2013. augusztus 20., kedd

Várakozás térden állva

A
 Júdából érkezett követekkel való találkozás óta négy hónap telt el (Neh 2,1-10). Ez alatt az idő alatt Nehémiás folyamatosan imádkozik, keresi Isten akaratát, és várja a választ. Múlnak a hónapok, és ő még mindig nem tudja, mi Isten akarata. Azt tudja, haza kellene menni, és ehhez a király engedélyére van szüksége. Ezt, úgy látszik, nem egyszerű megszerezni. Nehámiás nem mer maga előjönni problémájával, ezért vár, amíg az Úr majd kedvező alkalmat hoz a számára. Nehémiás tud várni az Úrra, nem türelmetlen, mert tudja, hogy nem megy az egyik percről a másikra. Mi az ő helyében rég a király elé álltunk volna, hiszen rendszeresen találkozott vele. Bennünk megszólalt volna egy hang: menj és beszélj vele, hiszen ismered, naponta a szolgálatára állsz, használd ki a lehetőséget. Vagy ha nem bennünk szólalna meg ez a hang, akkor kívülről hatna ránk, menj, beszélj vele! Mire vársz még? Nehémiás nem kapkod, hanem vár, várja, hogy a király kezdeményezzen. Mindezt imádságban kíséri. Azért imádkozik, hogy Isten cselekedjen, akkor ő hogyan ragadhatná magához a kezdeményezést? Vár türelemmel. Bűnbánattal kell megvallani az Igébe tekintve Urunk előtt, hogy mi nagyon nem tudunk várni, a döntéseket azonnal meghozzuk. Ha imádkozunk is, nem hagyunk időt Istennek se arra, hogy válaszoljon, se arra, hogy cselekedjen. Arról nem is beszélve, hogy gyakran csak bejelentjük Neki, ezt és ezt fogjuk tenni, ezzel kész tények elé állítjuk.
Az imádságos időszak alatt végiggondolja, mit és hogyan kell tenni, ha hazamehet, megtervezi, mire lesz szüksége Jeruzsálem újjáépítéséhez. Tehát ez a négy hónap is aktív, mert amíg imádkozik és vár, számba veszi a tennivalókat.
A sok lelki vívódás meglátszott Nehémiáson, és a király észrevette, felismerte, hogy nem betegség ez, hanem a szív, a lélek gondja. A hatalmas birodalom első embere észreveszi szolgája állapotát, meglátja, hogy most nincs vele minden rendben. Van rá ideje és fontos is ez a számára, érdekli, mi történik a másikban. Elmondható-e ez rólam? Érdekel-e, mi zajlik a másikban? Meglátom-e a mellettem levő belső problémáit? Van-e idő megbeszélni gondjainkat?  Mert a király meghallgatja Nehémiást. Ez is fontos, meg kell tanulnunk meghallgatni a másikat. Tudunk-e csendben hallgatni, vagy inkább türelmetlenül megyünk tovább dolgainkra, vagy esetleg mi vesszük át a szót?
Nehémiás nem várt hiába, egyszer csak eljött a pillanat, és a király elé lehetett tárni mindazt, ami a szívében volt. A király kezdeményezte a beszélgetést. Gyakran elég ennyi, meg kell kérdezni, mi bántja a másikat, mi a nehéz a számára, és már ott is a lehetőség a bizonyságtételre.
A király megadja pohárnoka számára a beszéd lehetőségét, kérhet tőle. Azonban Nehémiás mielőtt megszólalna, az Úrhoz fordul. Még a király előtt állva is tudja, van egy hatalmasabb uralkodó, Aki Artahsasztá felett is Úr. Elgondolkodtam ezen a jeleneten, és arra jutottam, lehet ilyen őszintén és bátran hitben élni, lehet és szabad nem félni emberi hatalmasságok előtt, mert míg előttük állunk is, kapcsolatban lehetünk a mi Urunkkal.  Lehet és szabad ilyen helyzetben is imádkozni, sőt, az a helyes, ha ilyenkor is imádkozunk, felfelé figyelünk. Az Úr Jézus is erre tanította övéit, azt kérte, még ha bíróság elé állítják is őket Őérte, ne aggódjanak a védelem miatt, mert a Szentlélek megadja számukra, amit mondaniuk kell. A Szentlélekkel való összeköttetés mindenkor és mindenhol él, rajtunk áll, hogy ne szakítsuk meg a vonalat, hanem figyeljünk, és vegyük komolyan, amit Isten mond nekünk.
Amikor a király megadja az engedélyt és a különböző területek vezetői felé is kap írásos felhatalmazást, Nehémiás hálás, mert tudja, hogy Isten jóakarata volt vele.  Ez nem a maga érdeme, itt Isten kegyelme ragyog fel. Az Úr készítette meg számára ezt az utat, Ő indítja el, mert terve van vele. Azonban Nehémiás hamar megtudja, azért, mert az Úrtól van küldetése, még nem sima és egyszerű ez a vállalkozás.  Vannak ellenségek, vannak olyanok, akik nem örülnek, amikor valaki Isten gyermekeinek a javát keresi. Ma sincs ez másképp, amikor valaki Isten újszövetségi népe javáért vagy a zsidók javáért fáradozik, nem tetszik a gonosznak. Mert a sátán pusztulást akar, míg Isten a megépülés, az újrakezdés híve. Az Úr azt akarja, hogy népe növekedjék és erősödjék, a gonosz pedig azt, hogy minél kisebb legyen a tanítványok tábora, és minél hatástalanabbak legyenek.
Íme, eljött a folytatás, bár még senki nem tudja, de felvirradt az Élet napja, felvirradt a mindenféle, lelki és testi halálból való feltámadás napja (Jn 20,1-10). Mert ez a nap valóban újat hozott az emberiség történelmében, mégpedig a reménységet. Nincs az a halottnak látszó élet, amiről le kellene reménytelenül mondani, mivel Jézus feltámadott, a Benne való hit által a lelki halálból is van feltámadás. Jézus által újra lehet kezdeni a elrontott, halottnak látszó életünket. A sír széléről is van visszatérés, amint azt a tékozló fiú történetében is látjuk. Halottnak látszó kapcsolatok megújulhatnak, mert Jézus a feltámadás és az élet.
Ehhez azonban nekünk is keresni kell Őt, úgy, amint azt ez az asszony is tette. Korán reggel indult a sírhoz, ébredés után Jézus volt az első gondolata, számára Ő volt a legfontosabb. Mi az első gondolatom ébredés után? Mi a legfontosabb a számomra? 
Amikor látja, hogy a sír szája elől hiányzik a kő, Péterhez fut, ő és János futva igyekeznek Jézus sírjához. Pétert viszi előre bűnbánata, szégyene, mert megtagadta Urát, azonban a másik tanítvány gyorsabb, hamarabb ér a helyszínre. A fiatal tanítvány azonban tiszteletben tartja Péter korát, és így alázattal megvárja, amíg ő is odaér, majd előre engedi. Jó ezt a tiszteletet látni, jó, hogy nincs versengés, szenzáció, én láttam meg hamarabb, jöjjön a média. Nincs erről szó, alázatos, egymást megbecsülő és elismerő szeretet van, János számára a tagadó, a gyáva Péter is tanítvány, és tiszteletet érdemel.
Amikor a szeretett tanítvány belép a sírba és meglátja a lepedőket és a fején levő kendőket, hisz. Neki ennyi elég, ez meggyőzi, Jézus halála ellenére is él. Meggyőzi őt a sírban található rendezettség, mert Jézus a rend Istene.  Ez azt jelenti, itt nem emberi tevékenység folyt, nem kapkodás, sietség, hanem egy élő, mindenkitől független személy nyugodt tette. János szívében hit és öröm fakad, nem a gonosz erőké az utolsó szó, hanem Istené, az életé. Ez így van, mindig Istené az utolsó szó. Ez a szó pedig az új teremtés. Nem a pusztításé, a gonoszságé, hanem Istené lesz a legutolsó szó is. Isten szava mindig teremtő szó.


Örvendezzetek, egek


1. Örvendezzetek, egek, Ti is, földi seregek! Mindnyájan örüljetek, Vígan énekeljetek, Mert Urunk feltámadott, Nékünk életet adott.
2. Jézus él, mi is élünk, A haláltól nem félünk, Mert legyőzte a halált, Örök váltságot talált Isteni erejével, Hathatós érdemével.
3. Nékünk megigazulást És a bűnből gyógyulást, Istennel békességet És boldog reménységet Nyert feltámadásával, örök igazságával.
4. Előtted arcra esünk, S kérünk, édes kezesünk: Részeltess halálodnak És feltámadásodnak Drága érdemeiben, Édes gyümölcseiben.
5. Cselekedd Szentlelkeddel, Végtelen érdemeddel, Hogy új életet éljünk, Végre porból felkeljünk Örök, nagy boldogságra És halhatatlanságra.


Isten áldásával.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése