2020. augusztus 15., szombat

Új kezdet

 

T

ovábbra is a bírák idejében vagyunk, de már egy korszakváltás kezdetén (1Sám 1,1-28).  A bírák korát lassan felváltja a királyság időszaka, és egyben megjelenik a prófétaság. Sámuel akinek a születését látjuk ebben a fejezetben Izráel utolsó bírája és első prófétája lesz. Szíve az Úron függ csüggeni, mindig arra figyel mi is Isten akarata. A próféta Isten akaratát közvetíti a nép felé. A bírák ideje arról beszélt, hogy Isten a nép királya. Ő az uralkodójuk, azonban ebben nemsokára változás áll be. Királyt fog a nép követelni, mert a körülöttük élőkhöz akarnak igazodni. Nem akarják, hogy elüssön politikai, társadalmi életük más népekétől. Pedig Isten pont ezt akarta. Világító lámpásként helyzete őket arra a földre, de nem akarnak már fényükkel kitűnni, jobb csendben, észrevétlenül meghúzódni. Nem kísért ez meg minket is. Inkább meghúzódunk a többi közt, csak ki ne tűnjünk, csak észre ne vegyék, hogy mi Isten gyermekei vagyunk? Urunk azonban minket is világító életre hívott el. Azt akarja, hogy a világ vegye észre, itt van Isten.  A gyülekezet jelenléte által reménységet kínál a bajba jutott embereknek, van remény, van segítség. Isten hűséges népe arra is rámutat, lehet másképpen élni, mint a világ. Van másfajta élet, mint ez a taposómalom, amibe sok ember kerül. Lehet Istenre figyelve, Őbenne bízva élni. Ez azt jelenti, már nem versenyzünk a többi emberrel, nem az anyagiakat hajszoljuk, hanem Isten akaratát keressük.

Amikor ezt a könyvet és annak is az első fejezetét olvassuk, ne családregényként tekintsünk rá. Isten akaratát látjuk kibontakozni, amint kiválaszt, elhív, majd felkészít egy személyt arra, hogy akaratát közvetítse. Egyben az is a feladata lesz majd ennek a személynek, hogy Istent egyre közelebb vigye hozzájuk, hogy még jobban megismerjék azt, akiről annyi csodálatos történetet hallottak.  Hitüket személyessé és élővé akarja majd tenni.  Mondhatnánk úgy is, a távolinak tűnő Isten közel jön hozzájuk. A próféta Isten üzenetét adja át nekik. Így azután megtapasztalják, hogy Istennek nemcsak Mózes idején adott törvényei vannak, hanem itt és most i szól. Isten élő Isten ezért Ő szól népéhez, kommunikál övéivel. Azért kaptuk a Szentírást, hogy még inkább átéljük Isten jelenlétét, és meghalljuk szavát.

Isten egy megvetett nőt választ ki arra, hogy az ő eszközét bevezesse a világba. Anna meddő, akit emiatt megvet, gúnyol a vetélytársa. Peninna a másik nyomorúságát saját maga kiemelésére használta föl. Nem megértette Annát, hanem inkább még nagyobb sebet okozott neki.  A bűn ezt műveli, nem megértjük és segítjük a másikat, hanem inkább az annak fájdalmából előnyöket igyekszünk kovácsolni.  Nincs megértés és segítség.  Még a férje sem azt mondja, ne félj, Istennél semmi sem lehetetlen.  Mert lehetetlen volt, hogy egy meddőnek gyermeke szülessen.  Ez egy olyan helyzet, amire emberileg nincs megoldás.  Azonban hit által minden lehetséges. De nincs, aki ezt Anna mellett képviselje. Senki nem mondja neki, Anna ne csüggedj, van megoldás.  A férje sem az t mondja, Anna jöjj, imádkozzunk. Mondjuk el Istennek, és kérjük Őt nyissa meg a méhed.   Mondhatná, ne add fel, hiszen Sárának sem volt gyermeke, és többen is Izráel asszonyai közül átélték ezt. De könyörögtek Istenhez, és hittel rábízták magukat, és az Úr megmutatta, hogy nincs Neki lehetetlen.

Anna azonban ismeri Istent, és elé áll.  Nem is áll hanem szinte oda veti magát az Úr elé, és kiönti szíve fájdalmát. Anna imája megmutatja, mindent oda vihetünk az Úr elé. Ez az egyedüli és igazán járható út. Isten gyermeke számára mindig van megoldás, és ez nem más, mint odaborulni az Úr elé.  Annyira megrendítő, hogy milyen konkréten imádkozik Anna.  Nem csak gyermeket kér, az is nagy dolog volna, és örülhetne egy kislány születésének is. Ő fiút kér, és azt sem magának. Ő nem büszkélkedni akar vele és nem megmutatni, látjátok, mire vagyok képes. Nem! Ő tudja, nagyon tudja, hogy a gyermek Isten ajándéka, ezért alázattal kér.  Azért kér fiút, mert Istennek akarja szentelni. Azt akarja, hogy majd a gyermek egész életére az Urat szolgálja, az Övé legyen. Nem magát szeretné megvalósítani a gyermekben, hanem már most beleteszi Isten kezébe. Ha fiút adsz, visszaadom Neked, dicsőítsd meg nevedet általa. Beletesszük-e mi így gyermekeinket, unokáinkat Isten kezébe? Azért imádkozunk, hogy gyermekink az Úr nevét dicsőítsék meg, hogy Neki éljenek?

Amikor megszületik a gyermek, Anna a névadással is azt fejezi ki, az Úrtól kérte és kapta a gyermeket.  Jó látni, továbbra is Isten kezében hagyja. Nem veszi vissza, amit odatett. Megfogadott valamit az Úr előtt, és állja a szavát. Bár mi is így állnánk az Úrnak tett fogadalmainkat. És amit ígérünk, azt megtartanánk.  Azonban ehhez az szükséges, hogy már a fogadalomkor Istené legyen az életünk.

Isten igazsága mindenki számára Jézus Krisztusban jelent meg (Rm 3,21-31). Ő az igazság, és ezért az igazság soha nem változik.  MI ez az igazság? Mindenki vétkezett, nincs különbség. És abban sincs különbség, hogy csakis kegyelemből igazulhat meg mindenki.  Nem számít be a tudás, az anyagi helyzet, az összeköttetés, semmi. Csak Jézus Krisztus váltsága által nyerhetünk életet.  Ő azért halt meg, hogy életünk legyen.  Isten igazságos büntetését szenvedte el helyettünk, és aki bűneit megbánva hittel jön Hozzá, arra Isten Jézusért könyörülettel tekint. Jézusért lehetünk szabadok.

Isten Jézust rendelte engesztelő áldozatul, mert a bűn csakis áldozattal, vérrel rendezhető. Ennyire súlyos a bűn, de most már nem nekünk kell áldozatot bemutatni, nem is valamilyen eredményt, vagy jóvátételt produkálni. Mi nem tudunk megfelelni Istennek, a számlát képtelenek vagyunk kiegyenlíteni. Ezt megtette az Úr Jézus.  Mi hit által elfogadhatjuk Isten megbocsátását.

Minden bűnt, ami a múltunkat terheli, Krisztusban lehet rendezni. Az Ő vére eltöröl minden bűnt.  Mindez azt is jelenti, van lehetőségünk az üdvösségre, az új életre. De ez nem tőlünk, a mi magatartásunktól, vagy tetteinktől függ, hanem Isten ingyen való kegyelméből lehetséges.  Még a kereszten függő, haldokló lator is Hozzá fordulhat. Még a vámszedő, a parázna is lezárhatja addigi múltját, és a feltámadott Úrral új életet kezdhet.  Mert nemcsak a régi elmúlásáról van szó, hanem egy új kezdetről.  Krisztusban új teremtéssé leszünk.  Ez a teremtés pedig már Teremtőjének él, Őt dicsőíti. Mert a kegyelem ingyen van, az üdvösséget nem érdemelhetjük ki, és nem szerezhetjük meg. De az igazzá tett élet már nem magának él, hanem Szabadítójának. Most már cselekszik, ahogyan Ura kéri Tőle.

 

 

 

ÚJ SZÍVET ADJ, URAM, ÉNNEKEM

 

1.  

Új szívet adj, Uram, énnekem,

Új szívet adj, én Istenem,

Amely csupán csak Teérted ég,

S Véled jár szüntelen,

Csak Véled szüntelen!

2.  

Nyájas, vidám, szelíd, jó szívet,

Mely, Jézusom, Te lakhelyed,

Hol egyedül a Te hangod szól,

Mely Véled van tele,

Csak Véled van tele!

3.  

Jézus, a Te gyógyító kezed

Megfogta már a szívemet,

S én is tudom, bűntelen leszek

Majd Nálad odafönn,

A Mennyben odafönn.

 

 

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése