2013. március 27., szerda

Istenre bízom ügyemet


F
olytatódik Elifáz beszéde, amelyből hiányzik az empátia, képtelen beleérezni magát Jób helyzetébe (Jób 5,1-27). Sok okosságot mond, de ezekkel elbeszél a beteg füle mellett. Nem arra törekszik, hogy Isten közelébe segítse barátját, hanem a saját véleményét akarja ráerőltetni. Sok jó gondolatot elmond ez az ember, amelyek valóban igazak, de akkor és ott, mégsem helytállók. Nem ad vigasztalást ez a beszéd, mert Elifáz sem látja az előzményt. Ő csak úgy tud gondolkodni, a nyomorúság bizonyosan Isten büntetése. Ő nem tudja, hogy van próba is, van olyan helyzet amikor Isten megpróbálja az életünket, hűségünket, és van amikor a sátán kér ki, hogy megrostáljon, ahogyan Péternek mondja az Úr: „Simon! Simon! Íme, a Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát, de én imádkoztam érted, hogy el ne fogyatkozzék a hited” (Luk 22,31-32). Van úgy, hogy a sátán kikér minket, de az Úr imádsággal mögöttünk áll, hogy ne tudjon elszakítani az Atyától, hogy ha elbuktunk is, de talpra állhassunk, újra kezdhessünk.
Tehát Elifáz mindezt nem tudja, ő így még nem ismeri az Urat, tulajdonképpen egyirányú látása és teológiája van, azt gondolja, Isten mindig ugyanúgy cselekszik. Ezt a véleményét mindenkire kötelezően érvényesnek gondolja. Vannak helyzetek, amikor jobb, ha nem okoskodunk, ha nem erőltetjük másokra véleményünket, nem gondoljuk úgy, hogy mi mindent tudunk, hanem inkább csöndben maradunk. A csönd egy csodálatos lehetőség a másik meghallgatására, Jakab is azt írja „legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra” (Jak 1,19). Ez az ember kimondja, hogy a Mindenhatóhoz folyamodik, Istenre bízza ügyét, mégis beszél tovább. Az Istenhez fordulás, ügyünk Rá bízása pont azt jelenti, hogy én nem értem, képtelen vagyok megoldani, ezért nem okoskodom, nem szólok, hagyom Istent cselekedni. Azt is jelenti ez még, hogy várok, várom, hogy majd az Úr elmondja, mi miért van. Jó, ha mi is megtanuljuk azonnali cselekvés, vagy beszéd helyett, az Úrra bízni ügyünket. Ehhez meg kell tanulni csendben lenni, és elfogadni, hogy várni is kell. Mi azonnal tenni-venni akarunk, mindjárt megmondjuk a választ, mert ez a gyors, számítástechnikán alapuló világ, azonnali választ követel. Azonban Isten nem igazodik világunk tempójához, ezért jó ha várunk.
Ismerős Igéket mond el Elifáz a 17. verstől kezdődően, amelyek sok örömet jelentenek számunkra, amikor olvassuk, vagy egy-egy igéslapon megkapjuk, mint Isten hozzánk szóló üzenete. Mert az Ige, és rajta keresztül az Úr mindig személyesen hozzám, az olvasóhoz, a hallgatóhoz szól. Csak akkor van igazi ereje, és akkor hiteles, ha előbb a saját életemen átengedtem, és magam is ahhoz igazodtam. Mert bizony más számára könnyű elmondani, hogy boldog ember az, akit az Úr megdorgál, de vajon én is úgy gondolom? Én is boldog vagyok láztól gyötörve, betegágyon fekve, különféle kezelések között? Én is boldog vagyok, amikor valamilyen veszteség ér? Mert az Ige csak akkor válik általunk bizonyságtétellé, ha saját életünkben is így látják az emberek.
Csodálatos vigasztalást jelent, amikor magamnak olvasom, hogy az Úr megsebez, de be is kötöz. Ez által reménységet kapok, hogy az Úr nem hagy magamra, nem megy el mellettem, hanem kezelésbe veszi az életemet. Sebeimet valóban Ő tudja igazán ellátni, a kereszt óta pedig már tudjuk, hogy Ő maga kapott sebeket, hogy általa meggyógyuljon az életünk. Azonban, amiket itt olvasunk általánosságban nem mindig így vannak, a hit sem azt jelenti, hogy végig szórakozzuk az életet, elkerül betegség, baj, hanem azt jelenti, hogy mindezek közepette megtapasztaljuk az Úr erejét, ami által békességünk lehet és győztesen vihetjük tovább az evangéliumot. A hívő is meghalhat fiatalon, ha elvégezte, amit az Úr rábízott, Gazdája bármikor hazahívhatja. Jó ha mindezeket végiggondoljuk és akkor másképp fogadjuk a próbákat, az idő múlását, a szenvedést, és minden terhet, átéljük, hogy ezeket mind Őreá vethetjük, mert Neki gondja van reánk.
Pál apostol, amikor Izráel helyzetét boncolgatja, felteszi a kérdést: Mi tehát a helyzet (Rm 11,7-10)? És ezt a kérdést Istenre tekintve teszi fel, az Igéből nyeri rá a választ. Ezzel számunkra is utat mutat, kérdezzünk bátran az Úrtól, tekintsünk mindig az Igébe és keressük ott kérdéseinkre a feleletet. Az apostol is az Igét hozza elő, arra mutat rá, ami meg van írva. Tehát a válaszokat nem nekünk kell kitalálni, hanem nekünk kell megtalálni az Írásban. Azért adta az Igét Isten, hogy használjuk, hogy ezen keresztül tájékozódjunk, mert egyébként eltévedünk és megkeseredünk.
Voltak, akik megkeményíttettek, mások meg nem láttak, nem látták meg a názáreti Jézusban a Megváltót. De vajon én látok-e? Látom-e, hogy számomra egyedüli megoldás az Úr Jézus? Azonban jó látni, vannak választottak, tehát olyanok, akik meghallják a hívást, akik látják kicsoda Jézus és segítségül hívják. A választottak kifejezés azt jelenti, hogy nem én vagyok a különb, a hívőbb, a jobb, hanem teljes mértékben Isten kegyelmén alapul a hitem, a megtartatásom. Ő tett meg értem mindent, hogy el ne vesszek, Ő nyitotta meg a szemem, hogy lássak. Lássam meg, hogy a kereszten nekem volna a helyem, de Jézus helyet cserélt velem, ezért lehetek szabad. Éljek hát hálás, Őt dicsőítő életet ma is. Hangolódjak egyre jobban Rá nagypéntek és húsvét történéseire, hogy általuk békességem, új életem legyen.



Istenre bízom magamat


1. Istenre bízom magamat, Magamban nem bízhatom; Ő formált, tudja dolgomat, Lelkem ezzel biztatom. E világ szép formája Az ő keze munkája. Mit félek? - mondom merészen: Istenem és Atyám lészen. -
2. Öröktől fogva ismerte, Hogy mire lesz szükségem, :/: Éltem határát kimérte, Szükségem s elégségem. Lelkem, hát ne süllyedezz, A hitben ne csüggedezz! Egy kis bajt nem győznél-e meg? Hogy tántorítana ez meg?
3. Tudja Isten kívánságod, Ád is, mert csak ő adhat, :/: De bölcs, Uram, te jóságod, Tudod, sok elmaradhat. Tudom: gondod reám nagy, Mivel édes Atyám vagy; Mint akarod, hát úgy légyen! Másként hinnem volna szégyen.
4. A valóságos igaz jót Az Úr meg nem tagadja; :/: Nagy gazdagság és rakott bolt Nem fő jó, ritkán adja. Ki az Isten tanácsát, Megszívleli mondását, Azt ő Lelkével serkenti, Gondját is megédesíti.
5. E világnak dicsősége Igen hamar elmarad, :/: Kit ma gondok sújtnak, végre Holnap diadalt arat. Csak Atyámban bízhatom, Ő megsegít, jól tudom, Mert az igazaknak Atyja Hű szolgáját el nem hagyja.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése