2022. szeptember 1., csütörtök

A Szentlélek ajándékai

 

I

zsák megszületett, Izmaelt eltávolították a közeléből (1Móz 22,1-24). Most már minden rendben van. Az ígéretek beteljesedtek, nyugodtan élhet Ábrahám. Mondhatnánk, szép és boldog nyugdíjas évek előtt áll.  Azonban Isten megszólítja, próbára teszi a hitét. A próba lényege, kész-e égőáldozatként bemutatni Neki az ígéret fiát? Ez kemény próba. A megszólításra még mindig azonnal válaszol. Nincs lélekben elkényelmesedve. Ez jelzi, még most is állandó készenlétben van. Bármikor szól az Úr, ő készen áll. Én is készen állok? Friss vagyok még lélekben? Bármikor szól az Úr, azt mondom, itt vagyok?

Amit Isten mond nem könnyű. Kemény parancs ez. Mit kezd vele Ábrahám? Érti, engedelmeskedik vagy tiltakozik? Érteni érti, és engedelmeskedik is. Nem mond semmit, előkészíti, ami az áldozathoz kell, és úgy megy, mint eddig bármikor, engedelmesen. Én is így megyek? Teszem, amit az Úr mond?  Hogy mi van a szívében, azt nem tudjuk. Biztos harcol. Kérdései vannak, valóban ezt akarja az Úr? Az ígéret fiát mutassam be áldozatul? Akkor mi lesz az ígérettel?  Ilyet a bálványok kérnek. Isten nem kér emberáldozatot. Mindezek ellenére megy. Később látjuk, hiszi, hogy Istennél van megoldás. Nem hisztizik, hanem mindent úgy tesz, ahogyan Isten kéri. És ezzel az engedelmességgel bizonyítja hitét, Isten iránt való szeretetét. Mert hitünket nem a beszédünk, hanem az engedelmességünk mutatja meg. Meddig megyek el? Hol a határ, ahol azt mondom, ezt már nem. Ábrahámnál nincs ilyen határ.  Amit szavainkkal, énekeinkkel megvallunk, azt az Úr megpróbálja. Hányszor énekeljük „érted mindent elhagyok,” valóban így van? Készek vagyunk mindent elhagyni? Hányszor láttuk, hogy nem mindent hagyunk el az Úrért, hanem az Urat hagyja el sok ember, amikor nehézzé válik a megélhetés, vagy üldözéssel kell szembenézni. Ábrahám nem fordul el az Úrtól.

A próba pont ez. A pogányok emberáldozatot mutatnak be, te szeretsz-e úgy, mint ők a bálványaikat? Kész vagy-e a legdrágábbat is Nekem adni? Ábrahám kész áldozatként bemutatni a fiát. Az elindulása, az oltárépítés, majd a fiú oltárra helyezése jelzi, kész vagyok valóban mindent Neked adni. Mindent megteszek, amit kérsz. És ezek nem szavak. Ez nem szájvallomás egy emelkedett pillanatban az Úrasztala előtt. Olyan könnyen teszünk ígéretet, de amikor Isten számon kéri, már vonakodunk megtenni. Ábrahám kész megtenni. Kiállja a próbát.

Miért ilyen magabiztos? Hogyan képes elindulni és végigmenni az úton? Megtudjuk Izsáknak adott válaszából? A fiú egy idő után megkérdezi, Atyám hol van a bárány? Ábrahám pedig így válaszol: Isten majd gondoskodik. Mély hite nyilvánul itt meg. Hiszi, hogy Isten a megfelelő időben ad megoldást, ad áldozatot.  A Római levélből pedig azt is megtudjuk, hitt Isten halál fölötti hatalmában. Hitte, ha meghal is Izsák, de Isten vissza tudja őt adni. Hiszem-e a nehéz pillanatokban is, hogy Isten gondoskodik? Hiszem-e, hogy Nála van megoldás? Urunk, Jézus Krisztus is erre tanítja népét. Keressétek Isten országát, tegyétek amit mond, a többit pedig bízzátok Rá, mert Ő gondoskodik. Tudja, mire van szükségetek.

Ez egy drámai pillanat. Az áldozatot be kell mutatni, és Ábrahám kész erre. Izsák már az oltáron van, és ekkor szól az Úr angyala. Megdöbbentő Izsák engedelmessége. Nem ellenkezik, pedig nem kisgyermek már, hanem felnőtt férfi. Körülbelül olyan idős, mint az Atya Fia, amikor a keresztre megy. Izsákban az Úr Jézus engedelmessége, és értünk szóló áldozata jelenik meg. Lesz majd valaki, aki kész Önmagát áldozatként adni a bűneinkért. Ábrahámnak nem kell a fiát feláldozni, a szívét vizsgálta meg az Úr ezzel a jelenettel. Másrészt Ábrahám és Izsák története előre, mutatott, és ígéretet tartalmazott. Ne féljetek, eljön a Fiú, Aki kész meghalni értetek, és Ő meg is fog halni. Őt nem helyettesíti senki, mert Ő a mi helyettes áldozatunk. Aki ezt megérti, az leborul is imádja a Fiút. Az tudja, hogy Jézusnak köszönheti az életét. Isten valóban gondoskodik.

Az apostol elmondja, hogy amikor egy ember Krisztusban hívővé lesz, történik benne valami (1Kor 12,1-11). Ez különbözik a régi, bálványimádó hitüktől, amikor mentek a templomba, mert menni kellett, és az ott lévő dolgok hatottak rájuk. A kultusz vonzotta őket. Most azonban megismerték az élő, a feltámadott Urat, és megtapasztalták a munkáját a saját életükben. Hívővé nem csupán tanulás által, egy vallás szokásainak megtartása által válunk. Ez tudatos döntés. Isten Lelke felismerteti velünk, hogy Jézus az egyedüli Úr, Ő a Megváltó. Meglátjuk mit tett értünk, és megtapasztaljuk bűnbocsátó és szabadító hatalmát. Akit az Úr Jézus Krisztus kiemel bűneiből, szenvedélyeiből, tudatosan és egy életre Őt választja. Megvalljuk, hogy Őáltala van szabadulásunk és új életünk. És ez az új élet meg is látszik. Most már másképpen gondolkodunk, más úton járunk, mint régebben, vagy amin most is jár a környezetünk. Ez a változás csakis Isten munkája által megy végbe. Magunktól képtelenek vagyunk a többségtől elszakadni, és azt jónak mondani, amit az ige jónak mond. Ha Isten Lelke nincs jelen az életünkben, akkor lehetünk vallásosak, sőt nagyon is annak tartjuk magunkat, de már nem a Biblia lesz a zsinórmértékünk, hanem az, amit a mai világ mond.

Aki nem Krisztust, mint valóságos személyt megismerve dönt az Ő követése mellett, azt a világ, a hamis vallás befolyásolja és tévútra vezeti. Az az egészben a megrendítő, és veszélyes, hogy akit a bálványok vezetnek, meg van győződve róla, hogy helyes úton jár. Az Úr Jézus az utolsó idők legnagyobb veszélyének a hamis tanítást jelöli meg.  A hamis tanítók úgy állítják be tanaikat, életvitelüket, hogy az a jó, és nem veszik észre, hogy távol vannak az Úrtól.

Az is fontos, hogy a hívők, és így a gyülekezet élete, szolgáló élet. A gyülekezet nem szolgáltatások háza. Nem egy olyan intézmény, ahol kiszolgálják az igényeinket. Nem néhány ember szolgáltatásáról van szó, amit a többség megfizet. Nem. A gyülekezetben mindenki szolgáló. Mindenki kap kegyelmi ajándékot Istentől, éspedig azért, hogy használjon vele. Ez a felnőtt tanítványság. A csecsemő tanítvány, mindig csak kapni akar. Arra vágyakozik, hogy az igényeit kielégítsék. De Ő nem akar felnőni, nem akar adni, csak kapni.

Az apostol elmagyarázza, hogy az ajándékok és a szolgálatok különfélék. De mindenki Isten Lelkétől kapja az ajándékot, és mindenki az Urat szolgálja vele. Azért kapjuk a kegyelmi ajándékokat, hogy a magunk helyén Őt szolgáljuk. Olyan ajándékokat ad az Úr, amik a gyülekezetet építik. Az ajándékok nem öncélúak, nem rólunk szólnak, nem értünk, hanem az Úrért, és hogy a gyülekezet többi tagját segítsük vele.  A kegyelmi ajándék nem a szolgálattevőt emeli a magasba, hanem az Urat. Különféle ajándékokat ad az Úr, a gyógyítás, csodák, prófétálás, a bölcsesség ajándékait. Mindezek az ajándékok pozitív hatást fejtenek ki. Isten Szentlelke, helyreállító, gyógyító, építő munkát végez az övéi által. Ezeket az ajándékokat ma is hit által kaphatjuk meg. Hitbeli engedelmesség által szolgálhatunk velünk.

 

 

Isten élő Lelke jöjj

 

1. Isten élő Lelke, jöjj, Áldva szállj le rám, Égi lángod járja át szívem és a szám! Oldj fel,

küldj el, Tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj, áldva szállj le rám!

2. Isten élő Lelke, jöjj, légy vezérem itt, Ó, segíts, hogy hagyjam el bűnök útjait! Oldj fel,

küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj, légy vezérem itt!

3. Isten élő Lelke, jöjj, hadd lehessek szent, S Jézusommal légyek egy már e földön

lent! Oldj fel, küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj, hadd lehessek szent!

4. Isten élő Lelke, jöjj, győzedelmet adj, S majd a végső harcon át mennybe fölragadj!

Oldj fel, küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj, győzedelmet adj!

 

 

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése