2013. június 28., péntek

Templom az Úrnak

S
alamon uralkodása kezdetén lefekteti Izráel számára, hogy az Ő életében, és így a nép életében is az Úr a középpont (2Krón 2,1-17). Ezt az áldozatok bemutatásával fejezte ki erőteljesen. Az ezer égőáldozat azt hangsúlyozta, Isten mindenekfelett való, és a legfontosabb is az ember életében. Hirdessék a mindennapjaink is ezt, látszódjék meg, hogy számunkra az Úr a legfontosabb.
Gibeónból való visszatérése után megszületik a terv, az Úr nevének fog házat építeni. Ez mindennél fontosabb számára. Egy nép nem lehet meg templom nélkül, nem lehet istentisztelet nélkül, és Salamon ezt felismerte, majd azért fáradozik, hogy megvalósítsa terveit. Ma sok problémánk ennek a látásnak a hiányából fakad. Azért is merül ki és betegszik meg korán sok ember, mert ma templom és istentisztelet nélkül akar élni. Templomra szükség van, mert ez fejezi ki az Istennel való élő kapcsolatot. Az istentisztelet idején megáll és feltöltődik a nép. Salamon tisztában van azzal, hogy feltöltődésre szükség van, nem lehet csak használni a járművet, tankolni is kell.
Hírámtól kér segítséget terve megvalósításhoz. Üzenetében elmondja, mit készül építeni, és benne kifejti a szombat fontosságát, tehát az istentisztelet, a megállás napjának központi szerepét, de rámutat a minden nap reggel és este bemutatott áldozatok fontosságára is. Ezzel Salamon megmutatja számunkra a helyes életrendet. Minden reggel és este álljunk meg az Úr előtt. Ne csak reggel kapkodós igeolvasást vigyünk az Úr elé, hanem zárjuk vele napunkat, tegyük le kezébe az elmúlt nap minden terhét. Ha így cselekszünk, kipihenve, megújulva ébredünk másnap.
Ehhez azonban jól be kell osztani az időnket, el kell dönteni: tv, telefon, számítógép vagy az Úrnak szentelt idő. Többféle lehetőséget felsoroltam már, vajon gyakoroljuk-e? Olvassuk rendszeresen a Zsoltárokat? Belefogtam már egy bibliai könyv olvasásába, és végig is olvastam? Van-e kitartás bennünk az Úrral való kapcsolat gyakorlásában?
Nagy házat, vagyis templomot akar építeni Salamon,mivel Isten minden egyéb istennél nagyobb. Tehát az épület méretei is az Úr hatalmát hivatottak bemutatni. Azonban ebben már Salamon hiúsága is elővillan, akkora épületet akar építeni, ami által mindig róla fognak beszélni. És így is lett, mert mi is Salamon templomának nevezzük azt az épületet. Azonban mi már tudjuk, hogy mindannyian templomépítők lehetünk, és ehhez nincs is szükségünk kövekre, mesteremberekre. A Szentlélek templomává alakíthatjuk testünket. Tehát mindenki számára adott az építőelem, a saját élete. Lényünket szánhatjuk oda a Szentlélek számára, hogy bennünk éljen, és így az Úr akaratának megcselekvésére késztessen. Engedjük, hogy templommá váljon a lényünk, az egész életünk.
Tanítványságunkat az élet próbálja meg, mondja az Úr Jézus (Jn 8,30-36). Nem az a lényeg, én minek tartom magam, mit mondok magamról, hanem az, hogy mit mond az életem. Amennyiben megmaradunk az Ő beszédeiben, tanítványok vagyunk. Ha nem maradunk meg, vagyis ha nem az Ő akarata szerint élünk, nem tanítását követjük, akkor nem vagyunk a tanítványai. Aki az Úr útján jár, beszédeihez, tanításaihoz szabja életét, az tanítvány. Az élet hitelesíti a keresztyéneket. Gondoljuk végig, megmaradtunk-e az Úr beszédeiben? Zsinórmérték-e számunkra minden kérdésben az Ige? Olvassuk el a Hegyi Beszédet, és gondoljuk végig őszintén. Tegyük általa mérlegre életgyakorlatunkat, és állapítsuk meg, hogy jelen van-e mindennapjainkban? Mérce-e a Hegyi Beszéd a számunkra?
Az Úr beszéde, tehát az Ige azért is fontos a számunkra, mert Isten igazságát tárja fel előttünk. Ha ismerjük, akkor hozzá tudjuk mérni a világ véleményét, tanítását. Az Ige azért is adatik, hogy általa felismerjük, mi az igazság, és ahhoz ragaszkodjunk. Az Úr pedig azt ígéri, hogy a felismert és gyakorolt igazság szabaddá tesz. Szabad leszek magamtól, a bűntől, a másoknak való megfeleléstől.
A zsidók nem értik az Úr beszédét, tiltakoznak ellene, és válaszként elhangzik a csodálatos kijelentés: „ha a Fiú megszabadít titeket, valósággal szabadok lesztek”. A bűn hatalmából csak a Fiú szabadítása által válhatunk szabadokká. Ez a kijelentés reménységet és utat is mutat, azt mondja, Jézushoz jöhetünk teljes tehetetlenségben is, mert Ő meg tud szabadítani. Benne van az is, hogy lehet próbálkozni, lehet segédeszközökkel tünetmentessé válni, azonban szabad csak a Fiú által lehetek. Akit Ő megszabadít, az valósággal szabad. Azt már nem a bűn, a szenvedély irányítja, hanem az Úr. Akit a Fiú megszabadít, nem lesz kényszeres, mert most már eddigi fogvatartója nincs rá hatással. Belülről is szabad, mert a belső függést is feloldja az Úr Jézus. Aki szabad, tud nemet mondani.

Meghódol lelkem tenéked, nagy Felség


1. Meghódol lelkem tenéked, nagy Felség, Szentháromságban ki vagy egy Istenség. Csak téged illet minden tisztesség, Mert téged ural az egész föld s ég.
2. Imád a nagy ég ő teljességével, Mondván: szent, szent, szent az Úr felségével! Teljes a föld s ég dicsőségével, Seregek Ura erősségével!
3. Imád a földnek kiterjedt nagysága, Mind e világnak nagy hatalmassága; A sok népeknek minden országa, Roppant táborok sűrű sokasága.
4. Imád téged a napnak fényessége, Az éjszakának titkos setétsége; Imád a holdnak ő teljessége: A csillagoknak szép ékessége.
5. Imád a tenger s a vizek folyása, A sok hegyeknek magas fennállása; Minden szeleknek széjjeloszlása S a madaraknak ékes szólása.
6. Imádlak én is téged, Teremtőmet, Gondviselőmet és Idvezítőmet, Megszentelőmet s erősítőmet: Én Istenemet, egy Segítőmet.
7. Imádlak téged, Urát kezdetemnek, Urát végemnek s egész életemnek, Fő szerző okát a természetnek, Halálnak Urát és kegyelemnek.
8. Imádlak téged, egyedül Uramat, Nem vetem másban én bizodalmamat; Mikor imádlak, halld meg én szómat, Írd be könyvedbe hódolásomat.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése