2019. december 3., kedd

Teljes élet egyedül


A
 próféta szomorúan állapítja meg, hogy elveti Izráelt Isten (Hós 9,1-17). Miért teszi? Mert nem hallgattak Rá. Ő megpróbálta elérni őket. Azért küldte a prófétát is, hogy a szívükre beszéljen, de nem lehet velük beszélni. Nem hajlandók Istenre hallgatni, szívük helyett az értelmük irányítja őket. Mindez azt jelenti, hogy lehet üres szívvel, hit nélkül gyakorolni a vallásunkat, a kultusz folyik, csak éppen nincs tartalma. Kihűlt a szívük, már nem szeretik az Urat. Mi okozza ezt? A bálványimádás. Amikor ezt halljuk, arra gondolunk, hogyan is cserélhették le bálványokra az élő Istent? Azonban ezekhez a bálványokhoz olyan szokások társultak, amik nekik is tetszettek. Környezetük életmódjához kezdtek igazodni. Az ő lazaságuk és a náluk tapasztalt fejlődés és jólét csábította el őket. Már csak a kenyérre koncentráltak. Az Úrnak bemutatott áldozat jegyeiben is csak ételt láttak. Nem volt már tartalom mögötte. Gondoljuk végig, mit jelent számunkra az úrvacsoraosztás? Többet jelent a kenyér  ételnél, vagy felragyog általa az Úr kegyelme? Öröm és hála van a szívemben, mert a szentjegyek az Úr Jézus értem való haláláról beszélnek?
Igénk elmondja, hogy ha nem hallgatunk az Úrra, annak megvan mindig a következménye. Elsodor a világ, hamis biztonságot ígér. Ezt kapta Izráel is Egyiptomtól. Úgy gondolták, ez a birodalom majd megoltalmazza őket. Isten gyermekének a világ soha nem jelent oltalmat. Az Úr a mi oltalmunk és erősségünk. Jó olvasni a zsoltárt, amelyben erről vall a szerző: „Isten a mi oltalmunk és erősségünk; igen biztos segítség a nyomorúságban. Azért nem félünk, ha megindulna is a föld, ha hegyek omlanának is a tenger közepébe.” (Zsolt 46,2-3). A világ nem adja olcsón az oltalmat, elcsábít érte az Úr szeretetétől, kioltja fényünket, elveszi ízünket. 
Az ízét vesztett só elnyeri ítéletét, kidobják. Mert az íz nélküli só nem jó semmire, nincs rá szükség. Az íz az Úrral való szoros kapcsolat által marad meg, és erősödik. Az ige adja tartósságunkat. Minél jobban elmélyülünk az igében, annál jobban átjár és feltölt. Izráel olyan volt, mint a szőlőfürt, mint a fügefa friss termése, de a bálványokhoz fordultak, és így elvesztették frissességüket. A világ szokásainak az átvétele kimossa Isten gyermekeiből az igazi frissességet és ízt. A világ nem azt adja, amit kínál. Ellenben az Úr követése igazi életet nyújt. Jézust követve válunk igazán emberré. Az Ő nyomában éljük át, hogy: Ő + én = ember. Ezért is jött el a földre, hogy helyreállítsa Istennel való kapcsolatunkat és Istenképűségünket. Mindez hit által megy végbe. 
Tovább tanácsolja Pál Timóteust a szolgálatban (1Tim 5,1-25). A hangsúly az életformára kerül. A gyülekezet tagjai közötti forgolódás bizonyságtétel. Testvért lát már a fiatalabb nőkben, és szülőt az idősebbekben. Ez a látás őrzi meg a gonosz támadásától. Ez a magatartás kifejezi, hogy Krisztus tanítványa más, mint a világ fia. Isten országában az emberi kapcsolatokat is Krisztus Lénye alakítja. A teljes tisztaság arra is rámutat, ügyelni kell arra is, hogy minden egyértelmű legyen, mindenki lássa, hogy Timóteus nem él vissza pásztor szerepével. Sok probléma adódik, amikor nem tartjuk meg a nemek közötti három lépést. Timóteus odafigyel a veszélyre, és ügyel, hogy ne alakuljon ki közötte és a gyülekezet fiatal nőtagjai között érzelmi kapcsolat. Nem Timóteusnak, hanem az Úr szavának kell hatni. Ez ma is fontos, nem magunkhoz, hanem az Úrhoz vezetjük az embereket.
Az efézusi gyülekezeti tagok sok mindent hoztak magukkal korábbi vallási szokásukból, életgyakorlatukból. Ennek meg kell tisztulnia, és át kell alakulnia krisztusivá. A pogány szokások Isten népe között nem tarthatók fenn.
Arra is rámutat az apostol, hogy a gyülekezetnek nem kell mindent átvállalni, amit a társadalom rá akar terhelni. Első a családi felelősség. Nem lehet, hogy a saját kényelem fenntartása háttérbe szorítsa a családi kötelességeket. A gyülekezet csak akkor gondoskodjon az özvegyről, ha nincs hozzátartozója. Tehát a család, a gyermekek kötelessége gondoskodni a szülőkről.
Az ige azt is elmondja, miként élhetjük meg egyedüllétünket. Istennel való élő kapcsolat által. Több időt szentelhetek az Úrnak. Könyörgés és imádkozás éjjel és nappal. Isten gyermeke nem unatkozik, nem látja magát értéktelennek, akkor sem, ha egyedül van. Ne mondjuk, hogy nem tudok mit kezdeni magammal. Az Úr mindig rendelkezésünkre áll, Vele eltölthetjük az időnket. Elmélyülhetünk az igében, és imádkozhatunk. Anna is az Úr előtt töltötte el hosszú özvegységét, teljes volt az élete. Nem volt se tévé, se okostelefon, se internet, mégis meg tudták tölteni életüket tartalommal. Az igazi tartalmat az Úr adja. Egyedül is lehet teljes az életünk, a Krisztussal való élő közösség által.
Mindezekből azt láthatjuk, hogy a hit gyakorlat, az életünk minden területét átjárja és az ige által igazgatja. Most már mindenben az Úr szavához igazodunk. Nem az a hangsúlyos, hogyan élik meg ezt a területet a világban, mit tanácsol a társadalom, vagy milyen szokásokat hoztunk magunkkal. Mindig az a lényeges, mit mond az Úr, és hogyan válhatunk bizonyságtétellé. Hirdessük mi is bátran Isten akaratát, úgy, hogy közben saját életünk hitelesítse, amit hirdetünk.


Hinni taníts, Uram, kérni taníts!

1. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Gyermeki, nagy hitet kérni taníts! Indítsd fel szívemet,
Buzduljon fel, neked Gyűjteni lelkeket! Kérni taníts!

2. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Lélekből, lelkesen kérni taníts! Üdvözítőm te vagy,
Észt, erőt, szívet adj. Lelkeddel el ne hagyj! Kérni taníts!

3. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Gyorsan elszáll a perc: kérni taníts! Lásd gyengesé-
gemet, Erősíts engemet, Míg diadalt nyerek: Kérni taníts!

4. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Jézus, te visszajössz: várni taníts! Majd ha kegyelme-
sen Nézed az életem: Állhassak csendesen. Hinni taníts!


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése