2015. szeptember 22., kedd

A császárnál is nagyobb



O
mri és fia, Aháb már hosszabb ideig uralkodnak, lecsillapodnak a kedélyek, elcsitulnak a belviszályok (1Kir 16,15-34). Mindketten nekifognak az ország építésének. Omri megalapította Samáriát, ahol majd később egy asszony életébe élő víz folyami fognak ömleni, általa pedig az egész város találkozik a Megváltóval. Most még nem tudja Omri, hogy majd később ilyen megtiszteltetés éri a várost, maga az élő Úr látogatja meg. Mi sem látjuk előre, mi fog a jövőben történni, nem tudjuk, milyen áldást készít majd az Úr, ami ma még nem ismeretes. Mert Isten célja, hogy Őt megismerjük. Bárhol élünk is, azt akarja, hogy eljusson hozzánk a jó hír, mert életünk célját és értelmét Nélküle nem találhatjuk meg. A Vele való élő kapcsolat ad értelmet az életnek.
Hatalmas munkát végezhetünk, látványos építkezések, nagy hőstettek fűződhetnek a nevünkhöz, amint ennek a két királynak is, de mindezek nem teszik teljessé és boldoggá az életünket. A külső csak a felszín, de mi van a mélyben? És ez a fontos, mi van a mélyben? Mi van lényem mélyén?  Megtaláltam életem értelmét? Boldog vagyok?
Omri fia folytatta Izráel építését, fejlesztését, de közben lelkileg egyre mélyebbre jutott az ország. Mert az apja és elődei útját is folytatta. Az Élő Istent kihagyta a társadalomból, nem Rá építette sem a saját, sem a népe életét. Ő is átvette a bálványok imádását, és erre az útra terelte Izráelt is. De neki nem volt elég az a sok bálvány, amit átvett, hanem még bálványimádó feleséget is vett magának. Jezábel Baal-imádó volt, és vele behozta Aháb a Baal-kultuszt. Teljesen a felesége hatása alá került, átvette a Baal imádását, és bevezette az egész országban. Nem ő vezette feleségét az Úrhoz, hanem ő pártolt el teljesen, még templomot és oltárokat is épített a Baalnak. Ezt a kultuszt tette kötelezővé, ezzel teljesen elfordította a népet Istentől és az Ő törvényétől.
Omri és Aháb az Úr bosszantásában járt elöl, szinte direkt csinálta mindazt, amit tett. Úgy gondolta, ő megmutatja, ő majd irányt szab az országnak. Azonban elfelejtette, hogy ez a nép Istené, és nem az övé. A trónt is Tőle kapta. A bűnös régi természet vezérli ezt a királyt, úgy, ahogyan minket, és amíg ez nem lesz megváltoztatva, a bűn útján járunk. A vallás, a különféle kultuszok és nagy tettek sem segítenek. Az egyetlen megoldás, meghallani az Úr szavát és új szívet kérni Tőle. Az újjászületés az igazi megoldás. A környezetet hiába alakítjuk át, és hiába menekülünk különféle munkákba, nem hoznak megoldást. Isten Ahábnak is ad lehetőséget, számára is megmutatja hatalmát, rajta áll, komolyan veszi-e az Úr szavát. Isten Ahábot is szereti, és megmutatja majd a számára, hogy a bálványok csak emberi alkotások, Ő azonban élő valóság. A bálványokhoz való ragaszkodás azt üzeni, hogy végső soron nem akarjuk Istent, mert Ő beleszól az életünkbe, Ő lesz a parancsnok. Mi pedig szeretnénk a magunk urai lenni. A bálványkultuszban ez történik, az ember a maga ura marad. A bálványimádás nem megoldás, rossz irány, de meg lehet fordulni, lehet az Úr útjára lépni, és akkor kiteljesedik az életünk.
Péter sírva döbbent rá, hogy megtagadta az Urat. Könnyek közt ismerte fel, hogy ő az, akinek Jézus látta (Mk 15,1-5). Az Úr jól látja életünket, és Ő annak lát, akik vagyunk. Néha fájdalmas szembesülni vele, azonban jó, ha elfogadjuk ezt, mert segít megállni a lejtőn. Erre egyedül képtelenek vagyunk, de Ő meg tud tartani. Ha Péter is figyel Rá, nem jut el idáig, azonban majd megtapasztalja, hogy még a mélységek mélységében is vele van az Úr. Mert bár mi megtagadjuk, figyelmen kívül hagyjuk, Ő mégsem tagad meg, és nem hagy magunkra.
De Péter legalább sírt, felszakadtak bűnei, és elindult a megtisztulás folyamata - Izráel vezetői nem sírtak, ők nem hallották meg a kakas szavát. De jó, hogy megszólalt, áldott kakas, áldott eszköz. Jó, hogy ma is szól a kakas, ma is szól az Úr. Mert neki változatos eszközkészlete van. Egy kakas által, és minden más egyéb által meg tud szólítani, vissza tud fordítani a rossz útról. Halld meg a kakas hangját, és engedj szabad utat könnyeidnek, sírj bűneid felett, sírj azon, aki vagy, majd örülj az Úr kegyelmének, mert Ő azért jött, hogy megkeresse és megmentse az elveszettet. A nagytanács tagjai nem sírnak, nem hallják a kakast, hanem határozatot hoznak Jézus ellen. Milyen nyomorultak, pedig nagy hatalommal rendelkeznek, tehetős emberek, mégis nyomorultak, mert az Úr ellen harcolnak. Nem látják, hogy a legnagyobb jót és áldást vetik ki maguk közül. Micsoda vakság, micsoda mélység, amikor az ember eltávolítja Istent az életéből és közben meg van arról győződve, hogy mindent jól cselekszik.
Nagyon sietnek, gyorsan meg akarnak szabadulni Jézustól. Ez az ember tragédiája, hogy meg akar szabadulni attól, Akinek köszönheti létét, és Akitől mindent kapott. Mivel ők nem hozhatnak halálos ítéletet, Pilátushoz viszik. Ők már elítélték, eldöntötték, mit akarnak, de hiányzik még Róma jóváhagyása. Az egész csak színjáték. Micsoda színjáték az emberiség élete, már rég eldöntötte, hogy Isten nélkül akar élni, sőt, olyan akar lenni, mint Isten, de hogy ez ne legyen feltűnő, templomokat épít, bevonja a vallásokat társadalmába, de a szíve távol van az Úrtól. Hol a szíved? Az Úr kezében, vagy csak a kultuszod, a szokásaid mutatnak még Istenre, de te már régen messze jársz? Most még vissza lehet fordulni, nincs az a távolság, ahonnan ne lenne visszaút.
Pilátus faggatására nem válaszol az Úr. Miért? Mert Ő vádakra nem válaszol, Ő csak bizonyságot tesz az Atyáról. Ő kijelenti magát, és ezt tette most is Pilátus előtt. Megvallja, hogy Ő Isten népének királya, Pilátus szavával teszi mindezt, mert Ő nem úgy király, ahogyan a helytartó gondolja. Jézus nem politikai hatalmat akar, hanem szívünk Ura kíván lenni. Pilátusnak is fel kell ismernie, hogy neki is Jézusra van szüksége. Jézussal szemben senki sem lehet közömbös, senki sem mondhatja, nekem nincs közöm Hozzá. A hatalmas birodalom képviselőjének meg kell látni, hogy a császárnál is nagyobb személy áll előtte. Jézus hatalmasabb a császárnál, a mai kor császárainál is. Bárcsak meglátnánk. Jézus a vádakra nem felel, de ha őszintén hívjuk, mindig válaszol. Aki keresi Őt, aki zörget, az megtalálja, és annak megnyittatik a kegyelem ajtaja. Mert szoros ugyan az a kapu, de a bűnbánat megnyitja előttünk.



Jöjj, mondjunk hálaszót


1. Jöjj, mondjunk hálaszót Hűszájjal és hű szívvel, Mert rajtunk itt az Úr Nagy csoda dolgot mível. Már anyaölben is Volt mindig gondja ránk. A sok jót, melylyel áld, Ki sem mondhatja szánk.

2. Dús kincséből az Úr Jó békességet adjon, :/: Hogy szívünkben a kedv Víg és derűs maradjon. Ne hagyja híveit Bú-bajban sohasem; A rossztól óvja meg Itt s túl ez életen.

3. Az Atyát és Fiút És a Szentlelket áldom; :/: A menny Urát, kiben Szent egybe forrt a három; Aki úgy szól ma is, Ahogy régente szólt, Nem változik: Az Ő, És az lesz, aki volt.



Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése