J
|
ób könyvét
kezdjük el ma olvasni (Jób 1,1-12), ő egy gazdagon megáldott ember. Nagy vagyonnal rendelkezik, népes családnak örvendezik. Jóbnak jó és rendezett a kapcsolata
Istennel, odafigyel magára és gyermekeire is. A jó kapcsolat azt jelentette a
számára, hogy mindenben igyekezett Isten akaratához igazítani az életét.
Ismerte az Úr akaratát, meg tudta különböztetni az Isten szerinti jót a rossztól. És amiről látta, hogy rossz, azt kerülte. A
bűn nem játék és Jób nem is játszik vele, igyekszik messziről elkerülni mindent,
ami Istennel szembefordítaná, amivel haragját magára vonhatná.
Ebből megláthatjuk, hogy nincs kényszerpályán az életünk, nem kötelező
vétkezni, akkor sem, ha a bűn, mint örökség lényünk része. Isten megadja
számunkra a választás lehetőségét, dönthetünk úgy, hogy a jót követjük, Igéjét
komolyan vesszük. Még Mózes első könyvében olvastuk, hogy Kain előtt, is ott
volt a lehetőség, Isten előre szólt neki, dönthet úgy, hogy Istenre hallgat és
megbékül testvérével, uralkodhat a gonosz felett. De ő nem Istenre hallgatott,
ez fontos, mert vannak más hangok, amelyek kívülről és belülről egyaránt
megszólalnak és befolyásolnak a döntésben. Azonban figyeljük meg Jóbot, neki
sem magától volt ereje az Úr akaratát cselekedni, mert az magunktól nem megy,
az Úrhoz fordult. Amikor rendszeresen áldozatot mutatott be, kifejezte, hogy ő
is bűnös ember és Isten kegyelmére, segítségére van szüksége. Aki pedig
segítségül hívja az Urat, megtapasztalja irgalmát, szeretetét és segítségét.
Gyermekeire is odafigyel Jób, nem korlátozza őket, hanem engedi, hogy
örüljenek az életnek, örüljenek egymásnak. Ezek a gyermekek kapcsolatot tartottak
egymással, nem idegenedtek el a testvérek egymástól, hanem fontos volt, hogy
találkozzanak, beszélgessenek, időt szánjanak egymásra. A családot az egymásra
szánt idő erősíti. Fontos-e számunkra a családi kapcsolat? Tudunk-e egymásra
időt fordítani, és együtt időt tölteni az Úr előtt? Jób minden családi
találkozó után áldozatot mutatott be gyermekeiért, közbenjárt értük, hátha
vétkeztek szívükben. Mi gondolunk e mindarra, ami a szívünkben végbemegy,
figyelünk-e a gondolati vétkekre? Nyíltan nem követünk el bűnt, de hányszor
vétkezünk gondolatban, amikor rosszat kívánunk a másiknak, amikor tisztátalan
vágyak környékeznek meg. Gondolataink megtisztítását, szívünk teljes
átformálását kérhetjük Urunktól.
Könyvünkben bepillantást nyerünk a mennybe, egy pillanatra megjelenik
előttünk Isten láthatatlan világa. Ebben a világban rend van, minden Isten
irányítása alatt zajlik. Még a sátánnak is meg kell az Úr előtt jelenni, ő sem
független Isten hatalmától, akkor sem, ha felénk úgy mutatja magát. A sátán
addig mehet el, ameddig az Úr engedi számára. Olyan, mint a láncra vert
hatalmas oroszlán, amely az arra járókat félelmetes ordításával megrettenti, de
a bátrak elmehetnek előtte, hiszen a lánc nem engedi, hogy kárt tegyen bennük.
Jézus Krisztus legyőzte a sátánt, nekünk nem kell rettegni tőle, de el se
bízhatjuk magunkat. Nekünk nincs felette hatalmunk, de az Úr oltalmába rejtőzve
járhatjuk utunkat.
A sátán körbejárja a földet, nagyon aktív, Péter első levele szerint, ezt
azért teszi, mert keresi, kit nyeljen el, vagyis kit ragadhat meg, kit vehet
irányítása alá. Az Úr Jóbra tereli figyelmét, és dicséri szolgáját. Tehát Jóbot
szolgájának nevezi, ez mutatja, hogy ez az ember szerette és szolgálta Istent.
Fontos volt számára az Istennek való kapcsolat. Isten jót mond Jóbról, kiemeli
értékeit és dicséri a sátán előtt. Arra gondoltam, vajon mit mond rólam az Úr?
Mi a véleménye rólam? Mit sorol el, ha így elé áll a sátán. Mondhatja e azt az
Úr: nézd szolgámat? Tényleg Őt szolgálom? Mindezt a jellemzést rólam is el
tudja mondani Isten?
Látjuk, hogy a sátán vádolja Jóbot, úgy mutatja be, mint aki érdekből
szereti Istent, szereti mert mindene megvan. Ha elveszti javait, elfordul
Istentől, állítja a kísértő. A sátán célja szembefordítani az embert Istennel,
ennek érdekében mindent megtesz. Jó
nekem is végiggondolni, önmagáért szeretem-e az Urat, vagy csak ajándékaiért,
azért, mert jól megy sorom, mert
mindenem meg van?A sátán Isten engedélye nélkül semmit sem tehet.
Csodálatos Isten terve és munkája, hiszen a pogányok, vagyis a mi
számunkra is lehetővé tette, hogy megismerjük kegyelmét, hogy országa polgárai
legyünk (Rm 9,30-33). Hogyan? Kegyelemből, hit által. Hitből való igazságot
tulajdonít nekünk, így a bűnös hit által mehet Hozzá, keresheti irgalmát. Hit
által hívhatjuk segítségül Urunkat.
Aki nem törvény, hanem cselekedetek útján akar megigazulni, az a megütközés
kövébe ütközik. Ez a kő nem más, mint a Krisztus. Igen, aki nem alázattal közelit Urunkhoz,
megütközik, amint a zsidók nagy része megbotránkozott és keresztre adta. Aki
azonban felismeri kegyelemre szoruló állapotát, megtapasztalja bűnei
bocsánatát, lelke gyógyulását. Mert a Jézusba vetett hit által gyógyul az
életünk. Hogyan? Hiszem, hogy Ő meg tud szabadítani a bűn hatalma alól, hiszem,
hogy szavára elmúlik a betegség, az aggódás, a félelem és minden visszahúzó
erő. Aki hisz benne, az nem szégyenül meg, írja az apostol. És ő ezt
tapasztalatból mondja, átélte, hogy bárki hittel közeledik, nem csalódik. Mi is
bízzunk ma is Benne, ragadjuk meg hittel kegyelmét, és építsünk Rá ma is.
Hinni taníts, Uram, kérni taníts!
1. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Gyermeki, nagy hitet kérni taníts!
Indítsd fel szívemet, Buzduljon fel, neked Gyűjteni lelkeket! Kérni taníts!
2. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Lélekből, lelkesen kérni taníts!
Üdvözítőm te vagy, Észt, erőt, szívet adj. Lelkeddel el ne hagyj! Kérni taníts!
3. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Gyorsan elszáll a perc: kérni
taníts! Lásd gyengeségemet, Erősíts engemet, Míg diadalt nyerek: Kérni taníts!
4. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Jézus, te visszajössz: várni taníts!
Majd ha kegyelmesen Nézed az életem: Állhassak csendesen. Hinni taníts!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése