2021. június 23., szerda

A kegyelem átalakít

 

A

z ige szerint, jó ha látjuk mi történik körülöttünk, hogyan élnek mások (Préd 4,7-12). Azonban a látás nem az utánzásért van. Nem kell másokat divatból másolni. A prédikátor nemcsak lát, hanem amit lát, azon elgondolkodik. Felteszi a kérdést, jó-e az úgy? Nem mindenki gondolja végig, jó-e az a fajta életvitel, amit lát, ami épp elfogadott. Vannak akik, azért tesznek dolgokat, mert mások is megteszik, mások is úgy csinálják.

Lát egyedülálló embert, és nem ez a hiábavalóság. Egyedül élni nem könnyű, mert nem jó az embernek egyedül. Ezt maga Isten állapította meg. Azonban ne csupán azért házasodjunk, mert nem jó egyedül. A házasság Istentől való ajándék, és akkor lesz teljes és áldott, ha azt így éljük meg, ha a társunkat Tőle kapjuk. Aki megkapja az ígéretet, adok hozzá illő segítőtársat, annak ez az ajándéka. Van, akinek az az ajándéka, hogy nem kap társat, és az ilyen ember élete is teljessé válhat. Mert az élet teljessége, az Úrral való kapcsolatunkon alapszik. Ő teszi teljessé az életünket. A boldogság nem attól függ, amit megszerzünk, amit kapunk, hanem attól, hogy az Úré az életünk, Hozzá tartozunk.

Hiábavalóságon nem az egyedüllétet érti a prédikátor, hanem a meg nem elégedettséget. Amikor valaki nem tud megelégedni, csak halmoz, mint a bolond gazdag. Mert az élet célja nem a magamnak való gyűjtés, hanem a mennyben való gazdagság. Minek gyűjtök, halmozok, ha úgyis itt marad minden?  A gazdag is Jézus példázatában azért volt bolond, mert nem gondolt Istenre. Nem készült az Isten országára, és váratlanul érte  a földi világból való távozás. Hogyan ér engem a távozás? Hogyan talál az Úr, amikor megérkezik? Belemerülök a csűrépítésbe, a fejlesztésbe, vagy Vele van tele a szívem, és szolgálattal várom? Amit kapok, megosztom a nélkülözővel, segítem, a bajbajutottat, hogy megismerje, azt, Aki segíteni tud rajta?

Beszél az igénk a hazásságról is, ami akkor teljesedik ki és lesz áldássá, ha nem csupán két ember kapcsolata, hanem egy férfi és nő élete Istennel. A hármas fonál harmadik szála, maga a Szentháromság Isten. És ha Ő jelen van, az életünk is helyérre kerül. Akkor az Ő lénye tartja össze a kapcsolatot. A házasság középpontja, megtartó „eleme”, az Úr.

Jobban boldogul kettő, mint egy, ez magában foglalja, hogy a kettő, már egy testté lett Isten jelenlétében. A házasság, nem önmegvalósítás, hanem egymás segítése az Úrban. Odafigyelünk a másikra, a Tőle való társra. Ha ez nincs meg akkor páros magányban élünk. Azonban ha az életünkben jelen van a harmadik szál, akkor nincs magány, mert az Úrral való közösségben személyes életünk, és kapcsolatunk is gyógyul. Isten orvosolja a Vele élők házasságát. Istennel lehet teljes az életünk. Az Ő jelenléte gyógyít. Mert Isten országa alapgondolata a gyógyulás, az elromlott dolgok helyreállítása. Isten országa nem a cseréről, az eldobásról szól, hanem a helyreállításról. Amióta az Úr Jézus meghalt a kereszten a kapcsolatok gyógyíthatók. Először a Vele való kapcsolatunk gyógyul meg a kereszt által, azt követően pedig az egymással való kapcsolat.

Félix helytartó nem dönt Pál ügyében, hanem megvárja a vádlók megérkezését (ApCsel 24,1-9). Azok jönnek is, mert nem a hit, hanem a gyűlölet vezérli őket. A zsidó vezetők a főpappal az élen Isten népének mondják magukat, és micsoda rossz bizonyságot tesznek. A római helytartó azt látja, hogy Isten népe sem különb, mint ők. Ugyanúgy a gyűlölet vezeti, és a pusztítás motiválja őket. Vajon mi milyen bizonyságot teszünk? Mit lát a világ? Azt, hogy mi olyanok vagyunk, mint ő? Ugyanaz az indulat vezérel minket is? Vagy meglátja a bennünk munkálkodó krisztusi indulatot. Krisztus indulata nem pusztít, nincs benne bosszú. Ha a feltámadásra figyelünk, ezt világosan látjuk. Ha egy hozzánk hasonló ember kerül olyan helyzetbe, hogy ellenségei elé állhat, bosszút áll, megfizet azoknak, akik ártottak neki. Jézus nem a gyilkosait, hanem a tanítványokat kereste. Még a gyilkos felé is kegyelmét nyújtotta. Pünkösdkor látjuk ezt tisztán, amikor az emberek rádöbbennek, hogy megölték az Urat, és akkor nem ítéletet kapnak, hanem az Úr bocsánatát tapasztalja meg mindaz, aki megbánja bűneit.

Az Úr Jézushoz nincs fogható, mégsem akarják Őt sokan. Nem akarják azt az evangéliumot, amit Pál hirdet, ami Jézusról szól. Miért? Mert a természet szerinti ember nem akar megbocsátani, újjá tenni, hanem mindig megfizetni, a másikat legyőzni akarja. Jézus azért jött, hogy ebből a nyomorúságból kiemeljen, hogy megtapasztaljuk, van bocsánat, és újrakezdés. Aki maga megtapasztalja ezt, a másikkal szemben is meg fogja élni. Az Úr békekövetei lehetünk ebben a világban. Elmondhatjuk meg lehet békülni Istennel, és amikor ez megtörténik, megbékülünk egymással. A kereszten eltűnik minden, ami elválaszt, megfeszül az ó ember és így az önzésünk, az énünk is Vele. Már nem az énközpontúság vezérel, hanem Isten akarata

A vádlók ügyvédet is visznek magukkal, mert nem az igazság, nem Isten akarata a lényeg, hanem a helytartó meggyőzése. Hogyan teszik? Behízelgéssel. Az ügyvéd nem ismeri Pált, de ismeri a megfizetést. Már itt látjuk, hogy a pénz mindent felülír. Aki a pénzt szereti, letér az igazság útjáról.  Ezért kell dönteni, a mammon, vagy Isten. Akinek a pénz fontos, és amikor az egyháznak is az a lényeg, akkor a világnak való udvarlás, behódolás következik.

Mennyire más Pál beszéde, nem hízeleg, nem akarja a helytartót mázos szavakkal befolyásolni. Az Ő élete az Úr kezében van. Nem szónoklatokban, hanem az Úr ígéretében bízik, abba kapaszkodik. Neki ígérete van, Rómában is bizonyságot kell tennie, és ha ez így van, akkor el fog oda jutni. Isten végzését senki nem hiúsíthatja meg. Mi is mindig az ígéretekre figyeljünk, Urunk szavára építsünk, akkor nem tántorodunk meg.

Pált pestisnek nevezik, a pestis nyomában pusztulás és halál jár. Pál nyomában mindig élet és helyreállás. Az ő evangéliuma felszabadította az addig bűnben élő embert. Le lehetne ezt ellenőrizni. Cézáreában is élnek tanítványok, el tudnák mondani, mennyi áldás fűződik Pál szolgálatához. Az evangélium az egyedüli, ami nem okoz kárt, hanem inkább a már meglévő kárt, bajt, szenvedést, betegséget orvosolja. Az evangélium Isten hatalmas munkájáról szól, és ahol meghallják, ott újjá lesz az élet. Ahol az ige gyökeret ver, és átalakítja az embert, kevesebb lesz a bűnöző. Hallottam, hogy egy evangélista szolgálatát követően egy városban évtizedekig üresek maradtak a börtönök,, Megjelent Jézus, és megszűnt a bűnözés. Ahol megjelenik az Úr Jézus, ott megszűnik a bűn hatalma. Ott minden megszűnik, ami széthullást eredményez. Isten országa az építést, a megújítást hozza az életünkbe.

 

 

JÉZUS, TE ÉGI SZÉP

 

1.  

Jézus, Te égi szép tündöklő fényű név,

Legszentebb énnekem e föld ölén.

Benned van irgalom, erőd magasztalom,

Terólad zeng dalom, ragyogj felém!

2.  

Az élet száz veszély, én lelkem, mégse félj,

Míg Ő hord karjain, hű Mestered!

Elhagynak emberek, mit árt, ha Ő veled,

Töröld le könnyedet: Jézus szeret!

3.  

Akaratod nekem mutasd meg szüntelen,

Ne rejtsd el, mesterem, tetszésedet!

Vezérelj így magad, mutasd meg utadat,

Idegen tájakon jár gyermeked.

4.  

Tisztíts meg teljesen, szentelj meg, hadd legyen

Fényedből fénysugár az életem,

Míg a homályon át a lelkem otthonát,

Világosságodat elérhetem.

 

 

Isten áldásával.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése