D
|
ániel újabb
látomásban részesült, ebben is birodalmak jelennek meg és süllyednek el (Dán
8,1-27). Ezeknek a birodalmaknak hatása van Isten népe életére, hiszen ezeknek
a területén élnek ők is. Ezekben az országokban, ezek közt az emberek közt kell
megélni hitüket, kell az adott korban és felfogás közepette másképp élni.
Megrendíti a látomás és annak jelentése a prófétát, mert szörnyű és gyors
változások szemtanúi lesz, amelyek sok pusztítással járnak. Ezek a változások,
felbukkanó hatalmak a kívánatos földre is ácsingóznak. S Isten gyermekei
veszélyek közepette élnek, de megtapasztalják az Úr hatalmát, gondviselését.
Dániel is, amikor nem érti azokat az eseményeket, amelyeket lát, segítséget kap
Isten világából. Istenre mindig lehet számítani. Aki keresi az Ő akaratát és
szeretné megérteni az életet, a körülötte zajló eseményeket, azok számára az Úr
küld segítséget, ad feleletet.
Két országról van szó ebben a fejezetben, amit maga az Úrtól küldött
magyarázó határoz meg. Az egyik a Méd-Perzsa Birodalom, a másik pedig a
Görög-Macedon Birodalom. Kos és kecskebak szimbolizálja ezeket a hatalmakat
nagy szarvakkal. Itt is a harcon, az öklelésen, a pusztításon van a hangsúly.
Egymást követik a birodalmak, de a rendszerükben nincs változás, ugyanazokon az
alapokon állnak, ugyanazok az indulatok, ösztönök vezérlik mindkettőt.
Leigáznak mindenkit hadseregeik által. Az akkori világot leigázó egy szarvval
ábrázolt kecskebak Nagy Sándort jelenti.
Érdemes elgondolkodni azon, hogy azt az embert, aki hadseregre épít, és
általa leigáz mindenkit, pusztítás és vér jár nyomában, az utókor, a történelem
nagynak nevezi. Azt csodálják, és az előtt hódolnak, aki az Istentől kapott
képességeit, tehetségét emberek pusztítására használja. Ráadásul a nagynak
nevezett személy a saját élete vezetésében kudarcot vallott.
Jó megnézni, kiket tekintünk ma is példaképeknek, az életvitelük
összhangban van-e Isten akaratával, vagy csak azért nézünk fel valakire, mert
nagy karriert futott be, de azt már nem figyeljük, hogyan vitte ezt végbe? Ahogyan a tegnapi Ige kapcsán láttuk, az
Isten országa más impulzusokkal érkezik, más alapokra épít. A mennyek
országának alapja az Isten beszéde, és aki ebben az országban él, az ráépíti
életét, megcselekszi, amit az Úr mond. Ha így él, akkor szilárd talajon tartós
életet tudhat a magáénak. Sőt tudjuk,
hogy maga Jézus Krisztus az alap, ha Rá építünk, megtisztul az életünk. Már nem
a bűntől átitatott régi természet uralkodik bennünk, hanem isteni természet
részesei leszünk. Az isteni természet Jézus módszereit alkalmazza.
Jézus az Isten országát és annak terjesztőjét a magvetőhöz hasonlítja,
ahhoz az emberhez, aki kultúrnövény magjainak az elvetésével hódítja vissza a
földet a gaztól. Isten országa ma is így akar növekedni, az Úr nem híve az
erőszaknak, nem fegyverekre épít, hanem az Isten Igéjére. A tanítványok
fegyvere az Ige és az imádság. Az Isten Igéje olyan, mint a kétélű kard, ezzel
tusakodhatunk, de nem mások ellen, hanem javára. Azért fáradozhatunk, hogy
emberek éljenek és bővelkedjenek, ahogyan a Mester is ezért munkálkodott. A
bőség a kegyelem gazdagsága, amelynek Isten országa polgáraiként lehetünk
birtokosai.
Az emberi hatalmak kelléktárában a pusztítás, ravaszság, álnokság,
felfuvalkodottság található, amelyek sikeressé teszik. Szomorú, hogy ezek az
eszközök vezetnek ma is sok embert a sikerre. Ezzel szemben Isten népe
kelléktára: „a szeretet, öröm, békesség, hosszútűrés, szívesség, jóság, hűség,
szelídség, mértékletesség” (Gal 5,22-23). Mindezeket úgy nevezzük, a Lélek
gyümölcse.
Az asszony bizonyságtételének megvan az eredménye, felbolydul a város és
özönlenek az emberek Jézushoz (Jn 4,31-38). Jönnek meggyőződni mindarról, amit
az asszony mondott. Ez az igazi bizonyságtétel, nemcsak hallgatják, hanem
szavai nyomán maguk is elindulnak Jézushoz. Meg akarnak győződni az üzenet
valóságáról. Másrészt látták, hogy történt valami ezzel az asszonnyal.
Mondanivalóját hitelessé tette lénye ragyogása, élete mássága. Ma is sok múlik
azon, hogy bizonyságtételünket lényünk, életvitelünk hitelesíti-e? A hiteles életnek van hatása másokra.
A tanítványok, amikor visszaérnek, ételt kínálnak Jézusnak, azonban Őt most
a Isten hatalmas munkája elégíti meg. Elmondja, hogy az Ő eledele az Atya
akaratának a cselekvése. Mindennél fontosabb számára, hogy azt tegye, amit
Isten Rábízott. Mi is elmondjuk, hogy számunkra Jézus Úr, de az Ő munkáját, a
Tőle kapott feladatokat végezzük-e, vagy mindig a saját dolgaink vannak az
előtérben?
Jézus munkájának, vetésének beérését látják a tanítványok, amint
Samáriából jönnek feléjük a szomjas szívű emberek. Kiderül, hogy az elkerült, a
megvetett nép szomjazza Isten Igéjét. Vágyik az élő vízre. Bizony, minket is
gyakran ér meglepetés, mert ott bukkanunk szomjazó, vágyakozó életekre, ahol
azt nem is gondoltuk. Hintsük a magot bátran, éljük az Igét mindenkor, és majd
meglátjuk az eredményt is. Sőt, ne feledjük, hogy előttünk is voltak magvetők,
gyakran az ő munkájuk beérését láthatjuk mi. Legyünk ezért hálásak, és
maradjunk alázatosak.
Álmélkodással csudáljuk
1. Álmélkodással csudáljuk Véghetetlen szerelmed, Ó, Isten, ha megvizsgáljuk Kijelentett kegyelmed; Ezt száj ki nem mondhatja, Nyelv nem magyarázhatja.
2. Mert az emberi nemzetet Annyira becsülötted, Hogy te egyetlenegyedet Érette elküldötted Emberi ábrázatban, Hogy élne gyalázatban.
3. Ó, Isten bölcsességének Megfoghatatlan titka! Mély tengerét szerelmének Ki értené, mily ritka; Ki ezt eszébe venné, Mélyen szívébe tenné.
4. Mi azért vígan dicsérünk, Ó, jó Atyánk, tégedet, Magasztalunk s arra kérünk, Hogy te szeretetedet Gerjesszed fel szívünkben, Jobban-jobban lelkünkben.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése