2021. május 31., hétfő

Higgy az Úr Jézusban!

 

M

iután Jeftét megválasztották vezérré, ő tárgyalás útján igyekezett megoldani a konfliktust (Bír 11,12-12,15). Ez számunkra is útmutató, igyekezzünk átbeszélni a problémás, viszállyal fenyegető ügyet is. Az Úr mindig ebbe az irányba terelgeti övéit. Jefte engedett a terelgetésnek, és előbb bizonyságot tett Isten elhívásáról és hatalmáról. Izráel minden engedetlensége ellenére a pusztában is felcsillantotta másságát. Láttatta, hogy az élő Istenhez tartozik, ezért másképp oldja meg a problémákat. Amikor Edom nem engedte át őket a területén megkerülte országát Izráel. Miért nem engedték át őket a földjükön azok a népek? Mert még nem tapasztaltak olyat, hogy egy másik nép békésen vonuljon keresztül az országukon. Ezért nem hitték el nekik, hogy békés a szándékuk.  Ez a megnyilvánulás is jelezte, ők nem úgy élnek, nem úgy viselkednek, mint más népek. És amikor nem engedték keresztül őket, nem fegyverrel válaszoltak, hanem inkább a kerülőt választották, a többlet kilométert. Urunk is azt tanácsolja, menjünk el többlet mérföldre. Menjünk el magunktól a második mérföldre, tegyünk kerülőt, mert az bizonyságtétellé válik. Mi nem szeretünk kerülni, mert mindig sietünk. Azonban, ha nem vállaljuk be a kerülőt, a többlet időt, vagy munkát elmarad a bizonyságtétel. Miért? Mert semmivel sem viselkedünk másképp, mint a környezetünk!

Ammón királya azonban nem hallgat Jeftére, ő a fegyverekben bízik, Jefte pedig az Úrban. Az ammóniak királya úgy gondolja, most még ők vannak fölényben. Izráelt eddig elnyomták, katonailag is fölényben vannak, ki akarják használni a lehetőséget. Nem tudják, hogy Izráel Istenhez kiáltott, és az Úr meghallgatta őket. Jefte is Istenre bízza a dolgot. Nem magára, hanem az Úrra tekint. Mi is, ma is bármilyen túlerővel, legyőzhetetlen problémával álljunk is szembe, ne az ellenséges erőre, hanem az Úrra figyeljünk. Mindig az Isten ígérete, az ige legyen amire ráállunk. A győzelem mindig az Úr nevébe vetett hit által van.

Jeftére az Úr Lelke száll, ezáltal megtapasztalja, nincs maga. Nem egyedül, hanem az Úrral száll harcba. Így azután, borítékolható a győzelem. Önmagában a fogadalom nem rossz. Arra mutat rá, hogy Jefte a győzelem után, hálát akar adni Istennek, hálaáldozatot mutat be. Azonban két problémát láthatunk a fogadalom tételben. Az első: Jefte nem határozott, kétely van a szívében. Erre utal a „ha valóban” formula. A „ha” a kételkedés, a bizonytalanság szava. Mi van a szívünkben? Határozottság, vagy kétely? Mi is bizonytalanok vagyunk, mint Jefte?  Az Úr bizonyosságot ad, és ha Ő azt mondja, veled Vagyok, akkor velem van. Akkor a kételynek nincs helye. A második probléma, Jefte nem jól ismeri Istent. Hitébe pogány elemek vegyülnek. Honnan tudjuk?  Onnan, hogy amikor a házából elsőnek kilépőt ígéri áldozatnak, tudnia kell, hogy a házból ember léphet ki elsőnek. És ez azt mutatja, elfogadja az emberáldozatot. Az emberáldozat azonban nem Isten szerint való. Isten ezt bűnnek tartja, és ilyet nem kér az övéitől. Isten mindig tudatos hálát kér, ez is pogányos elem, a sorsra bízom, ami kijön a házam ajtaján. Mondhatta volna a győzelem után, bikát, vagy bárányt áldozok.  Ne tegyünk fogadalmat, hanem szánjuk életünket engedelmességgel az Úrnak. A nem biblikus Isten ismeretből vakbuzgóság, és ennek következtében tragédia származik. Pál is vakbuzgó volt, és így erőszakossá vált. Azonban az Úr le tudja győzni szívünket, meg tud tisztítani az idegen elemektől is.

Az Úr terelgeti a második út során Pál apostolt (ApCsel 16,1-40). Nem engedi, hogy a saját útvonalán haladjon.  Megmutatja, hogy Európába kell mennie, mert ott szomjas szívek várják. Egy látomás által érti meg Isten tervét. És ő azonnal engedelmeskedik. A macedón férfi valószínűleg Lukács, aki a maga életére is segítséget kér. Kérted már a magad számára Krisztus segítségét? Megláttad már, hogy nincs más út, mint a keskeny?

Filippi lesz az első európai állomás. Isten Lelke hatalmasan fog munkálkodni. Már itt meglátszódik a talajelőkészítés. Az Úr Pál előtt járt és megkészítette az evangélium fogadására az emberek szívét. Előbb a folyóparton, majd az utcán, végül a börtönben nyilvánult meg az ereje. Nyílnak a szívek, mert maga Isten nyitja meg az evangélium előtt. Amint olvassuk Lídia szívét az Úr nyitotta meg, ezért tud figyelni arra, amit Pál mond. Az ige szól, de figyelni kell rá. Ez érdeklődést, vágyakozást is kifejez. Lídia keresi az Urat, szeretné megismerni Isten tervét, és ez meg is adatik neki. Aki keresi Isten életére vonatkozó tervét, meg fogja azt ismerni. Isten nem hagy bizonytalanságban. Rámutat Krisztusra, mert Őbenne valósul meg Isten minden terve. Ő a megoldás. Európába megérkezett a Megváltó. Jézus itt van, megtalálható. Aki vágyakozik Utána, aki meg akarja ismerni Őt, az meg fogja találni, annak kijelenti magát.

Amíg az Úr nem érkezik meg, elnyomás, kihasználás van jelen. Azt a kislányt is, nem meggyógyítani, felszabadítani akarják, hanem a bajából hasznot húznak. Az anyagiak állnak az életük középpontjában. Csak a haszon a lényeg, hogy ebbe tönkremegy egy ember, az nem számít. Azonban az Úr Jézusnak minden ember számít. Azt akarja, hogy a gonosz erői alól mindenki felszabaduljon, és önként és hálás szívvel Neki szolgáljon.

Az evangélium vállalása konfliktust eredményez. Pált elfogják, megverik, bebörtönözik. Ahol az ige a maga teljességében és erejében megnyilvánul ott üldözés is történik. Az evangélium leleplezi a gonoszságot, érdekekkel ütközik, és ebből konfliktus támad. Az ige amerre jár, leleplezi a gonoszt, és felszabadítja az embert. Mert a valódi szabadság Jézus követésében van. A Jézust követő ember felszabadul a bűn hatalma alól, nemet mond rá, és igent mond Jézusnak. Jézus egészen más irányba vezet, mint a világ, a hagyományok. Az Úr Jézus a mennyei hazába vezeti követőit.

Az evangéliumot követő bántást az Úr bizonyságtételre használja fel. Ha Pál elmenekül a szenvedés elöl, a börtönőr élete nem változik meg. Azért kerül az apostol börtönbe, hogy eljusson a jó hír a börtönőrhöz és családjához. Mert csak az Úr Jézusban való hit által fordulhat meg az életünk. Jézus neve, a belé vetett hit, a legreménytelenebb pillanatban is reményt ad. Jézus neve ad értelmet az életnek. A börtönőr megtudja, Jézus megmentő. Azért jött el a világba, hogy ne tegyünk kárt magunkban. Nem a károkozás, az önpusztítás bármilyen formája a megoldás. Az igazi és teljes megoldás a Jézusba vetett hit. Általa új irányba fordulhatunk, és új tartalommal telhet meg az életünk. Pál tanácsa ma is aktuális: Higgy az Úr Jézusban, és üdvözülsz.

 

 

Hinni taníts, Uram, kérni taníts!

 

1. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Gyermeki, nagy hitet kérni taníts! Indítsd fel szívemet,

Buzduljon fel, neked Gyűjteni lelkeket! Kérni taníts!

2. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Lélekből, lelkesen kérni taníts! Üdvözítőm te vagy,

Észt, erőt, szívet adj. Lelkeddel el ne hagyj! Kérni taníts!

3. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Gyorsan elszáll a perc: kérni taníts! Lásd gyengesé-

gemet, Erősíts engemet, Míg diadalt nyerek: Kérni taníts!

4. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Jézus, te visszajössz: várni taníts! Majd ha kegyelme-

sen Nézed az életem: Állhassak csendesen. Hinni taníts!

 

 

Isten áldásával.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése