2013. szeptember 26., csütörtök

Az Úr szól

Egy prófétai iratot, Mikeás könyvét kezdjük el ma olvasni (Mik 1,1-7). Ez az írás Kr. e. a nyolcadik századba visz vissza minket. Ekkor még állt a nagyobbik országrész, Izráel, de egyre erősebb és terjeszkedőbb lett az Asszír birodalom. A próféta egyszerű ember, földművelő volt, onnan hívja el az Úr Igéje hirdetésére. Mikeás nyitott volt Isten felé, meghallotta, amikor szólította. A neve azt jelenti: „Ki olyan, mint Isten?”. Ez azt jelzi, hogy ismerte Őt, kapcsolatban állt vele, és meggyőződött arról a mindennapi élet során, hogy nincs Istenhez fogható. Erre alapozta életét és küldetését, ha nincs Istenhez fogható, akkor a környező népek istenei nem Istenek, nem érdemes hozzájuk fordulni, azokat követni. Ha Istenhez nincs fogható, akkor Izráel ne szomszédaitól kérjen segítsen, hanem bízzon az Úrban.
Mi is gyakran elmondjuk, nincs Istenhez fogható, meg kihez mennénk, ha nem Őhozzá, de a mindennapi életben mégis kihagyjuk Őt terveinkből, dolgainkból. Nem tőle várjuk a megoldást, hanem emberektől, a jó összeköttetésünktől vagy a pénztől. Hányszor adunk csúszópénzt vagy hálapénzt, mert abban bízunk, így hamarabb sorra kerülünk, különlegesebb elbánásban lesz részünk. Amikor így cselekszünk, megvonjuk a bizalmat Istentől.
Szólt az Úr szava Mikeáshoz, és ő meghallotta, majd továbbadta. Felismerte, hogy az Úr szava mindaz, amit kapott, és elvárja, hogy hallgatói is ezzel az igénnyel tekintsenek rá. Ha az Úr szava, amit hallunk, olvasunk, akkor azt komolyan is kell venni. Ha Isten szól, akkor azt nem lehet kritizálni, mérlegelni, hanem komolyan kell venni. Talán pont azért erősödött meg a kritika, hogy ha bebizonyítjuk, hogy ezek az iratok nem Isten szavai, akkor szabadon lehet kezelni. Akkor mi döntjük el, mi az, amit komolyan veszünk belőle, és mi az, amit nem. Mikeás azonban határozottan elutasítja ezt a fajta gondolkodást, és azt mondja, amit ő továbbad, az Isten beszéde, az Ő üzenete bűnös népe számára. Ha pedig ez Isten szava, akkor komolyan kell venni. Úgy kell olvasni, hogy közben kérdem: Uram, mit is mondasz ma nekem, és amit megértek, annak kész vagyok engedelmeskedni.
A próféta figyelmet kér, azt kéri, hallják meg, amit hirdet. Fontos, hogy megtanuljunk figyelni Istenre. A figyelmünk könnyen szétszóródik - és mikor legyünk szétszórtak, ha nem bibliaolvasás vagy igehirdetés közben? A sátán mindent megtesz, hogy elvonjon minket az Igétől: olvassuk, de nem értjük, hallgatjuk, de fogalmunk sincs, miről volt szó, nem emlékszünk semmire. Az még nem probléma a gonosznak, ha olvassuk a Szentírást, a baj akkor kezdődik, ha azt komolyan is vesszük és el kezdjük megélni. Ha viszont nem figyelünk rá, nem fogjuk érteni, és nem tudjuk megtenni sem. A megértett Ige nagy fegyver, általa átformálódik a szívünk.
Eljön helyéről az Úr. Ezzel ledönti azt a magabiztosságot, amellyel a bálványimádás útját járta Isten népe. Úgy vélték, az Úr nem ítéli meg őket, elfogadja életüket. Mikeás rámutat, el fog jönni ítéletre az Úr, akkor is, ha eddig még haladékot adott. Az Úrtól kapott haladék, a kegyelmi időszak jelenléte ma is sokakban azt váltja ki, hogy nem is lesz ítélet. Az Ige azonban rámutat, el fog jönni az ítélet ideje. Nem azért nem volt még ítélet, hogy arra a következtetésre jussunk, hogy nem is lesz, hanem azért, hogy mi megtérjünk és életre jussunk. Az a szándéka Istennek, hogy az ember eljusson az üdvösségre. Éljünk hát a lehetőséggel, keressük orcáját most és szüntelen. Forduljunk Urunkhoz, hívjuk Őt segítségül, és kövessük az új életben Jézust.
János tovább folyatja látomásainak leírását, egyre színesebben hömpölyögnek a képek, és egyre alázatosabb és nyitottabb lélek szükséges az üzenetek megértéséhez (Jel 12,1-6). Azonban ezeket a részeket is azért adta Urunk, hogy általuk megerősödjünk.
A napba öltözött asszony képében Isten ószövetségi népét látjuk, amely a maga vajúdási időszaka után megkapta a Messiást. Sok küzdelmen kellett Izráelnek keresztülmennie, amíg rádöbbent, hogy szabadítóra van szüksége. Felismerted-e már kedves Testvérem, hogy szabadítóra van szükséged, mert nem boldogulsz önmagaddal, bűneiddel és problémáiddal? Gyakran úgy véled, minden összeesküdött ellened, nagyon szerencsétlen az életed. Mindenkit felelősnek tartasz életed alakulásáért. Igénk ébresztget, és azt üzeni, elsősorban te vagy a felelős. Igen, mindig én vagyok az életemért a felelős, én hozok jó vagy rossz döntéseket, tehát ne mást okoljak. Lássam meg, elrontottam, és kiáltsak az Úrhoz. Mert az Ige arról tesz bizonyságot, hogy lehet felfelé kiáltani, lehet az Úrhoz fordulni.
Nem hiába teszi, aki Istenhez fordul, mert az Úr cselekszik, küld megoldást. Az asszony vajúdik, gyermeket vár. A megoldás a gyermek, az Üdvözítő, Aki Betlehemben megszületett. Igen, Ő a megoldás, mert nekünk, nekem és neked született. Azért, hogy igénybe vegyük segítségét, hogy kimentsen a pusztulás verméből.
Azt is meg kell látnunk, hogy nemcsak a megoldás jött el, nemcsak Isten cselekszik, hanem az is, aki azt akarja, hogy erről a megoldásról ne értesüljünk, hogy ne jussunk el Jézushoz. A sátán Jézus születése után azonnal meg akarta Őt ölni. De Isten megmentette. A gonosz minden új élet születését várja, mert nem akarja, hogy újjászületett emberek legyenek. Ha újjászületünk és ebben növekszünk, átalakíthatjuk ezt a világot, ennek életvitelét. A sátán ezt meg akarja akadályozni. De vállaljuk-e küldetésünket, igyekszünk-e másként, krisztusian élni? Ez fontos, hisz pont ezért vagyunk itt, azért, hogy ne tömegemberek legyünk, ne a falkát kövessük, hanem az Urat.
Isten népe mindig támadásnak van kitéve a gonosz által, azonban az Úr megőrizte Fiát, és megőrzi népét is. Adott esetben győzelmet arathat a sátán, de a háborút az Úr nyerte meg. Az asszony, az Egyház a pusztában van. Ott talál oltalmat, ott töltődik fel. A puszta jelzi, hogy a világban él ugyan, de nem azonosulhat vele. Időnként vissza kell vonulni a pusztába, hogy csendben legyünk az Úr előtt.



Szólsz hozzám, Istenem, s én választ adni készen


1. Szólsz hozzám, Istenem, s én választ adni készen Mármár megindulok, hogy rád bízzam magam, De látod, köt s lehúz még régi csüggedésem, Áldd meg ma lelkemet több hittel, ó, Uram.
2. Sok szép ígéretem, ó, hányszor megtagadtam, A nagy fogadkozást, hogy csak tiéd szívem. A bűnös gyengeség bús rabjának maradtam, És törvényed szerint nem éltem semmiben.
3. Ha jót tettél velem, ha áldva látogattál: Én nem dicsértelek s nem hirdettem neved; Nem értettem, mikor szenvedni, sírni hagytál, Hogy ha szeretsz, miért sújt vessződ engemet?
4. Köt még a földi jó, a bűn, a földi örvény, S tehozzád bűnömért, lásd, el nem juthatok. A béklyó súlya nyom, levetném, összetörném, De lelkem gyenge még s jaj, összeroskadok.
5. Más nem tanít meg rá, csak égi bölcsességed, Hogy bölcsen bízzak és szolgáljak úgy neked. Mit érek nélküled? Add, hogy imádva téged, Bús, gyarló bűnös én, hadd légyek gyermeked.
6. Nagy lelked élt, Uram, a prófétás időkben, Az fénylett át a szent s apostol életén; Áldj meg s kegyelmedet reám is töltsd ki bőven, Hogy Jézust nézzem és ővéle győzzek én.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése