2019. október 25., péntek

Tartsd tisztán a forrást!


A
 gonosz munkálkodik, Isten népét akarja elpusztítani, azt szeretné elérni, ne legyenek, akik Istenre mutatnak (Eszt 4,1-17). Ne legyen lámpás a sötétben. Amikor Isten gyermekei végzik a dolgukat, és jelenlétük bizonyságot tesz, az mindig zavarja a sátánt. Tehát, ami Ahasvéros idejében történt, az Isten népe bizonyságtevő életéről beszél. Mordokaj bátran elutasította a Hámán előtt való leborulást, nem igazodott a világhoz, ezért támadják őket. Ha csendben van, elkerülhetik az összeütközést. Merem én mindig vállalni Istent, az Ő akaratát? A bizonyságtétel nem csupán azt jelenti, hogy beszélünk az igéről, hanem azt is, hogy ahhoz tartjuk magunkat. Ha Mordokaj csak beszél Istenről, nem történik semmi, hiszen eddig is megtette. Ő azonban az életben is az Úr szavához tartotta magát. És ahhoz, hogy ne boruljon le Hámán előtt, nagyobb bátorság kellett, mint elmondani: hisz Istenben. Amikor nem hajol meg Hámán előtt, Mordokáj nem a többséghez igazodik, hanem Isten akaratához. És ez már veszélyes. Nem meghódolni a király első embere előtt, nemet mondani arra, amit mindenki helyesnek lát, ez már bizonyságtétel. Ebben a helyzetben mi talán azt gondolnánk, Hámánnal jóban kell lenni, sokat érhet még a befolyása, a segítsége. Segíthet a már hazamenteket támogatni, az itt maradottak hazamenetelét előkészíteni. De Mordokaj nem ezekre a hangokra figyel, ő nem emberektől várja a segítséget, hanem Istentől. Ismeri Őt, és tudja, itt is Úr Ő.
Amikor meghallja Mordokaj a király rendeletét, azonnal bűnbánatot tart, és az Úr elé borul. Őt keresi, tudja, hogy segítség csakis Tőle jöhet. A zsákruha és a hamu a bűnbánat, a tehetetlenség kifejezése. Mordokaj így vallja meg, ő nem tud mit tenni, de hiszi, hogy Isten még ebben a helyzetben is tud megoldást adni. Isten számára soha nincs lehetetlen. Bármilyen lehetetlen helyzetbe kerülünk, vagy olyan hírt hallunk, amivel nem tudunk mit kezdeni, ahol nincs emberi megoldás, vigyük hittel, bátran az Úr elé. Ha Érte ér támadás, Ő kisegít abból a helyzetből. Fontos a közösségi bűnbánat, a gyülekezet együtt kiáltson az Úrhoz. Együtt boruljunk az Úr elé, és kérjük kegyelmét. A zsidók éltek ezzel a lehetőséggel, készek voltak böjtöt és imahadjáratot folytatni. Felismerték, hogy legnagyobb fegyverük az imádság. Imádság által megváltoztathatók a megváltoztathatatlannak tűnő döntések is. Isten cselekszik, amikor az Övéi egy szívvel és egy akarattal kérnek Tőle. Élünk-e az imádság fegyverével? Ha élünk vele, nagy dolgokat tapasztalhatunk meg. Imádság által fordulatot vehetnek a dolgok, mert ha hit által kérünk, Isten cselekszik. Vigyük Elé azt a sötétséget, ami ma árad körülöttünk. Könyörögjünk az Úrhoz, hogy fordítsa életre azt, ami most halottnak látszik. Elevenítse meg gyülekezeteinket.
Eszter most döbben rá, miért is alakult így az élete. Most látja meg, Mordokaj üzenete által, hogy Isten előtte ment, Ő vezette a király palotájába. Nem azért lett királynő, hogy jobban éljen, mint a többi zsidó nő. Nem azt jelenti ez a helyzet, hogy őt jobban szereti Isten, hanem célja van ezzel. Mégpedig Isten népének a megmentése. Eszter közbenjárhat az övéiért. Milyen hatalmas Urunk van, amikor még senki nem sejt semmit, előreküld egy fiatal lányt, és majd általa menti meg gyermekeit. Fontos Eszter engedelmessége is. Bár most nehezen akarja érteni, és ez jelzi, milyen könnyű beleszokni a jólétbe. Mordokaj szavaira van szükség ahhoz, hogy a királynő felismerje, pont ezért az alkalomért lett királynő. Jó elgondolkodni: én miért kerültem oda, ahol vagyok? Csak azért, hogy jobban éljek? Miért kaptuk a szabadságot? Csak azért, hogy anyagilag előreléphessünk? Vagy azért, hogy ebben a helyzetben közbenjárjunk az elveszettekétr?
Jakab az előzőekkel egybehangzóan azt kéri, ne a szánkkal, hanem az életünkkel igyekezzünk bizonyságot tenni hitünkről (Jak 3,1-12). Mert bizony, beszélni sokkal könnyebb, mint megélni mindazt, amiről vallást tettünk. Csodálatosan beszélhetünk a felebaráti szeretetről, és közben nem látjuk meg a nyomorultat, vagy éppen félreállítjuk, amint a levél címzettjei is tették. Urunk is feltette a kérdést, mi könnyebb: azt mondani, hogy kelj fel és járj, vagy azt, hogy megbocsáttattak a bűneid? Könnyű kimondani: megbocsáttattak a bűneid, de van-e ezeknek a szavaknak fedezete? Amikor az Úr mondja, van, mert az élete is alátámasztja ezt. Meggyógyítja a bénát, és így hitelessé válnak előbbi szavai is. A gyógyulás jelzi isteni hatalmát. Mi is úgy szóljunk, hogy az életünk jelezze: amit hiszünk, az valóság, az valóban meg is történhet, mert az Úr megteheti. Saját életünk megváltozása, evangéliumi töltése mutatja másoknak, hogy a hitünk élő hit.
Szükséges ezért az Úr kezébe tenni a nyelvünket, a beszédünket. Az Úr fékezzen minket, és az ige az a zabla, mivel Urunk irányítja beszédünket és életünket. Szükség is van erre az Úrtól való irányításra, mert a nyelv vadállat az ige szerint. Egy olyan vadállat, amit csak az Úr képes megszelídíteni. Ő az igazi vadállatszelídítő. Ember nem képes megszelídíteni a nyelvet, csak egyedül az Úr.
Jakab rámutat: a nyelv halálos méreggel van tele. És ezt a mérget csakis az Úr kegyelme képes kitisztítani belőlünk. Tulajdonképpen a forrással, a szívünkkel van a gond, mert a nyelvünk azt szólja, amivel tele van a szívünk. Ha azt az Úr megtisztítja, és az evangéliummal töltődik fel, bizonyságtevővé válik az ajkunk is. Tehát a forrást vigyük az Úr elé, és kérjük, hogy tisztítsa meg. A saját forrásunkat, mert bizony, gyakran árad abból keserű is, meg édes is. De az Úr meg tudja tisztítani, és ha mindig Elé visszük, és olvassuk az igét, Ő folyamatosan tisztán tartja. Mert nem elég egyszer megtisztíttatni a szívünket, tisztán is kell azt tartani.


CSAK NYISD KI A SZÍVED


1.
Csak nyisd ki a szíved, és sose félj, mert él az Úr!
Csak nyisd ki a szíved, s kérd te is Őt, hogy Ő legyen Úr!

2.
Az Úr áldása van teveled és békesség.
Az Úr áldása van teveled és békesség.

3.
Salom haverim, salom haverim, salom, salom!
Löhitraot, löhitraot, salom, salom!


Isten áldásával.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése