2018. október 11., csütörtök

Az Úr rátekintett


Csodálatos, ahogyan Isten törődik a népével. Látszik, hogy élő kapcsolat van közte és Izráel között (4Móz 9,1-19). Mindez jelzi: a Biblia Istene élő valóság, egy személy, Aki tud beszélni, ezt a képességünket is Tőle kaptuk. Szavával formálja és irányítja őket. Ma is szól! Amikor kézbe vesszük az igét, és elolvassuk a kijelölt szakaszt, átéljük, hogy Ő szól, velünk beszél.
Folyamatosan foglalkozik velük és készíti fel őket az új élet minden részletére. Eddig Egyiptomban éltek elnyomás alatt, fogalmuk sincs arról, mit jelent Isten népeként élni, mit vár el tőlük az Úr. Amikor élő hitre jutunk, mi sem tudjuk, mit jelent Isten akarata szerint élni, sőt, igazán jól élni sem tudunk, mert az életet és az új életet is tanulni kell. Nem mindegy, kitől tanulunk. Isten mindent megtesz értünk, ideadta igéjét, amelyből, mint egy felhasználói kézikönyvből megismerhetjük az életet. Isten szeret, és ez odafigyelésben is megnyilvánul, tudja, hogy segítségre van szükségünk, és ezt meg is adja. Rajtunk áll, hogy kézbe vegyük, használjuk a Könyvet. Megláthatjuk benne életünk értelmét és célját. Ami tulajdonképpen nem más, mint megismerni Őt, a Szentet és Igazat. Azért küldte el Fiát, Jézust, hogy Általa közelebb kerüljön hozzánk, és feltáruljon előttünk Lénye. Az Ő Lénye agapé, vagyis szeretet.
Ez ábrázolódik ki a páskában is. Isten lehajolt a rabszolganéphez. Meghallotta kiáltásukat, nem fordult el tőlük, hanem kivezette őket Egyiptomból. Egy olyan népet hívott ki, formál néppé és vezet, akiket semmire sem tartottak jóra, csak rabszolgaságra. Olyan jó, hogy akikről lemond a társadalom, a család, azokban is embert és értéket lát az Úr. Látja Benned a kincset, és Ő mindent odaadott, hogy megszerezze ezt az igazgyöngyöt. Ézsaiásnál olvassuk, amint így szól az Úr: Drágának tartalak és szeretlek (Ézs 43,4), és ezt megtapasztalhatjuk a mindennapokban. Ő szereti a szeretetre nem méltót is. Ő szeret téged, és terve van veled! Figyelj, és megmutatja ezt, és azt is, hol a helyed.
A páskaünnepen hálát adtak a szabadításért, és bemutatták a páskabárány-áldozatot. Ez azért volt szükséges, hogy mindenkor lássák, mibe került az életük. Egy bárány halála árán maradtak élve és menekülhettek meg. Minket az úrvacsora emlékeztet a kegyelem, az új élet árára. A szent jegyek mondják el, mibe is került az életem Istennek. Egyszülött Fia életébe, Ő a mi pákabárányunk. Az élet nem játék, Isten drága ajándéka, nagy lehetőséget kaptunk általa, azonban mivel a szívünk megromlott, csak Jézus által találhatjuk meg önmagunkat, és élhetünk Isten dicsőségére. A kereszt üzeni: ezt tettem érted, és ezt ne feledjük, idézzük fel mindennap, örömök, bánatok, szenvedések, csüggedés idején is. Nézzünk a keresztre, mert az a mi erőforrásunk. Amikor összeroppannánk az önsajnálat alatt, emeljük fel szemünket és szívünket, és a megfeszített Úr megerősít.
Mózes sem tudja mindenre azonnal a választ, de nem is tesz úgy, mintha mindent tudna. Amikor kérdéssel jönnek hozzá, nem válaszol azonnal, hanem a kérdést Isten elé tárja. Van bátorsága várakozásra felszólítani ezeket az embereket. Várjátok meg, amíg meghallom Isten válaszát. Ezzel megmutatja, így kell csinálni. Ne dönts azonnal, hanem menj az Úr elé, várj a válaszra. És a válasz meg fog érkezni.
Jézust elfogták és bekísérték a főpap házába, Péter pedig távolról, biztosnak tűnő távolságból követi. Amolyan ott is vagyok, meg nem is vagyok ott (Lk 22,54-65). Nagyon mai ember, a biztonságra törekszik. Azonban mi magunkat nem tudjuk semmilyen trükkel megoltalmazni, mert az Úr a mi oltalmunk. A távolról való követés nem igazi követés, nem taníványság. Mert a tanítvány szorosan a Mester nyomában jár, ott van, ahol Ő. Távolról nem lehet követni, csak a közelségében. Péter akarta követni is Jézust, de az életére is nagyon vigyázott. Te távolról követed, figyeled Jézust, vagy ott vagy, ahol Ő? Ha követem, akkor ott állok mellette. Biztonságban mindig Jézus mellett vagyok, akkor is, ha Ő a főpap házában van. A Gecsemáné kertjében Jézust elfogták, de a tanítványoknak nem esett bajuk. Maradjunk mindig az Úr mellett.
A maga által biztonságosnak tartott hely veszélyessé válik. Amit mi biztonságnak gondolunk, amikor mi akarjuk menteni magunkat, az mindig veszélyt jelent. Mert tulajdonképpen mi jelentjük a legnagyobb veszélyt önmagunk számára. Nem a másik, hanem én vagyok a legnagyobb veszélyforrás. Azonban az Úr önmagamtól is meg tud védeni. Meg akarta Pétert is, de ő nem hallgatott Rá.
Péter kiválasztja a maga szerinti legalkalmasabb helyet, és mennyire nem jól látjuk az életet, mert pont ez a hely, az emberi szempontok szerint választott tűz lett a rossz hely. Péter helye nem itt, hanem Jézus mellett van. Soha ne feledd: Jézus mellett a helyed. Ne engedj a tűz csábításának. Ne engedj a kényelemnek, és a félelemnek sem. Lám, itt is kiderült, kicsoda és Kihez tartozik Péter. Lehetett volna szép hitvallás ebből az estéből, ha tovább megy Jézussal, így azonban csúfos bukás lett belőle.
Az Úr figyelmeztette Pétert, és minden úgy történt. Megszólal a kakas, aminek a hangja felriasztja a tanítványt, rádöbben arra, mit tett. Ma is felriaszt az Úr, ad olyan eseményeket, helyzeteket, amik felráznak és rádöbbentenek, mennyire semmik vagyunk Jézus nélkül. Aki Őnélküle akar érvényesülni, az el fog bukni, mert Jézus nélkül nem cselekedhetünk semmit.
Az Úr rátekintett Péterre - gyönyörű, szívbemarkoló jelenet. A megkötözött Úr rátekint az Őt megtagadó tanítványra. Nem elfordul tőle, nem azt mondja, látod, én itt vagyok megkötözve, kiszolgáltatva, neked csak szád van, hanem rátekint. És ebben a tekintetben megbocsátás, szeretet és újrakezdés lehetősége van. Azt üzeni az Úr tekintete, hogy innen is talpra lehet állni, talpra tudlak állítani. Engedd, hogy én foglalkozzam most már veled. Nem elfordul, hanem megfordul, hogy lásson, és ez nagy különbség. Mi hányszor elfordulunk a vétkezőtől, a minket megbántótól. Figyeld Jézust, ne el-, hanem odafordulj a másikhoz. Fordulj oda, és tekints a feleségedre, férjedre, gyermekedre szerető, megbocsátó tekintettel, mert így tesz veled is az Úr.


Szelíd szemed, Úr Jézus

1. Szelíd szemed, Úr Jézus, Jól látja minden vétkemet, Személyemet ne vesse meg
Szelíd szemed, Úr Jézus.

2. Szelíd szemed, Úr Jézus, Tekintsen rám, ha roskadok, Adjon békét, bocsánatot Sze-
líd szemed, Úr Jézus.

3. Szelíd szemed, Úr Jézus, Tudom, hogy vádat is emel; Vétkeztem én, ítéljen el Szelíd
szemed, Úr Jézus.

4. Szelíd szemed, Úr Jézus, Elítél bár, lásd, én megint Csak várom, hogy majd rám te -
kint Szelíd szemed, Úr Jézus.

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése