2013. március 5., kedd

Dinamikus élet


J
ózsef Isten Lelke kijelentése által feltárta az álmok jelentését a fáraó előtt (1Móz 41,37-57). De nemcsak Isten tervét ismertette meg, hanem határozottan felszólítja a vezetőt a cselekvésre. Mert Isten azért jelenti ki magát és igéjét a számunkra, hogy azt komolyan vegyük. Példát vehetünk a fáraóról, komolyan veszi, amit ez a szolga mond. Felismeri, hogy általa Isten beszélt hozzá, József az Úr eszköze, akin keresztül eljuttatja akaratát Egyiptom számára.
A naponta olvasott Igék által hozzánk is szól az Úr, komolyan vesszük-e úgy, amint a fáraó is tette? Rádöbbenünk-e arra, hogy azért szól Urunk, hogy meg is cselekedjük akaratát? Az is kiderül ebből a részből, hogy Isten gyermeke mindig bátran bízhat az Úrban, még a fáraók előtt sem kell remegni, nem kell behódolni. Isten terve célhoz ér, ezt látjuk itt is. Nem József akart a fáraó első embere lenni, hanem az Úr akarta, hogy így legyen, mégpedig Kánaán földjén tartózkodó népe megmentése érdekében. Mivel az Úrnak terve volt Józseffel, a fáraó felismerte, hogy ő lesz a legalkalmasabb személy ennek a feladatnak az elvégzésére. Soha ne féljünk bizalommal az Úrra várni, ne folyamodjunk posztokért való harcokhoz, mert a számunkra elkészített helyet senki nem veheti el, az Úr oda fog helyezni, ahol látni akar, ahol feladatot bízott ránk.
Azt még jó végiggondolni, hogy József felismerte, hogy most itt a helye az egyiptomi udvarban. Nem mondta álszerényen, hogy ő nem alkalmas erre a feladatra, hanem alázattal nekifogott annak a megvalósításához, amit az Úr kijelentett. Az éhínségre való felkészülés, az ebben a helyzetben való helytállás bizonyságtétel volt. Ezáltal arról vallott József szavak nélküli hitvallása, hogy Isten az Úr a természet erői és az egész emberiség felett. Hatalmas bizonyságtétel volt ez arról, hogy nem a fáraó az isten, hiszen ő nem tudta előre milyen időszak következik, és tenni sem tudott ellene. Kiderült Istennek mindenre van terve és megoldása. A fáraók hatalma és lehetősége véges, ám a Mindenható Isten számára semmi sem lehetetlen.
Nem volt kis feladat, amit Józsefnek el kellett végeznie, hiszen meg kellett az embereket tanítani a felelősségteljes életre. Meg kellett értetni, hogy amikor kétmarokra terem a föld, tehát bőség van, ne éljenek fel mindent azonnal, hanem takarékoskodjanak. Bizony, nem könnyű feladat a berögződött gondolkodást és magatartásformát megváltoztatni. Kérjük Urunkat, formáljon úgy, hogy mindenkor készek legyünk a változásra és a változtatásra. A hívő embert is veszélyezteti a lelki meszesedés, amikor nehezen akar változni. Azonban Isten gyermekének mindenkor készen kell lenni a változásra, mert az élet mindig változik, növekedik.
Eljött az idő, amikor letelt a bőség időszaka, sőt elfogyott az emberek készlete is, most mindenki meglátta érdemes volt Józsefre hallgatni, másképp élni, mint eddig. Eljön ma is azaz idő, amikor felismerjük, hogy érdemes Isten szavára hallgatni, érdemes komolyan venni az Egyház bizonyságtételét.
Az Úr Lelke által betöltött ember megbízható, József is az volt. A fáraó is meglátta ezt, és nemcsak a gyűjtést, hanem a szétosztást is rábízta. Tudta, minden megfelelő kezekben van, József nem él vissza hatalmából. Tegye az Úr mai tanítványait is megbízható emberekké a maguk helyén.
Pál felteszi a kérdést, ha a kegyelem mindenre kiterjedő és hatalmasan kiáradó, akkor tegyük a bűnt? A válasza, határozott nem (Rm 6,1-5). A kegyelem megjelenése gyökeres változást visz végbe, új életet hoz létre bennünk. Halálesethez hasonlítja ezt a változást az apostol. Amikor az Úr Jézus megjelenik az életünkben, meghalunk a bűnnek, vagyis nem létezünk a számára, egyedül Jézusnak élünk.
A keresztség fejezi ki mindezt szépen, a régi életünk belehalt a folyóba, és innentől kezdve már egy másik ember él. Ezt jelenti a megtérés, az új kezdés. Ahogyan eddig éltem, az én eddigi lényem meghalt, és egy új életet kapok az Úrtól. Ez az új élet már az Úr akarata szerint vezeti mindennapjait. Ezért lehetséges a szabadulás, ezért kezdhetünk új életet, mert nem állandó magunkkal való küszködésről van szó, hanem a régi élet haláláról és egy új élet születéséről. Ezt az új életet gondozni, táplálni kell, hogy növekedhessen Urunk dicsőségére.
A keresztség, új életben való járást jelent. A járás, mozgással jár, tehát a  tanítványság, dinamikus mozgásban levő élet. Mégpedig most már Krisztus nyomában jár. Hitünk, megváltozott életünkből látszik meg. Nem csupán a beszédünk, hanem az életvitelünk, a magatartásunk, a gondolkodásunk az, ami jelzi, hogy valóban történt bennünk valami, hogy már mások vagyunk, mint korábban. Az Úr Jézus kegyelme, amikor belép az életünkbe, megtapasztaljuk bűneink bocsánatát, és egy egészen más életet kezdünk el. Innentől kezdve már a hála formálja a szívünket és csak Neki akarunk szolgálni. Aki megtapasztalja az Úr kegyelmét, az már nem akar másként élni, csak Jézust követve. Őt követni pedig radikális változást jelent. Örömmel követem a változások útján, mert felismertem, hogy Ő mindennél értékesebb, a legnagyobb érték. Érte érdemes mindent odaadni, ahogyan Pál is tette. Jézusban egy új, tartalmasabb élet birtokosaivá válunk.



Jézus Krisztus, szép fényes hajnal


1. Jézus Krisztus, szép fényes hajnal, Ki feltámadsz új világgal, És megáldasz minden jókkal:
2. Te vagy nékünk egy reménységünk, Isten előtt közbenjárónk, Szép koronánk, ékességünk.
3. Világosítsd a mi szívünket: Ismerhessünk meg tégedet; Tanulhassuk szent Igédet.
4. Az ördögnek csalárdságától, Lelki-testi nyavalyától, Őrizz hamis tudománytól.
5. Az Atyával és Szentlélekkel, Hogy tégedet tiszta szívvel Mindörökké áldjunk! Ámen.


Isten áldásával.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése