszéllyel utunk telve
S nincsen
erőnk nékünk,
Csak az Úrnak
nagy kegyelme,
Hogy még nincsen
végünk.
2.
Meg-megújul
minden reggel
Az Ő nagy
irgalma,
Azért mihelyt
napunk felkel,
Kezdjünk
háladalba!
Szívünk és
szánk szép énekkel
Krisztust
magasztalja;
Meg-megújul
minden reggel
Az Ő nagy
irgalma!
3.
Az Úr az én
örökségem,
Azért Benne
bízom,
Mi kell nékem
földön-égen,
Ha ez egy jót
bírom?
Éljek bármi
nagy szükségben,
Még sincs
miért sírnom:
Az Úr az én
örökségem,
Azért Benne
bízom.
4.
Ó, mily jó az
Úr azokhoz,
Akik Őrá
várnak!
A sebükre
balzsamot hoz,
Imáiknak
szárnyat.
Föl, szívünk,
a csillagokhoz,
Félre, földi
árnyak!
Ó, mily jó az
Úr azokhoz,
Akik Őrá
várnak!
Isten
áldásával.
Legyen az Ùr akarata. Àmen
VálaszTörlés