2013. augusztus 15., csütörtök

Őrhely

J
ósiás király a törvény megtalálása és az Úr akaratának megkérdezése után, a templomban felolvasta Isten Igéjét (2Krón 35,1-19). Ennek az eredménye a páska ünnep megtartása. A törvényben olvasták, hogy Isten elrendelte ennek az ünnepnek a rendszeres tartását. Ők pedig komolyan veszik, amit olvastak és engedelmeskednek neki. Így azután ismét lesz páska ünnep. Ez fontos, mert először is rámutat Isten múltban elvégzett szabadítására. Megtudják általa, kicsoda az Úr és milyen nagy hálával tartoznak Neki. Itt élik át, hogy Istennek köszönhetik létüket és megmaradásukat. Jó visszaemlékezni az Úr korábbi tetteire, mert erőt adnak a számunkra. Ezért fontosak az ünnepek, hiszen azok kiemelik Isten értünk való munkájának, az üdvtörténetnek egy fontos és kiemelkedő időszakát. Amikor ünnepelünk mi is részesülünk az Úr kegyelmében, áldásában. Fontos az egyéni ünnep, hogy meg tudjunk állni és feleleveníteni azokat az eseményeket, amiket a saját életünkben tapasztaltunk meg. Jó visszaemlékezni hálás szívvel arra az időszakra, amikor átéltük Isten kegyelmét, és új életre születtünk. Csodálatos a szabadulást, egy-egy gyógyulást, nehéz helyzetből való tovább segítést megeleveníteni. Ezek az alkalmak erőt adnak, hálára késztetnek és hangsúlyozzák, hogy ma is kegyelemre szoruló bűnös ember vagyok.
A páska, és minden ünnep előre is mutat, reményt ad számunkra. Mert nemcsak a múltról tesz vallást, nemcsak azt erősíti meg mit tett értünk az Úr, hanem azt üzeni, ma is bízzunk Benne. A múlt eseményei reményt adnak, hiszen arra mutatnak rá, hogy Aki tegnap megsegített arra ma is lehet számítani. A visszaemlékezés segít a kitartásban és nem engedi, hogy feladjuk, hanem az Úrba fogódzkodva újra lehet kezdeni. Vannak nehéz időszakok, amikor csüggedten úgy gondoljuk, nincs értelme tovább folytatni, mert úgyis elbukunk. Gyakran még a hitünket is fel akarja adatni a sátán egy-egy rossz hangulat idején, azonban a már korábban nagy Igévé lett isteni szó, ismét reményt sugároz. A korábban személyessé vált Ige, ma is az Úrra mutat, ha felelevenítjük, megújulunk és tovább folytatjuk, amit ránk bízott az Úr, amire elhívattunk.
A papok és a léviták szolgálatát is szabályozta. Meghagyta, hogy a papok őrhelye a templomban legyen, az Úr házában szolgáljanak, a léviták padig a nép tanításával foglalkozzanak. Lényeges, hogy mi is lássuk az Úrtól kijelölt helyünket, és mindenkor arra figyeljünk, az legyen a legfontosabb. Az őrhely, az ahová az Úr állított, és amilyen feladattal megbízott. Isten mindig ott keres, azt kéri legyek a helyemen. Nem más munkát kér rajtam számon, csak azt amivel Ő bízott meg.  Jósiás szolgálati rendje alapján mindenki tudta hol a helye, mi a feladata, így rendben mentek a dolgok.
A páskabárány vérével a papok meghintették a népet, ez lényeges mozzanat volt, mert a vér általi meghintés jelentette Isten bocsánatát, a bűntől való megtisztulást. Talán idegen számunkra ez, de vér nélkül nincs bűnbocsánat, ezért kellett Urunknak is meghalnia a kereszten. Az Ő drága vére tisztít meg minket minden bűntől.
Pilátus nem meri felvállalni Jézust, és így ellene dönt (Jn 19,1-11). Merem-e vállalni az Urat mások véleményével szemben? Merem-e vállalni az Ő akaratát a mai világban? Merek-e krisztusian élni, akkor is ha megvetnek érte, ha esetleg elvesztem addigi társadalmi pozíciómat? Pilátus úgy érezte egész jövője, eddigi karrierje forog kockán és így inkább kiszolgáltatja Jézust.
Micsoda megaláztatást vállalt értem az Úr. Mi annyira nem szeretjük a megaláztatást, a sérelmeket, Ő pedig vállalja értem mindezt a borzalmat. Testi és lelki szenvedés együtt. Megostorozzák, ez borzalmas sebekkel és kínokkal jár, ezek mellé még szúrós tövisből, vagy megszáradt pálmaágakból koronát készítenek, amit a fejére tesznek. Ez még tetézi fájdalmait.
Pilátus még manőverezik, de ez nem ér semmit, mert nem áll határozottan a sarkára, pedig megtehetné. Ő képviseli a római hatalmat, döntése mindenkire érvényes, de nem tudja meghozni a döntést, mert félti magát. Ő nem tudta, de mi már sokszor olvastuk, amit urunk mondott: Aki meg akarja menteni az életét, elveszti, aki pedig elveszti az életét Őérte és az evangéliumért megmenti.
A főpapok és a jelenlévők azt kérik, feszíttesse meg a helytartó Jézust. Ezzel a kérésükkel végleg elutasítják Isten szeretetét, Isten Fiát. Nem élnek az utolsó lehetőséggel, és ahelyett, hogy Őt választanák, elutasítják. Ezzel a döntésükkel az életet utasították el. A Jézusról való döntésünk egész életünk és örök sorsunk határozza meg.
Jézus már nem válaszol Pilátus újabb zavart kérdésére. Nem válaszol, mert lejárt a szó ideje. Ami a helyes döntéshez kellett, azt mind tudta, csak hitre volt szüksége. Hittel kellet volna a Jézustól hallottakat fogadni. Hit helyett hatalmával hencegett, de Jézus rámutatott, hogy ami hatalma van, azt Istentől kapta. Az Atya engedte meg, hogy Őt elítélhesse. Ha az Atya másképp dönt, neki semmi hatalma nem volna. A hatalomtól ma is könnyű megrészegedni, jó lenn látni, hogy minden hatalom Istentől származik, és elszámolással tartozunk felé. El kell majd számolni, hogy a nekünk adott hatalommal mit kezdtünk, hogyan használtuk fel. Építettünk vagy romboltunk általa?


Így szól ma tehozzád Jézus


1.  
Így szól ma tehozzád Jézus: „Életem adtam érted”.
Így szól ma tehozzád Jézus: „Életem adtam érted”.
Még ma válaszolj, kezébe tedd le élted!
Még ma válaszolj, kezébe tedd le élted!

2.  
Mennyei korona vár rád, te légy hű mindhalálig!
Mennyei korona vár rád, te légy hű mindhalálig!
Kín, baj, szenvedés Jézussal üdvre válik.
Kín, baj, szenvedés Jézussal üdvre válik.



Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése